• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Nawet trzy tony paliwa oszczędzonego dziennie. Cargill chwali się efektem wykorzystania wiatru na Pyxis Ocean

13.03.2024 13:22 Źródło: Cargill
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Nawet trzy tony paliwa oszczędzonego dziennie. Cargill chwali się efektem wykorzystania wiatru na Pyxis Ocean

Partnerzy portalu

Fot. Bar Technologies

Firma Cargill dzieli się wynikami pierwszego na świecie rejsu oceanicznego napędzanego energią wiatrową. Analiza rejsu ujawnia znaczne oszczędności paliwa, podkreślając potencjał napędu wspomaganego wiatrem we wspieraniu wysiłków branży morskiej na rzecz dekarbonizacji. Statek Pyxis Ocean został sprawdzony po pół roku użytkowania, a działalność rozpoczął od zawinięcia do Gdyni.

Ocean Pyxis trafił na otwarte wody w sierpniu 2023 roku i w ciągu pierwszych sześciu miesięcy testów przepłynął Ocean Indyjski, Pacyfik, północny i południowy Atlantyk, mijając Przylądek Horn i Przylądek Dobrej Nadziei. Jednakże pierwszym portem, do jakiego zawinął, był Port Gdynia (terminal HES), co miało miejsce w listopadzie ub. r. Statek został doposażony w dwa systemy ożaglowania WindWings, które mierzą 37,5 metra wysokości i przypominają duże skrzydła samolotu. Są one instalowane pionowo, aby "łapać" wiatr i napędzać jednostkę w trakcie podróży. To pozwala ograniczyć użycie silnika, a sam statek może utrzymywać tę samą prędkość co korzystający stale z konwencjonalnego napędu. Jednocześnie zużywa wtedy mniej paliwa, co zapewnia oszczędność oraz redukuje emisję CO2 do atmosfery. Skrzydłami steruje się za pomocą panelu dotykowego na mostku. Prosty system sygnalizacji świetlnej informuje załogę, kiedy podnieść lub opuścić żagle. Po podniesieniu operacja jest w pełni zautomatyzowana: czujniki na pokładzie stale mierzą wiatr, a żagle samoczynnie dostosowują się do optymalnej konfiguracji.

Wyniki testu zawierają dane z okresu sześciu miesięcy użytkowania tego innowacyjnego masowca. Firma Cargill podkreśliła potencjał technologii napędu wspomaganego wiatrem w skierowaniu branży morskiej w stronę wykorzystania energii odnawialnej. To niejako "renesans" wiatru, z racji na to, że przez tysiąclecia był głównym źródłem napędu statków, co zmieniło się w XIX wieku i teraz, w XXI wieku, ma szansę odzyskać swoją pozycję. Jak wynika z przeprowadzonych testów, dzięki żaglom WindWings  opracowanym przez BAR Technologies udało się osiągnąć, zgodnie z przewidywaniami, oszczędność na poziomie trzech ton paliwa dziennie, co ma zapewnić przyszłościowo ogromną oszczędność w skali stałego użytkowania.

– Wyniki są dla nas zachętą i wiele się nauczyliśmy na temat wdrażania napędu wspomaganego wiatrem na statkach do przewozu suchych masowców. Nigdy nie moglibyśmy tego zrobić sami. Z Bar Technologies byliśmy fantastycznymi partnerami w urzeczywistnianiu Oceanu Pyxis, podobnie jak kapitan i załoga. Jesteśmy liderem zmian w branży żeglugowej i wierzymy, że technologie wykorzystujące energię wiatrową mogą być ważnym i opłacalnym sposobem osiągnięcia naszych celów w zakresie dekarbonizacji w perspektywie krótko-, średnio- i długoterminowej. Cargill umożliwia wszystkim statkom WAP, nie tylko Pyxis Ocean, korzystanie z globalnych szlaków handlowych. Jak dotąd nawiązaliśmy współpracę z ponad 250 portami, aby znaleźć sposoby umożliwienia cumowania statkom z dużym WAP. Właśnie w tej złożoności firma Cargill naprawdę wyróżnia się na tle innych i w jaki sposób możemy wykorzystać naszą wyjątkową rolę w branży morskiej. Nie boimy się być partnerem rozwojowym i inwestować, dzielić ryzyko z partnerami i mieć wpływ na transformację branży. – powiedział Jan Dieleman, prezes działu transportu oceanicznego w firmie Cargill.

– Wyniki pierwszego rejsu Pyxis Ocean z zainstalowanymi skrzydłami WindWings wyraźnie pokazują, że napęd wspomagany wiatrem może zapewnić znaczne oszczędności paliwa i redukcję emisji. Na przykład w niemal optymalnych warunkach żeglarskich podczas rejsu na otwartym morzu statek Pyxis Ocean osiągnął oszczędność paliwa wynoszącą 11 ton dziennie. I chociaż ma dwa WindWings, przewidujemy, że większość statków typu Kamsarmax będzie wyposażona w trzy skrzydła, co jeszcze bardziej zwiększy oszczędność paliwa i redukcję emisji o współczynnik 1,5 tony. Dzięki temu, że firma Cargill może teraz zweryfikować nasze przewidywania dotyczące wydajności i modelowania w rzeczywistych warunkach, nadchodzi ekscytujący czas, gdy zaczynamy wdrażać produkcję WindWings na całym świecie - zaznaczył John Cooper, dyrektor generalny BAR Technologies.

Napęd wspomagany wiatrem może stać się opłacalnym sposobem wspierania nowej strategii Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) dotyczącej gazów cieplarnianych. Jednym z celów IMO na rok 2030 jest uzyskanie do tego czasu 5%, a docelowo 10% energii pochodzącej ze źródeł o bardzo niskiej emisji dwutlenku węgla. Napęd wspomagany wiatrem może być ważnym sposobem osiągnięcia tego celu, gdyż jest to energia odnawialna. Wczesne rejsy dostarczyły wiedzy nie tylko na temat zastosowania żagli na statku, ale także uwypukliły szersze wyzwania logistyczne w globalnym systemie morskim. Biorąc pod uwagę, że każdy port, terminal i nabrzeże jest inne, ich zaangażowanie ma kluczowe znaczenie dla integracji technologii napędu wspomaganego wiatrem (Wind Assisted Propulsion, WAP) z globalnym systemem morskim na szerszą skalę. Pyxis Ocean jest pierwszym statkiem, który wykorzystuje to rozwiązanie w ramach regularnej żeglugi związanej z zwyczajową działalnością.

Firma Cargill będzie kontynuować testowanie i eksperymentowanie z operacyjnymi, technicznymi i komercyjnymi aspektami Oceanu Pyxis, aby uwzględnić jak najwięcej wiedzy w potencjalnym projekcie przyszłych instalacji systemów ożaglowania na kolejnych statkach.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.