• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność

22.03.2024 13:29 Źródło: Maersk
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność

Partnerzy portalu

Fot. Maersk

Ochrzczony w styczniu tego roku kontenerowiec Ane Maersk zawinął do marokańskiego portu w Tanger Med nad Morzem Śródziemnym. Jednostka jest gotowa do przeładunków i dalszej działalności zgodnie z przeznaczeniem. Będąc obecnie największym statkiem transportującym kontenery, który jest zasilany ekologicznym metanolem, wpisuje się w działanie Maersk na rzecz dekarbonizacji żeglugi.

W trakcie wpłynięcia do portu statek został powitany na pełnym morzu salutem wodnym w wykonaniu towarzyszącego mu holownika. Było to pierwsze zawinięcie Ane Maersk (IMO: 9948748) do jednego z portów znajdujących się na obsługiwanej przez niego trasie morskiej. Obsługuje porty w Kolombo Felixstowe, Hamburgu, Antwerpii, Londynu, Le Havre, po czym wraca do Azji. To trasa AE7, łącząca Azję i Europę, mająca stanowić kamień milowy dla zaangażowania firmy w zakresie transportu niskoemisyjnego. Statek ma 351 metrów długości i 54 metry szerokości, a jego ładowność wynosi 16 592 TEU. To czyni go obecnie największym statkiem korzystającym z ekologicznego metanolu, jaki obecnie prowadzi działalność żeglugową.

Tanger Med podkreślił dumę z racji tego, że był pierwszym miejscem zawinięcia tak wyjątkowego kontenerowca, który wpisuje się w politykę dekarbonizacji transportu morskiego oraz całej branży. W przyszłości ma do tego portu wpływać wielokrotnie, w ramach ustalonej trasy. To także podkreślenie roli tego marokańskiego kompleksu portów przemysłowych, będącego jednym z największych tego typu na świecie i zarazem największym w Afryce i nad Morzem Śródziemnym, o pojemności 9 mln kontenerów. Znajduje się w północnym Maroku, 40 km na wschód od Tangeru przy Cieśninie Gibraltarskiej. Znajduje się 14 km od hiszpańskiego wybrzeża i leży na globalnym szlaku morskim między Azją, Europą i Ameryką Północną, z łącznością z ponad 180 portami w 70 krajach.

Maersk podkreślił w dniu chrztu jednostki, który odbył się w stoczni HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) w Ulsan w Korei Południowej, podkreślił, że definiuje „zielone paliwa” jako paliwa o niskiej lub bardzo niskiej emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia w porównaniu z paliwami kopalnymi. Różne ekologiczne paliwa osiągają różne skrócenia cyklu życia w zależności od ścieżki ich produkcji. Przez „niskie” rozumie paliwa charakteryzujące się redukcją emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia o 65–80% w porównaniu z paliwami kopalnymi. Dotyczy to np. niektórych biodiesli. „Bardzo niski” odnosi się do paliw charakteryzujących się redukcją emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia o 80–95% w porównaniu z paliwami kopalnymi. Polityka żeglugowego giganta wiąże się ze spełnieniem standardów Międzynarodowej Organizacji Morskiej w zakresie ograniczenia emisji CO2 przez branżę żeglugową. Ponadto Maersk realizuje też własne cele w ramach zostania liderem dekarbonizacji.

Ane Maersk należy do serii 18 jednostek napędzanych zielonym paliwem, które zostaną dostarczone w latach 2024–2025. Od czasu złożenia zamówienia w stoczni w 2021 roku, sam Maersk zawarł kontrakty na kolejne 24 dwupaliwowe jednostki. Łącznie, według danych DNV, stocznie na całym świecie pracują obecnie nad 144 kontenerowcami korzystającymi z metanolu, co stanowi 80% wszystkich zamówionych statków na to paliwo. Przypomnijmy, że nie jest to pierwsza jednostka duńskiej firmy z takim napędem, choć wyróżnia ją fakt, że Ana Maersk to pierwszy z nowej listy zamówień kontenerowiec, w dodatku zaliczany do największych w swojej klasie. Aktualnie na Bałtyku w ramach regularnej żeglugi działa 172-metrowy kontenerowiec Laura Maersk, który ochrzczono w Kopenhadze we wrześniu ub.r. Pierwszym terminalem kontenerowym, do którego zawinął, był GCT w Porcie Gdynia.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.