ABB zdobyła zamówienie od stoczni Astilleros y Servicios Navales SA (ASENAV) w Chile na dostawę zasilania i układu napędowego dla nowo zbudowanego statku wycieczkowego do wypraw polarnych Antarctica21. Zbudowany do działania na obszarze podbiegunowym, Magellan Discoverer ma zapewnić korzyści dzięki wysokiej wydajności, bezpieczeństwu i komforcie pasażerów. Projekt ma stanowić kamień milowy w postaci pierwszej instalacji technologii napędu Azipod na statku hybrydowo-elektrycznym zbudowanym w obu Amerykach.
Stocznia Astilleros y Servicios Navales SA (ASENAV) z siedzibą w Chile wybrała firmę ABB na dostawcę układu zasilania i napędu dla nowo zbudowanego butikowego statku ekspedycyjnego Magellan Discoverer należącego do Antarctica21. ASENAV to największa prywatna stocznia w Chile, a Antarctica21 to światowy lider w działalności turystycznej skupionej na wyprawach typu „fly & cruise” na Antarktydę. Obie firmy są ważnymi graczami w segmencie wypraw, który uznaje innowacje techniczne za klucz do zrównoważenia efektywności kosztowej z odpowiedzialnością za środowisko.
Zaplanowany statek o nazwie Magellan Discoverer ma pomieścić do 96 pasażerów i 67 członków załogi. Będzie przeznaczony do turystycznych rejsów na wodach wokół wybranych obszarów Antarktydy - Półwyspu Antarktycznego, Georgii Południowej i Falklandów. Ma zostać dostarczony w 2026 oku. i jest pierwszym polarnym statkiem wycieczkowym z napędem hybrydowo-elektrycznym, wyposażonym w napęd Azipod. To sterowany układ napędowy bez przekładni, w którym elektryczny silnik napędowy jest umieszczony w kapsule na zewnątrz kadłuba statku. Wykorzystując zawarty w tym system dynamicznego pozycjonowania, statki mogą obracać się o 360 stopni, zwiększając zwrotność, bezpieczeństwo i wydajność operacyjną statku, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa nawet o 20% w porównaniu do konwencjonalnych systemów z linią wałów.
– Ten statek powstał w wyniku naszego niezachwianego zaangażowania w spełnianie rosnących oczekiwań naszych gości. Wyposażony w najnowszą technologię Magellan Discoverer wzmacnia nasze zaangażowanie w zrównoważony rozwój, oferując jednocześnie komfort naszym podróżnym. Dzięki swojej nowoczesnej elegancji i zaawansowanym funkcjom technicznym wspiera nasze ciągłe wysiłki mające na celu zapewnienie niezrównanych wrażeń w spektakularnym regionie Antarktyki – powiedział Jaime Vásquez, prezes Antarctica21.
– Wyprodukowanie pierwszego hybrydowo-elektrycznego statku wycieczkowego w obu Amerykach umacnia naszą pozycję jako wysoce konkurencyjnej stoczni w skali globalnej. Oprócz wspierania nowych rozwiązań inżynieryjnych, budujemy statek, który spełnia wymagania w zakresie jakości, komfortu i zrównoważonego rozwoju, wymagane obecnie przez światową branżę turystyczną. Przy wsparciu naszych dostawców, takich jak ABB, podnosimy obecnie standardy w przemyśle stoczniowym, wiodąc postęp branży zmierzającej w stronę bardziej zrównoważonego rozwoju – powiedział Heinz Pearce, dyrektor generalny ASENAV.
– Nie możemy się doczekać naszej współpracy z ASENAV i Antartica21. Każde nowe odniesienie do napędów Azipod i hybrydowych systemów zasilania to zwycięstwo w zakresie wydajności statków, popychające branżę do przodu na drodze do dekarbonizacji – powiedział Juha Koskela, prezes oddziału ABB Marine & Ports.
Projekt dodatkowo ma pokazywać przewagę konkurencyjną ABB jako preferowanego dostawcy elektryfikacji ekspedycyjnych statków wycieczkowych. Zakres dostaw ABB obejmuje układ napędowy Azipod oraz zasilanie hybrydowe z systemem dystrybucji energii Onboard DC Grid i baterią akumulatorów firmy Corvus Energy. System magazynowania energii statku umożliwia wyłączenie silników w celu zapewnienia cichej pracy w obszarach wrażliwych ekologicznie. Co więcej, elastyczność Onboard DC Grid firmy ABB ma umożliwiać integrację szerokiej gamy źródeł energii, takich jak ogniwa paliwowe, dzięki czemu statek będzie gotowy na spełnienie w przyszłości bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących emisji CO2 i innych pierwiastków.
00:01:27
Zobacz Eclipse – pływającą fortecę Romana Abramowicza
Po raz pierwszy zwodowana na Pomorzu Zachodnim. Ta luksusowa łódź od razu stała się hitem
00:02:33
23
Stena Estelle – najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Bałtyku [WIDEO, ZDJĘCIA]
Z Gdyni na Hel drogą morską
Anonymous kontra Rosja. Celem aktywistów luksusowy jacht Putina: Jego położenie to "piekło"
W Łebie powstała oficjalna plaża dla naturystów
Premier Turyngii: skonfiskujmy oligarchom luksusowe jachty i przekażmy je Sea-Watch
00:00:37
Wieloryb „pożarł” kajakarki [wideo]
[WIDEO] Żuławy. Przejechała przez most zwodzony w trakcie podnoszenia
Najbardziej luksusowe katamarany, które powstały w Gdańsku. Francis Lapp: My po prostu szyjemy jachty na miarę
00:00:31
Agresywne orki atakują i niszczą statki [wideo]
Właściciel szczecińskiego jachtu, który zatonął w Niemczech, musi wydobyć wrak
Dziewczynka na dmuchanym jednorożcu wypłynęła na pełne morze [wideo]
Jachty pięciu rosyjskich oligarchów zakotwiczyły na Malediwach
Sztokholm na turystycznym kursie. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem
Sunreef Yachts zaprezentuje dwa modele na targach w Katarze i Abu Zabi 2025
Władze Gdyni przygotowują wniosek ws. powstania Olimpijskiego Centrum Żeglarskiego
Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów
Jeppe Borch najlepszy w żeglarskim Pucharze Świata w Szczecinie
Jak chińskie opłaty portowe wpłyną na branżę rejsową?