Brytyjski Port Felixstowe przywitał Ane Maersk, pierwszy na świecie duży kontenerowiec zasilany metanolem. To także pierwsze zawinięcie tego statku do portu w Europie Zachodniej w ramach ustalonej trasy żeglugowej, która wpisuje się w ideę dekarbonizacji żeglugi i branży morskiej.
Pływający pod flagą Danii Ane Maersk mierzy 349 metrów długości i 54
metry szerokości, a jego ładowność wynosi 16 592 TEU. Zamówienie na statek zostało złożone w HD Hyundai
Heavy Industries (HD HHI) w Ulsan w Korei Południowej w 2021 roku. Pierwszym portem, do którego zawinął 22 marca, był marokański Tanger Med nad Morzem Śródziemnym. Statek obsługuje porty na trasie oznaczonej jako AE7, stanowiąca kamień milowy dla zaangażowania firmy w zakresie transportu niskoemisyjnego. Obejmuje ona porty m.in. w Kolombo, Felixstowe, Hamburgu, Antwerpii, Londynu i Le Havre.
— Dzięki wsparciu ekspertów z Harwich Haven Authority, naszych zespołów operacyjnych i holowników Svitzer, statek Ane Maersk bezpiecznie dotarł do portu po wejściu na trasę AE7, która łączy Azję z Europą — poinformowały władze portu Harwich na Linkedinie.
Ane Maersk należy do serii 18 jednostek napędzanych zielonym paliwem, które zostaną dostarczone w latach 2024–2025. Od czasu złożenia zamówienia w stoczni w 2021 roku, sam Maersk zawarł kontrakty na kolejne 24 dwupaliwowe jednostki. Łącznie, według danych DNV, stocznie na całym świecie pracują obecnie nad 144 kontenerowcami korzystającymi z metanolu, co stanowi 80% wszystkich zamówionych statków na to paliwo. Przypomnijmy, że nie jest to pierwsza jednostka duńskiej firmy z takim napędem, choć wyróżnia ją fakt, że Ana Maersk to pierwszy z nowej listy zamówień kontenerowiec, w dodatku zaliczany do największych w swojej klasie. Aktualnie na Bałtyku w ramach regularnej żeglugi działa 172-metrowy kontenerowiec Laura Maersk, który ochrzczono w Kopenhadze we wrześniu ub.r. Pierwszym terminalem kontenerowym, do którego zawinął, był GCT w Porcie Gdynia.
Nowo wybudowane Nabrzeże Dąbrowieckie w Porcie Szczecin obsłużyło pierwszy statek
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu