Ochrzczony w styczniu tego roku kontenerowiec Ane Maersk zawinął do marokańskiego portu w Tanger Med nad Morzem Śródziemnym. Jednostka jest gotowa do przeładunków i dalszej działalności zgodnie z przeznaczeniem. Będąc obecnie największym statkiem transportującym kontenery, który jest zasilany ekologicznym metanolem, wpisuje się w działanie Maersk na rzecz dekarbonizacji żeglugi.
W trakcie wpłynięcia do portu statek został powitany na pełnym morzu salutem wodnym w wykonaniu towarzyszącego mu holownika. Było to pierwsze zawinięcie Ane Maersk (IMO: 9948748) do jednego z portów znajdujących się na obsługiwanej przez niego trasie morskiej. Obsługuje porty w Kolombo Felixstowe, Hamburgu, Antwerpii, Londynu, Le Havre, po czym wraca do Azji. To trasa AE7, łącząca Azję i Europę, mająca stanowić kamień milowy dla zaangażowania firmy w zakresie transportu niskoemisyjnego. Statek ma 351 metrów długości i 54 metry szerokości, a jego ładowność wynosi 16 592 TEU. To czyni go obecnie największym statkiem korzystającym z ekologicznego metanolu, jaki obecnie prowadzi działalność żeglugową.
Tanger Med podkreślił dumę z racji tego, że był pierwszym miejscem zawinięcia tak wyjątkowego kontenerowca, który wpisuje się w politykę dekarbonizacji transportu morskiego oraz całej branży. W przyszłości ma do tego portu wpływać wielokrotnie, w ramach ustalonej trasy. To także podkreślenie roli tego marokańskiego kompleksu portów przemysłowych, będącego jednym z największych tego typu na świecie i zarazem największym w Afryce i nad Morzem Śródziemnym, o pojemności 9 mln kontenerów. Znajduje się w północnym Maroku, 40 km na wschód od Tangeru przy Cieśninie Gibraltarskiej. Znajduje się 14 km od hiszpańskiego wybrzeża i leży na globalnym szlaku morskim między Azją, Europą i Ameryką Północną, z łącznością z ponad 180 portami w 70 krajach.
Maersk podkreślił w dniu chrztu jednostki, który odbył się w stoczni HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) w Ulsan w Korei Południowej, podkreślił, że definiuje „zielone paliwa” jako paliwa o niskiej lub bardzo niskiej emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia w porównaniu z paliwami kopalnymi. Różne ekologiczne paliwa osiągają różne skrócenia cyklu życia w zależności od ścieżki ich produkcji. Przez „niskie” rozumie paliwa charakteryzujące się redukcją emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia o 65–80% w porównaniu z paliwami kopalnymi. Dotyczy to np. niektórych biodiesli. „Bardzo niski” odnosi się do paliw charakteryzujących się redukcją emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia o 80–95% w porównaniu z paliwami kopalnymi. Polityka żeglugowego giganta wiąże się ze spełnieniem standardów Międzynarodowej Organizacji Morskiej w zakresie ograniczenia emisji CO2 przez branżę żeglugową. Ponadto Maersk realizuje też własne cele w ramach zostania liderem dekarbonizacji.
📸Exclusive views of Ane Mærsk 🚢sailing on green methanol arriving at Tanger Med. Welcomed with a water salute, marking the #energytransition taking place on the high seas. Thank you @TM_Officiel
— Maersk (@Maersk) March 21, 2024
for the smooth & efficient operations in moving our customers’ cargo. #maersk pic.twitter.com/r1q7pJcQAh
#AneMaersk, the first large methanol-enabled vessel, has made its inaugural call at #TangerMed Port Complex, marking a pivotal moment in sustainable maritime transport.
— TANGER MED (@TM_Officiel) March 21, 2024
The 16.592 TEUs vessel is coming from Port of Colombo and heading to Felixstowe, Hamburg, Antwerp, London, Le… pic.twitter.com/0vhexvBjye
Ane Maersk należy do serii 18 jednostek napędzanych zielonym paliwem, które zostaną dostarczone w latach 2024–2025. Od czasu złożenia zamówienia w stoczni w 2021 roku, sam Maersk zawarł kontrakty na kolejne 24 dwupaliwowe jednostki. Łącznie, według danych DNV, stocznie na całym świecie pracują obecnie nad 144 kontenerowcami korzystającymi z metanolu, co stanowi 80% wszystkich zamówionych statków na to paliwo. Przypomnijmy, że nie jest to pierwsza jednostka duńskiej firmy z takim napędem, choć wyróżnia ją fakt, że Ana Maersk to pierwszy z nowej listy zamówień kontenerowiec, w dodatku zaliczany do największych w swojej klasie. Aktualnie na Bałtyku w ramach regularnej żeglugi działa 172-metrowy kontenerowiec Laura Maersk, który ochrzczono w Kopenhadze we wrześniu ub.r. Pierwszym terminalem kontenerowym, do którego zawinął, był GCT w Porcie Gdynia.
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie