Yara Eyde – tak nazywać się będzie pierwszy na świecie kontenerowiec napędzany amoniakiem. Powstanie w Chinach i docelowo będzie pływał między Norwegią i Niemcami.
Yara Eyde ma zostać dostarczony w połowie 2026 roku. Będzie to pierwszy kontenerowiec wykorzystujący amoniak w charakterze paliwa. Za jego budowę odpowiada chińska stocznia Yangfan Shipbuilding. Właścicielem i zamawiającym jest spółka Delphis, oddział kontenerowy CMB.TECH, obsługą jednostki będzie parć się NCL Oslofjord AS, joint venture między North Sea Container Line i Yara Clean Ammonia. Ta ostatnia firma odpowiadać będzie także za dostawy paliwa.
NCL zabezpieczyła już długoterminową umowę z Yara International na transport kontenerów między fabryką nawozów Yara w Porsgrunn w Norwegii, a portami w Hamburgu i Bremerhaven w Niemczech. NCL nie ukrywa, że celem spółki jest stać się pierwszym operatorem liniowym, który skupi się wyłącznie na statkach na amoniak.
– Chcemy udowodnić światu, że możemy dziś dekarbonizować, aby móc żeglować jutro – mówił Alexander Saverys, dyrektor generalny CMB.TECH.
– Projekt ten, łącząc przyszłościowo myślące podmioty, przyspiesza rozwój łańcucha dostaw o zerowej emisji dla transportów kontenerowych w Skandynawii i Europie Północno-Zachodniej. Jest to pierwszy tego typu projekt na świecie, demonstrujący potencjał czystego amoniaku dekarbonizacji przemysłu morskiego – komentował z kolei Magnus Krogh Ankarstrand, prezes Yara Clean Ammonia.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów