• <
nauta_2024

Höegh Autoliners otrzymuje dofinansowanie budowy dwóch statków napędzanych amoniakiem

rk

06.03.2024 12:14 Źródło: Höegh Autoliners
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Höegh Autoliners otrzymuje dofinansowanie budowy dwóch statków napędzanych amoniakiem

Partnerzy portalu

Fot. Höegh Autoliners

Przedsiębiorstwo żeglugowe Höegh Autoliners czyni znaczne postępy w realizacji swoich ambicji uczynienia z planowanych jednostek klasy Aurora pierwszymi na świecie statkami PCTC (Pure Car, Truck Carrier) zasilanych amoniakiem. 5 marca otrzymało prawie 14 mln dolarów (146 mln NOK) z funduszy Enova w ramach wdrażania rozwiązań zapewniających im wykorzystanie alternatywnego i zrównoważonego paliwa w dwóch swoich zaplanowanych statkach.

Höegh Autoliners ma zamówionych łącznie 12 statków klasy Aurora, przeznaczonych do przewozu m.in. samochodów, maszyn rolniczych i sprzętu górniczego. Wszystkie jednostki zostały zaprojektowane jako korzystające z silnika zasilanego skroplonym gazem ziemnym (LNG) i olejem o niskiej zawartości siarki, posiadając także certyfikat DNV dotyczący gotowości do stosowania amoniaku. Aby wykorzystać go jako paliwo, jest jednocześnie wymagana instalacja silnika amoniakalnego oraz dodatkowego zbiornika w celu utrzymania długości jego pracy. W związku z tym spółka Höegh Autoliners złożyła wniosek o dofinansowanie od Enova dla dwóch z 12 potwierdzonych statków, aby zmniejszyć dodatkowe koszty tego rozwiązania w porównaniu ze statkiem, który byłby dopiero „gotowy na amoniak”. Statki klasy Aurora, mogące pomieścić do 9100 samochodów, będą największymi i najbardziej przyjaznymi dla środowiska samochodowcami, jakie kiedykolwiek zbudowano.

Celem firmy jest wykorzystywanie amoniaku jako paliwa neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla już od momentu oddania statków do użytku. Oczekuje się, że może minąć trochę czasu, zanim dostępność i cena osiągną zadowalający poziom opłacalności, przy czym stopniowy wzrost tej ostatniej jest spodziewany od 2027 roku w miarę jak następuje postęp technologiczny. Statki te w znaczący sposób mają przyczynić się do realizacji celu firmy, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji netto do roku 2040. Höegh Autoliners, jako jedna z pierwszych i nielicznych firm spedycyjnych na świecie, zabezpieczyła dostęp do pierwszych dwusuwowych silników amoniakalnych dostarczonych przez firmę MAN. Każdy z dwóch planowanych zbiorników amoniaku firmy Höegh Autoliners otrzymał dofinansowanie w wysokości prawie 7 mln dolarów (73 mln korony norweskie).

- Zauważamy, że przedsiębiorstwo żeglugowe dąży do bycia liderem we wdrażaniu amoniaku na statkach i ma ambicje podjęcia działań w celu dostosowania się do niezbędnych zmian i przyszłych wymagań wobec społeczeństwa niskoemisyjnego - podkreśliła Astrid Lilliestråle, dyrektor ds. technologii i rozwoju rynku w Enova

– W Höegh Autoliners aktywnie współpracujemy z szeroką gamą wysoko wykwalifikowanych i oddanych dostawców, aby czysty amoniak stał się opłacalnym paliwem żeglugowym o zerowej emisji. Uważamy, że ważne jest, aby przedsiębiorstwa żeglugowe wysłały jasny sygnał pozostałym członkom łańcucha dostaw, że technologię można wdrożyć w krótkim czasie i że będzie zapotrzebowanie na paliwo neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Prawie wszystkie statki Höegh Autoliners pływają pod norweską banderą i zawierają znaczny wkład z rodzimego klastra morskiego. Wsparcie ze strony firmy Enova, w połączeniu z naszą innowacyjną konstrukcją statków wielopaliwowych, znacząco pomaga podkreślić decyzję o wprowadzeniu do naszej branży pierwszych statków o zerowej emisji CO2. Wyścig w kierunku dekarbonizacji przemysłu zajmie dziesięciolecia, a nie lata. Nie nastąpi żaden postęp, jeśli pionierskie firmy nie podejmą zdecydowanych kroków w celu kształtowania przyszłości  – mówi dyrektor generalny firmy Höegh Autoliners, Andreas Enger.

Żegluga odpowiada za około 3% globalnych emisji, a 90% emisji pochodzących z żeglugi pochodzi z transportu głębinowego. Höegh Autoliners eksploatuje już jedne z najbardziej zrównoważonych statków PCTC na świecie, wyposażonych w technologie oszczędzające paliwo. Dzięki zamówieniu 12 statków klasy Aurora, przystosowanych do zerowej emisji i możliwości konwersji na zasilanie amoniakiem, firma dąży do zajęcia czołowej pozycji w dziedzinie żeglugi międzynarodowej o zerowej emisji.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.