Od czasu, gdy Szwecja oficjalnie przystąpiła do NATO 7 marca tego roku, okręty Stałego Zespołu Okrętów NATO Grupa 1 (SNMG-1) i Stałego Zespołu Okrętów Przeciwminowych NATO Grupa 1 (SNMCMG-1) odbyły pierwsze wizyty w porcie w Sztokholmie, cementujące relacje z nowym państwem członkowskim. Wizyty są okazją do wymiany doświadczeń między kadrą morską Szwecji i pozostałych krajów. Najnowszym gościem na szwedzkich wodach był niemiecki okręt FGS Donau, będący jednostką flagową SNMCMG-1.
W związku z wizytą kadry dowódczej zespołu okrętów NATO w Sztokholmie odbyła się oficjalna uroczystość, w trakcie której powitano gości. Była to okazja do rozmów na temat działalności Szwecji w NATO, aktualnych wyzwań oraz zadań w związku z zapewnieniem bezpieczeństwa w basenie Morza Bałtyckiego.
Fot. MARCOM
Jako pełnoprawny członek Sojuszu NATO, szwedzka marynarka wojenna będzie nadal wzmacniać bezpieczeństwo i stabilność regionu Morza Bałtyckiego. Ale ich możliwości będą daleko wykraczać poza bezpieczeństwo regionalne. Połączone doświadczenia w regionie bałtyckim najnowszych członków NATO, Finlandii (która dołączyła do NATO 4 kwietnia 2023 roku) i Szwecji są korzystne dla NATO, gdyż ich unikalne możliwości mają zapewniać impuls do budowania świadomości morskiej w domenie Morza Bałtyckiego, czyniąc je niejako "morzem wewnętrznym NATO". Choć może wydawać się na pierwszy rzut oka, że oznacza to, iż teraz nic nie zagrozi państwom nadbałtyckim, wcale nie oznacza to, że zadań dla sił morskich zabraknie. Ze względu na zagrożenie ze strony Rosji, a także zobowiązania państw członkowskich zgodnie z Art. 3 i 5 NATO, pojawia się nawet więcej obowiązków dla marynarek wojennych, a włączenie do systemu bezpieczeństwa sojuszu Szwecji zwiększa możliwości działania, zgodnie z procedurami.
Specjaliści wskazują, że szwedzkie okręty nawodne i podwodne, a także czujniki i systemy uzbrojenia są dostosowane do bardzo specyficznego środowiska operacyjnego. Regionalnie Bałtyk jest wymagający z powodu tysięcy wysp, płytkiej głębokości z jednocześnie różnorodnym i zmieniającym się dnem, trudnymi warunkami oraz różnicami w zasoleniu w zależności od akwenu. Stąd morze to prezentuje bardzo specyficzne i wyspecjalizowane środowisko operacyjne, w którym doskonalą się marynarki wojenne państw nadbałtyckich. Szwedzki personel wojskowy jest pełen ekspertów, umiejących sobie radzić w tych trudnych warunkach.
Dzieląc się informacjami wywiadowczymi i prowadząc wspólne operacje z
sojusznikami, Szwecja ma kluczowe znaczenie dla zbiorowego zrozumienia
działalności morskiej, w tym potencjalnych zagrożeń ze strony
przeciwników. Zaawansowany szwedzki system nadzoru morskiego, taki
jak sieci radarowe, morskie samoloty patrolowe i podwodne zdolności
bojowe, między innymi, dostarczają cennych informacji wywiadowczych i
sytuacyjnych sił NATO działających w regionie Morza Bałtyckiego. Szwecja
będzie wielkim atutem „Centrum Bezpieczeństwa Krytycznej Infrastruktury
Podwodnej” pod dowództwem MARCOM. Ponadto, z racji na to, że Szwecja
współpracuje z
NATO od wielu lat, pełne członkostwo było płynną transformacją, gdyż
już wcześniej kadry morskie szwedzkiej armii były zaznajamiane z
procedurami NATO, stąd w najbliższym czasie będą mogły skutecznie
realizować zadania zgodnie z przeznaczeniem. Prowadzi ona także stały
nadzór morski i śledzi ruch statków (nawet 4000 w danym momencie) w
swojej domenie morskiej, dbając też o bezpieczeństwo infrastruktury
podwodnej, co pokazały ostatnio incydenty w związku z uszkodzeniem kabli
przesyłowych w Bałtyku i uszkodzenia rurociągu Balticconnector w Zatoce
Fińskiej. Zdolność Szwecji do nadzoru morskiego i
działania patrolowe pomagają od lat monitorować i chronić Morze
Bałtyckie,
przyczyniając się do wysiłków NATO w celu powstrzymania agresji i
utrzymania wolności żeglugi.
Aktualnie Szwecja jest w trakcie budowy nowoczesnych okrętów podwodnych typu A26 (typ Blenkige). Dwie jednostki mają zostać wprowadzone do służby w latach 2027-2028. Ich budowniczy, Saab, jest oferentem w ramach polskiego programu Orka i wspomniane jednostki mogą być propozycją dla Marynarki Wojennej RP. Obok tego trwają prace projektowe nad nowymi holownikami oraz dużymi korwetami rakietowymi. Królewska Marynarka Wojenna Szwecji (Svenska Marinen) zamawia również szybkie łodzie desantowe, wzmacniając możliwości transportowe i prowadzenia działań na wybrzeżu Bałtyku.
Statki na celowniku Huti. Kolejny miał zostać trafiony w wyniku ich działań
Dania. Ruszył proces w sprawie morderstwa na kutrze
Siły międzynarodowe ogłaszają koniec i sukces antynarkotykowej operacji "Crimson Barracuda"
59 lat 8. Flotylli Obrony Wybrzeża
Załoga porwanego przez Iran kontenerowca ma zostać uwolniona
USA wysyła grupę bojową z lotniskowcem na czele w rejon wschodniego Morza Śródziemnego