• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

ABB uruchomi pierwszy hybrydowo-elektryczny statek wycieczkowy do podróży w rejon polarny

rk

21.02.2024 09:37 Źródło: ABB
Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie ABB uruchomi pierwszy hybrydowo-elektryczny statek wycieczkowy do podróży w rejon polarny

Partnerzy portalu

Fot. ABB

ABB zdobyła zamówienie od stoczni Astilleros y Servicios Navales SA (ASENAV) w Chile na dostawę zasilania i układu napędowego dla nowo zbudowanego statku wycieczkowego do wypraw polarnych Antarctica21. Zbudowany do działania na obszarze podbiegunowym, Magellan Discoverer ma zapewnić korzyści dzięki wysokiej wydajności, bezpieczeństwu i komforcie pasażerów. Projekt ma stanowić kamień milowy w postaci pierwszej instalacji technologii napędu Azipod na statku hybrydowo-elektrycznym zbudowanym w obu Amerykach.

Stocznia Astilleros y Servicios Navales SA (ASENAV) z siedzibą w Chile wybrała firmę ABB na dostawcę układu zasilania i napędu dla nowo zbudowanego butikowego statku ekspedycyjnego Magellan Discoverer należącego do Antarctica21. ASENAV to największa prywatna stocznia w Chile, a Antarctica21 to światowy lider w działalności turystycznej skupionej na wyprawach typu „fly & cruise” na Antarktydę. Obie firmy są ważnymi graczami w segmencie wypraw, który uznaje innowacje techniczne za klucz do zrównoważenia efektywności kosztowej z odpowiedzialnością za środowisko.

Zaplanowany statek o nazwie Magellan Discoverer ma pomieścić do 96 pasażerów i 67 członków załogi. Będzie przeznaczony do turystycznych rejsów na wodach wokół wybranych obszarów Antarktydy - Półwyspu Antarktycznego, Georgii Południowej i Falklandów.  Ma zostać dostarczony w 2026 oku. i jest pierwszym polarnym statkiem wycieczkowym z napędem hybrydowo-elektrycznym, wyposażonym w napęd Azipod. To sterowany układ napędowy bez przekładni, w którym elektryczny silnik napędowy jest umieszczony w kapsule na zewnątrz kadłuba statku. Wykorzystując zawarty w tym system dynamicznego pozycjonowania, statki mogą obracać się o 360 stopni, zwiększając zwrotność, bezpieczeństwo i wydajność operacyjną statku, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa nawet o 20% w porównaniu do konwencjonalnych systemów z linią wałów.

– Ten statek powstał w wyniku naszego niezachwianego zaangażowania w spełnianie rosnących oczekiwań naszych gości. Wyposażony w najnowszą technologię Magellan Discoverer wzmacnia nasze zaangażowanie w zrównoważony rozwój, oferując jednocześnie komfort naszym podróżnym. Dzięki swojej nowoczesnej elegancji i zaawansowanym funkcjom technicznym wspiera nasze ciągłe wysiłki mające na celu zapewnienie niezrównanych wrażeń w spektakularnym regionie Antarktyki – powiedział Jaime Vásquez, prezes Antarctica21.

– Wyprodukowanie pierwszego hybrydowo-elektrycznego statku wycieczkowego w obu Amerykach umacnia naszą pozycję jako wysoce konkurencyjnej stoczni w skali globalnej. Oprócz wspierania nowych rozwiązań inżynieryjnych, budujemy statek, który spełnia wymagania w zakresie jakości, komfortu i zrównoważonego rozwoju, wymagane obecnie przez światową branżę turystyczną. Przy wsparciu naszych dostawców, takich jak ABB, podnosimy obecnie standardy w przemyśle stoczniowym, wiodąc postęp branży zmierzającej w stronę bardziej zrównoważonego rozwoju – powiedział Heinz Pearce, dyrektor generalny ASENAV.

– Nie możemy się doczekać naszej współpracy z ASENAV i Antartica21. Każde nowe odniesienie do napędów Azipod i hybrydowych systemów zasilania to zwycięstwo w zakresie wydajności statków, popychające branżę do przodu na drodze do dekarbonizacji – powiedział Juha Koskela, prezes oddziału ABB Marine & Ports.

Projekt dodatkowo ma pokazywać przewagę konkurencyjną ABB jako preferowanego dostawcy elektryfikacji ekspedycyjnych statków wycieczkowych. Zakres dostaw ABB obejmuje układ napędowy Azipod oraz zasilanie hybrydowe z systemem dystrybucji energii Onboard DC Grid i baterią akumulatorów firmy Corvus Energy. System magazynowania energii statku umożliwia wyłączenie silników w celu zapewnienia cichej pracy w obszarach wrażliwych ekologicznie. Co więcej, elastyczność Onboard DC Grid firmy ABB ma umożliwiać integrację szerokiej gamy źródeł energii, takich jak ogniwa paliwowe, dzięki czemu statek będzie gotowy na spełnienie w przyszłości bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących emisji CO2 i innych pierwiastków.

Partnerzy portalu

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.