Yara Eyde – tak nazywać się będzie pierwszy na świecie kontenerowiec napędzany amoniakiem. Powstanie w Chinach i docelowo będzie pływał między Norwegią i Niemcami.
Yara Eyde ma zostać dostarczony w połowie 2026 roku. Będzie to pierwszy kontenerowiec wykorzystujący amoniak w charakterze paliwa. Za jego budowę odpowiada chińska stocznia Yangfan Shipbuilding. Właścicielem i zamawiającym jest spółka Delphis, oddział kontenerowy CMB.TECH, obsługą jednostki będzie parć się NCL Oslofjord AS, joint venture między North Sea Container Line i Yara Clean Ammonia. Ta ostatnia firma odpowiadać będzie także za dostawy paliwa.
NCL zabezpieczyła już długoterminową umowę z Yara International na transport kontenerów między fabryką nawozów Yara w Porsgrunn w Norwegii, a portami w Hamburgu i Bremerhaven w Niemczech. NCL nie ukrywa, że celem spółki jest stać się pierwszym operatorem liniowym, który skupi się wyłącznie na statkach na amoniak.
– Chcemy udowodnić światu, że możemy dziś dekarbonizować, aby móc żeglować jutro – mówił Alexander Saverys, dyrektor generalny CMB.TECH.
– Projekt ten, łącząc przyszłościowo myślące podmioty, przyspiesza rozwój łańcucha dostaw o zerowej emisji dla transportów kontenerowych w Skandynawii i Europie Północno-Zachodniej. Jest to pierwszy tego typu projekt na świecie, demonstrujący potencjał czystego amoniaku dekarbonizacji przemysłu morskiego – komentował z kolei Magnus Krogh Ankarstrand, prezes Yara Clean Ammonia.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth