Eureka Shipping, firma specjalizująca się w transporcie cementu, będąca własnością SMT Shipping i The CSL Group, ogłosiła 9 kwietnia rozpoczęcie budowy nowoczesnego, ekologicznego cementowca, przeznaczonego do obsługi tras na amerykańskich Wielkich Jeziorach (Great Lakes). Jednostka o nośności 12 500 ton został zaprojektowans w celu zastąpienia dwóch starszych jednostek, przy zachowaniu tej samej pojemności ładunkowej.
Nowy statek ma być jak najbardziej przyjazny środowisku, wyposażony w spalinowo-elektryczny układ napędowy, składający się z czterech zespołów prądotwórczych, zapewniając redundancję (pożądane zabezpiecze na wypadek uszkodzenia części systemu) zarówno dla nawigacji, jak i obsługi ładunku. W skład napędu wejdą nowoczesne, paliwooszczędne silniki zdolne do pracy na biopaliwie HVO, w celu zwiększenia wydajności i zmniejszenia emisji, dwie śruby sterowe o 360-stopniowym ciągu oraz potężny dziobowy ster strumieniowy, zapewniające doskonałą manewrowość i zoptymalizowane bezpieczeństwo nawigacji, a także środki oszczędzania energii w celu zminimalizowania zużycia energii, w tym oświetlenie LED w całym statku. Do tego na pokładzie znajdzie się najnowocześniejszy sprzęt do przeładunku towarów w celu zmniejszenia zużycia energii podczas operacji załadunku i rozładunku, a także rozbudowana izolacja akustyczna, w tym tłumiki w maszynach i urządzeniach przeładunkowych. Pozwoli to zmniejszyć natężenie hałasu wywoływanego przez statek, szkodliwego zarówno dla członków załogi, jak i środowiska.
Od układu napędowego po udogodnienia na pokładzie, każdy aspekt projektu nowego statku ma odzwierciedlać zaangażowanie firmy w bezpieczeństwo, ochronę środowiska i wydajność operacyjną. Jednostka ma być gotowa do pracy przy użyciu zasilania z lądu, gdy takie stanie się dostępne, a dla załogi przygotowano kwatery wysokiej jakości, mających zapewnić komfort zarówno w trakcie pracy, jak i podczas odpoczynku.
- Budowa statku zgodnego z zasadami przyjaznymi dla środowiska jest
najwyższym priorytetem zarówno dla Eureka Shipping, jak i naszych
klientów. Oczekuje się, że nasz nowy cementowiec znacząco przyczyni się
do dekarbonizacji branży poprzez drastyczne zmniejszenie emisji CO2 na tonę
metryczną przewożonego ładunku - powiedział Kai Grotterud, dyrektor zarządzający Eureka Shipping.
Nowy statek, obecnie budowany przez Holland Shipyard Group w Holandii, ma zostać dostarczony w 2025 roku. Następnie zostanie przetransportowany do Ameryki Północnej, gdzie rozpocznie działalność w regionie Wielkich Jezior w Kanadzie. Przed przybyciem tam inna jednostka MV Sunnanvik, cementowiec o nośności 8 600 DWT, działająca wcześniej w Europie, będzie obsługiwała trasy handlowe od początku kwietnia 2024 roku. Statek jest wyposażony w zmodyfikowany sprzęt rozładunkowy, dostosowany do terminali odbiorczych klienta. Ma rozładowywać ładunki z prędkością do 1000 ton na godzinę. W ramach zaangażowania firmy w dekarbonizację, ten statek otrzymał innowacyjne rozwiązania napędowe w postaci dwóch żagli Ventofoil firmy Econowind. Wykorzystują one energię wiatru, aby zapewnić dodatkowy ciąg, przyczyniając się do obniżenia emisji. Jeśli pozwolą na to warunki, zostaną one przetestowane na Wielkich Jeziorach, zwiększając prędkość statku w sprzyjających warunkach wiatrowych. MV Sunnanvik stanie się pierwszym, nowoczesnym statkiem wyposażonym w żagle, który pływa po Wielkich Jeziorach.
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu
Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w żegludze ro-ro i dekarbonizację transportu
Masowce – królowie oceanów i portów
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC