• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Do Paryża kapitan popłynie przy wsparciu sztucznej inteligencji. Może do Gdyni, Gdańska i Szczecina również?

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Do Paryża kapitan popłynie przy wsparciu sztucznej inteligencji. Może do Gdyni, Gdańska i Szczecina również?

Partnerzy portalu

Fot. HAROPA PORT

HAROPA PORT czyli porty w Hawrze, Rouen i Paryżu wprowadzą zaawansowane układy informatyczne do systemu nawigacji prowadzącego aż do terminali w Paryżu. W ten sposób poprawi się bezpieczeństwo nawigacyjne na podejściach do portów, w samych portach, a szczególnie na Sekwanie. Może warto pomyśleć nad wprowadzeniem takiego systemu w portach Zatoki Gdańskiej oraz Szczecin-Świnoujście?

HAROPA PORT pracuje od niedawna nad programem wprowadzenia innowacji informatycznych wykorzystujących technologie satelitarne oraz 5G. Prace prowadzone są w ramach projektu „inteligentnego kanału nawigacji”, który będzie wykorzystywał najnowsze technologie AI. Celem pierwszoplanowym jest  usprawnienie nawigacji na Sekwanie i przygotowanie do żeglugi w niedalekiej przyszłości.

Kapitanat portu w Rouen wraz z Pilotage de la Seine rozpoczął realizację trzech projektów. Głównie koncentrują się one na projektowaniu przyszłej żeglugi na kanale La Manche i na nawigacji w Hawrze, Rouen i Paryżu.

- Projekty obejmują zbudowanie systemów pozwalających na prognozowanie i kontrolowanie zmiany poziomu i przepływów wody na Sekwanie, zautomatyzowane cumowanie statków, modelowanie stanów wody – informuje HAROPA PORT.

Sztuczna inteligencja na Sekwanie

Sztuczną inteligencję będzie wykorzystywać się do przewidywania zmian poziomu wody i jej pływów wzdłuż wybrzeży i nabrzeży. Ma to umożliwić administracji portów, zarządcom terminali i klientom portu optymalizację procesu decyzyjnego. Pozwoli to na skrócenie czasu oczekiwania na wolne nabrzeże oraz dokładniejsze określenie najlepszego czasu na cumowanie statku.

System informatyczny wspomagany przez obserwacje satelitarne pozwoli na integrowanie prognoz meteorologicznych i danych oceanograficznych z informacjami historycznymi. Wykorzystanie algorytmów AI pozwoli na przewidywanie zmian poziomu wody Sekwany. Port testuje obecnie poziom dokładności tego rozwiązania.

Cumowanie statków HAROPA PORT zamierza oprzeć na wykorzystaniu czujników. Ma to zapewnić optymalizację cumowania statków. Obrobione komputerowo informacje mają zwiększyć bezpieczeństwo żeglugi w porcie Rouen podczas wysokich pływów. Chodzi o minimalizowanie ryzyka zerwania cum przez statki.

Istotne w portach HAROPA będzie modelowanie niskich poziomów wody. W projekcie zastosowano modelowanie 2D. Szczególnie ważne będzie monitorowanie niskiego poziomu wody w regionie Caudebec-en-Caux w celu zbadania wpływu geometrii brzegów na niskie poziomy wody.

Hybrydowe „straddle carrier” i w 2024 r. dźwigi

To nie wszystkie innowacje wprowadzane w portach HAROPA. W połowie listopada 2023 r. terminale grupy TiL MSC odebrały dostawę 12 hybrydowych „straddle carrier”. Tegoroczna dostawa uzupełniła 24 jednostki otrzymane już w latach 2022/2023. W ten sposób operator wymienił ponad połowę floty do transportu kontenerów.

- Wprowadzenie urządzeń o napędzie hybrydowym wpisuje się w ambicje TiL MSC polegające na ograniczeniu emisji CO2 w czasie działalności operacyjnej terminala Terminaux de Normandie. Pozwalają one również na oszczędności paliwa – podkreśla Zarząd HAROPA.

Nowe urządzenia będą oddane do użytku w połowie stycznia 2024 roku.

 - Zbudowany w Polsce przez fińską firmę Konecranes, nowy sprzęt został przetransportowany do portu w Hawrze statkiem do transportu ponadgabarytów Le Meri. Zespoły z TNMSC i Dockers de Normandie we współpracy z Konecranes przeprowadziły rozładunek i przygotowanie do ruchu – informuje zarząd portu Le Havre.

Wymiana sprzętu terminalowego to część pakietu inwestycyjnego o wartości 200 mln euro przeznaczonego na innowacje i dekarbonizację portów nad Sekwaną.

Inwestycje w suprastrukturę i 5G

Program inwestycyjny portu Le Havre stanowi integralną część głównego planu inwestycyjnego o wartości 900 mln euro ogłoszonego przez Til MSC. Obejmuje on modernizację terminali portowych w Le Havre.

Celem jest potrojenie przepustowości terminalu, aby móc przyjmować i obsługiwać największe statki obecnie będące w eksploatacji oraz te, które powstaną w przyszłości.

- Od IV kwartału 2024 roku rozpocznie się instalowanie 9 elektrycznych megasuwnic zamówionych w kwietniu ubiegłego roku w ramach pierwszej transzy inwestycji. Rozważane jest również nowe zamówienie na dwanaście „straddle carrier” – informuje zarząd portu Le Havre.

HAROPA PORT pracuje nad wdrożeniem systemu 5G „water online”. Jego celem jest zapewnianie informacji w czasie rzeczywistym o warunkach nawigacyjnych i sytuacji w portach i na Sekwanie. Kapitan statku uzyskuje m.in. informacje o poziomie wody, szczegółowe informacje o warunkach nawigacyjnych, a także temperaturze wody, wysokości falowania i nie tylko.

 Ich celem jest zwiększenie efektywności prac pogłębiarskich. Ale przede wszystkim poprawy warunków nawigacji statków wchodzących do portów i operujących na Sekwanie.

Inwestycje realizowane przez TiL MSC, w połączeniu z projektem „chatière”, rozwojem transportu kolejowego i podłączeniem statków do nabrzeża elektrycznego wpisują się w projekt modernizacji osi logistycznej Sekwany. To element strategii silniejszego włączenia HAROPA PORT w globalną sieć logistyczną.

Realizowane i zaplanowane w Polsce inwestycje portowe wpisują się więc w ogólne trendy modernizacji portów. Jak widać po aktywności inwestycyjnej portów działających wzdłuż Sekwany, rozbudowa infrastruktury i wymiana suprastruktury wspierana jest wprowadzaniem nowoczesnych systemów informatycznych, wykorzystania technologii satelitarnych i 5G.

Działania prowadzone są kompleksowo w kilku portach i na połączeniach logistycznych do Paryża. Dla polskich portów to nauka, że należy działać kompleksowo i na całym froncie. tylko wtedy porty polskie mogą utrzymać atrakcyjną ofertę dla klientów i uzyskać przewagę konkurencyjną na globalnym rynku transportu morskiego.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.