• <
nauta_2024

Jak zapewnić bezpieczeństwa statkom napędzanym metanolem? Badanie wykazuje potrzebę wprowadzenia odpowiednich przepisów

rk

21.03.2024 16:11 Źródło: Survitec Survival Technology
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Jak zapewnić bezpieczeństwa statkom napędzanym metanolem? Badanie wykazuje potrzebę wprowadzenia odpowiednich przepisów

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

Nowe badanie bezpieczeństwa pożarowego przeprowadzone przez globalnego dostawcę rozwiązań w zakresie technologii bezpieczeństwa, firmę Survitec, ujawniło, że istniejące metody gaszenia pożarów stosowane do gaszenia pożarów przestrzeni maszynowych i zbiorników wodnych na statkach zasilanych konwencjonalnym paliwem są nieodpowiednie w przypadku pożarów spowodowanych metanolem.

Przedstawione wnioski są następstwem szeroko zakrojonych porównawczych testów ogniowych dwupaliwowych silników okrętowych wykorzystujących olej napędowy (DO) i metanol, przeprowadzonych w obliczu rosnącego zainteresowania metanolem jako alternatywnym paliwem żeglugowym.

Metanol to alkohol metylowy (CH3OH), który spala się zupełnie inaczej niż paliwa węglowodorowe i ma znacznie niższą temperaturę zapłonu wynoszącą 12°C. Chociaż istnieją ustalone przepisy bezpieczeństwa pożarowego i standardy testowania olejów napędowych, nie opracowano jeszcze jasnych protokołów testów paliw na bazie alkoholu, takich jak metanol i etanol. Testy Survitec wykazały, że chociaż systemy mgły wodnej są bardzo skuteczne w pochłanianiu ciepła i wypieraniu tlenu w przypadku pożarów oleju napędowego, nie dają takich samych wyników w przypadku pożarów metanolu.

Nasze testy potwierdzają, że tradycyjne mechanizmy gaszenia mgłą wodną nie działają zgodnie z oczekiwaniami w przypadku pożarów zbiorników metanolowych i mgły metanolowej. Jeśli statki te mają pozostać bezpieczne, konieczne jest zupełnie inne podejście. Uważamy, że jest to sytuacja obarczona dużym ryzykiem i wymagająca natychmiastowych działań. Pożary metanolu są znacznie bardziej agresywne niż pożary tradycyjnych paliw węglowodorowych. Pożary metanolu mają różne właściwości fizykochemiczne, dlatego nie można ich ugasić tak łatwo i przy użyciu tego samego podejścia. Musieliśmy całkowicie przemyśleć rozmieszczenie dysz, odstępy i inne czynniki, aby skutecznie tłumić mgłę wodną w przypadku metanolu. Na przykład zakres wysokości montażu dyszy jest znacznie niższy niż wymagany do ugaszenia pożaru oleju napędowego – powiedział Michał Sadzyński, menedżer produktu ds. systemów mgły wodnej w firmie Survitec.

Badania wskazują, że w przypadku modernizacji istniejących statków do zasilania metanolem konieczne byłoby dokonanie remontu i całkowitego przeprojektowania stałych urządzeń przeciwpożarowych. W przypadku obszarów zęzowych przepisy ustawowe sformułowane w IMO MSC.1/Circ.1621 ustanawiają wymagania dotyczące zatwierdzonego systemu pianowego odpornego na alkohol dla statków zasilanych metanolem. Po raz pierwszy stały system na pianę o niskiej rozszerzalności jest obowiązkowy zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony zęz maszynowni.

Nasze testy wykazały, że standardowe urządzenia odprowadzające nie gaszą prawidłowo pożarów zbiorników metanolu w zamkniętej przestrzeni zęzowej. Kluczowe znaczenie ma dostarczenie odpowiednio spienionej piany do pożaru zbiornika metanolu, a nie jest to łatwe zadanie w tak wąskiej przestrzeni, gdzie długość wyrzutu jest niewielka. MSC.1/Circ.1621 zapewnia nam wytyczne wyjściowe, ale są one bardzo ogólne i dlatego otwarte na interpretację. Co więcej, nie uwzględniono jeszcze zgodności metanolu w lokalnych systemach przeciwpożarowych (LAFF). Jako branża musimy się zjednoczyć i opracować kompleksowe i solidne standardy testów ogniowych oraz zasady bezpieczeństwa dostosowane do unikalnych właściwości metanolu. Ekologiczne paliwa są postrzegane jako panaceum na osiągnięcie celów branży w zakresie redukcji emisji CO2 i dekarbonizacji żeglugi, a prognozy przewidują przyspieszone tempo wdrażania tego paliwa. Zamówienia na nowe statki zasilane metanolem wzrosły w ciągu ostatnich 12 miesięcy o 9%. To o 2% więcej niż na statki zasilane LNG. Obserwujemy znaczny wzrost zamówień na statki napędzane metanolem, a rok 2023 jest rokiem przełomowym dla tego alternatywnego paliwa żeglugowego – powiedział Maciej Nieścioruk, menedżer produktu Foam Systems, Survitec.

Zakończenie badań następuje w momencie wzrostu zamówień na statki napędzane metanolem. Można wręcz mówić o "wyścigu o metanol", w którym biorą udział największe firmy branży morskiej. W październiku ub. r. w terminalu kontenerowym GCT w Porcie Gdynia pojawił się statek Laura Maersk, pierwszy na świecie kontenerowiec napędzany metanolem, który w dodatku prowadzi regularną żeglugę na Morzu Bałtyckim. Z racji na to, że z roku na rok będzie przybywać statków napędzanych metanolem, branża musi poradzić sobie z nowymi wyzwaniami. Jak się okazuje, nowy, nawet ekologiczny napęd oznacza zmianę filozofii bezpieczeństwa oraz kształtowania przepisów, co może również wpłynąć na wiele innych gałęzi i zagadnień związanych z przeciwdziałaniem zagrożeniom podczas pobytu na statku oraz obsługi urządzeń i systemów na nim obecnych. Z tego powodu firmy zainteresowane inwestowaniem w statki napędzane metanolem muszą zaangażować się w tworzenie nowych standardów pracy i tworzenia zaktualizowanych zasad bezpieczeństwa, jakie mają obowiązywać na powstających jednostkach morskich.

Fot. GospodarkaMorska.pl
etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.