ABB zdobyła zamówienie od stoczni Astilleros y Servicios Navales SA (ASENAV) w Chile na dostawę zasilania i układu napędowego dla nowo zbudowanego statku wycieczkowego do wypraw polarnych Antarctica21. Zbudowany do działania na obszarze podbiegunowym, Magellan Discoverer ma zapewnić korzyści dzięki wysokiej wydajności, bezpieczeństwu i komforcie pasażerów. Projekt ma stanowić kamień milowy w postaci pierwszej instalacji technologii napędu Azipod na statku hybrydowo-elektrycznym zbudowanym w obu Amerykach.
Stocznia Astilleros y Servicios Navales SA (ASENAV) z siedzibą w Chile wybrała firmę ABB na dostawcę układu zasilania i napędu dla nowo zbudowanego butikowego statku ekspedycyjnego Magellan Discoverer należącego do Antarctica21. ASENAV to największa prywatna stocznia w Chile, a Antarctica21 to światowy lider w działalności turystycznej skupionej na wyprawach typu „fly & cruise” na Antarktydę. Obie firmy są ważnymi graczami w segmencie wypraw, który uznaje innowacje techniczne za klucz do zrównoważenia efektywności kosztowej z odpowiedzialnością za środowisko.
Zaplanowany statek o nazwie Magellan Discoverer ma pomieścić do 96 pasażerów i 67 członków załogi. Będzie przeznaczony do turystycznych rejsów na wodach wokół wybranych obszarów Antarktydy - Półwyspu Antarktycznego, Georgii Południowej i Falklandów. Ma zostać dostarczony w 2026 oku. i jest pierwszym polarnym statkiem wycieczkowym z napędem hybrydowo-elektrycznym, wyposażonym w napęd Azipod. To sterowany układ napędowy bez przekładni, w którym elektryczny silnik napędowy jest umieszczony w kapsule na zewnątrz kadłuba statku. Wykorzystując zawarty w tym system dynamicznego pozycjonowania, statki mogą obracać się o 360 stopni, zwiększając zwrotność, bezpieczeństwo i wydajność operacyjną statku, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa nawet o 20% w porównaniu do konwencjonalnych systemów z linią wałów.
– Ten statek powstał w wyniku naszego niezachwianego zaangażowania w spełnianie rosnących oczekiwań naszych gości. Wyposażony w najnowszą technologię Magellan Discoverer wzmacnia nasze zaangażowanie w zrównoważony rozwój, oferując jednocześnie komfort naszym podróżnym. Dzięki swojej nowoczesnej elegancji i zaawansowanym funkcjom technicznym wspiera nasze ciągłe wysiłki mające na celu zapewnienie niezrównanych wrażeń w spektakularnym regionie Antarktyki – powiedział Jaime Vásquez, prezes Antarctica21.
– Wyprodukowanie pierwszego hybrydowo-elektrycznego statku wycieczkowego w obu Amerykach umacnia naszą pozycję jako wysoce konkurencyjnej stoczni w skali globalnej. Oprócz wspierania nowych rozwiązań inżynieryjnych, budujemy statek, który spełnia wymagania w zakresie jakości, komfortu i zrównoważonego rozwoju, wymagane obecnie przez światową branżę turystyczną. Przy wsparciu naszych dostawców, takich jak ABB, podnosimy obecnie standardy w przemyśle stoczniowym, wiodąc postęp branży zmierzającej w stronę bardziej zrównoważonego rozwoju – powiedział Heinz Pearce, dyrektor generalny ASENAV.
– Nie możemy się doczekać naszej współpracy z ASENAV i Antartica21. Każde nowe odniesienie do napędów Azipod i hybrydowych systemów zasilania to zwycięstwo w zakresie wydajności statków, popychające branżę do przodu na drodze do dekarbonizacji – powiedział Juha Koskela, prezes oddziału ABB Marine & Ports.
Projekt dodatkowo ma pokazywać przewagę konkurencyjną ABB jako preferowanego dostawcy elektryfikacji ekspedycyjnych statków wycieczkowych. Zakres dostaw ABB obejmuje układ napędowy Azipod oraz zasilanie hybrydowe z systemem dystrybucji energii Onboard DC Grid i baterią akumulatorów firmy Corvus Energy. System magazynowania energii statku umożliwia wyłączenie silników w celu zapewnienia cichej pracy w obszarach wrażliwych ekologicznie. Co więcej, elastyczność Onboard DC Grid firmy ABB ma umożliwiać integrację szerokiej gamy źródeł energii, takich jak ogniwa paliwowe, dzięki czemu statek będzie gotowy na spełnienie w przyszłości bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących emisji CO2 i innych pierwiastków.
Ruszyły nawodne stacje Orlenu dla motorowodniaków i żeglarzy
Polscy żeglarze z awansem na Igrzyska Olimpijskie
10 plaż na letni relaks w Kołobrzegu
62 zawinięcia wycieczkowców do Portu Gdańsk w tegorocznym sezonie
Morze, wiatr i biznes – ruszyły zapisy na PIMEW Offshore Wind Energy Cup 2024
TECoNaut: nowe kompetencje dla ekologicznych jachtów