• <
nauta_2024

Chrzest Astrid Maersk w Jokohamie. To drugi, duży kontenerowiec duńskiego giganta napędzany metanolem

04.04.2024 10:10 Źródło: Maersk
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Chrzest Astrid Maersk w Jokohamie. To drugi, duży kontenerowiec duńskiego giganta napędzany metanolem

Partnerzy portalu

Fot. Maersk

W Japonii nazwano kolejny, wyjątkowy statek we flocie Maersk, który wpisuje się w ideę dekarbonizacji żeglugi poprzez użycie zielonego paliwa. Astrid Maersk to drugi z 18 zaplanowanych dużych kontenerowców zasilanych metanolem, dostarczanych zamawiającemu w latach 2024-2025. Firma oczekuje, że nowa seria przyczyni się do osiągnięcia celu związanego z dążeniem do zerowej emisji CO2 i stania się przyjazną środowisku.

W uroczystości wzięli udział przedstawiciele branży stoczniowej, firmy oraz lokalnych władz. Matką chrzestną, która nadała nazwę jednostce, została Liza Uchida, małżonka dyrektora generalnego Nissana Makoto Uchidy. Ceremonia nadania nazwy odbyła się w terminalu statków wycieczkowych Daikoku Pier w mieście Jokohama, gdzie obok śledzenia wydarzenia przez zainteresowanych była możliwość wejścia na pokład i zwiedzenia statku.

– Jesteśmy naprawdę podekscytowani, że możemy powitać Astrid Maersk w naszej nowej flocie zdolnej do pływania na ekologicznym metanolu. Dzięki temu statkowi i jego siostrzanym statkom Maersk podejmuje ważne kroki na drodze do transformacji energetycznej transportu oceanicznego. Nikt nie może tego zrobić sam. Aby umożliwić ekologiczne łańcuchy dostaw i przyspieszyć przejście żeglugi w kierunku zerowej emisji netto, niezbędne są ciągłe, odważne działania ze strony oddanych klientów, takich jak Nissan, partnerów z branży i dostawców. Co ważne, aby utrzymać dynamikę, konieczne są globalne regulacje Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), które zniwelują różnicę cen między paliwami kopalnymi a paliwami ekologicznymi i zapewnią równe warunki działania – powiedział Vincent Clerc, dyrektor generalny A.P. Moller-Maersk.

– Yokohama zajmuje szczególne miejsce w historii Maerska. Od czasu zawinięcia pierwszego statku do portu w Jokohamie sto lat temu współpracowaliśmy z wieloma naszymi partnerami i interesariuszami w mieście. Dzisiejsza ceremonia symbolizuje nasze trwałe stosunki z Jokohamą i Japonią jako całością. Gdy wyruszamy w naszą podróż „All the Way to Zero”, wsparcie i partnerstwo społeczności japońskiej są nieocenione. Będziemy w dalszym ciągu priorytetowo traktować nasze wysiłki mające na celu minimalizację wpływu naszej działalności na środowisko i klimat, przy jednoczesnym wspieraniu wzrostu gospodarczego i dobrobytu w regionie – wskazał Toru Nishiyamy, dyrektor zarządzający Maersk na Azję Północno-Wschodnią.

Maersk wyznaczył sobie cel oparty na podstawach naukowych, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych netto na rok 2040 w całej firmie, a także ustanowił wymierne i ambitne cele krótkoterminowe na rok 2030, aby zapewnić znaczny postęp. Firma wyposaży 25 swoich kontenerowców w silniki dwupaliwowe, które będą mogły pływać na ekologicznym metanolu. Wśród tych statków znajduje się  mniejszy kontenerowiec Laura Maersk, który został wprowadzony do obsługi tras na Morzu Bałtyckim we wrześniu 2023 roku. Pierwszym terminalem, który odwiedził, był GCT należący do Hutchison Ports w Porcie Gdynia. Obsługę terminali w Azji, na Morzu Śródziemnym i Europie Zachodniej prowadzi także Ane Maersk, duży kontenerowiec napędzany ekologicznym paliwem. Statek ten ma 351 metrów długości i 54 metry szerokości, a jego ładowność wynosi 16 592 TEU. To czyni go obecnie jednym z największych statków korzystającym z ekologicznego metanolu, jaki obecnie prowadzi działalność żeglugową, a do którego za niedługo dołączy Astrid Maersk.

Uroczystość ma znaczenie także dla miasta Jokohama, które inwestuje w rozwój zielonej infrastruktury bunkrowania metanolem, jeszcze bardziej wzmacniając zaangażowanie Maersk w redukcję emisji i promowanie praktyk przyjaznych dla środowiska w przemyśle morskim. W ten sposób tamtejszy port ma stać się otwarty na przyjmowanie i obsługę statków napędzanych tym zielonym paliwem.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.