• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Maersk i MGC zawiązują współpracę w zakresie promocji metanolu w Japonii

rk

27.12.2023 11:23 Źródło: Maersk, MGC
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Maersk i MGC zawiązują współpracę w zakresie promocji metanolu w Japonii

Partnerzy portalu

Fot. Port Jokohama

Mitsubishi Gas Chemical Company (MGC), gigant żeglugowy z Danii i władze miasta Jokohama podpisali protokół ustaleń (MoU) w zakresie promowania stosowania ekologicznego metanolu w tamtejszym porcie. Ma to być ważny krok w zakresie popularyzacji użycia tego "zielonego paliwa" w gospodarce morskiej Japonii.

Dokument podpisali prezes MGC Masashi Fujii, burmistrz Jokohamy Takeharu Yamanaka) i reprezentant Maersk w Japonii Kohei Yamamoto. Inicjatywa ma na celu promowanie stosowania ekologicznego metanolu. Dzięki wykorzystaniu go jako alternatywnego paliwa żeglugowego umowa ma na celu dekarbonizację transportu morskiego, promowanie międzynarodowej strategicznej polityki kontenerowej tego portu jak i japońskiego rządu. W zamierzeniu przyczyni się to do osiągnięcia przez port w Jokohamie neutralności pod względem emisji CO2 i spełnienia tym samym założeń ogłoszonych przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) w zakresie zmniejszania wpływu żeglugi na klimat.

W ramach współpracy obie firmy jak i miasto będą szukać sposobów na produkcję i dostarczanie metanolu jako alternatywnego paliwa żeglugowego. We współpracy z odpowiednimi agencjami rządowymi MGC będzie pracować nad realizacją i promocją bunkrowania metanolu w Japonii. Firma podkreśla, że metanol ma szerokie zastosowanie w zakresie energetyki oraz transportu, przy czym wyzwaniem jest zapewnienie jego dostaw z powodu rosnącego popytu. Wciąż trwają prace nad zmniejszeniem kosztów jego produkcji. Oczekuje się, że popyt na metanol znacznie wzrośnie, zwłaszcza w sektorze transportu morskiego, ponieważ może on być stosowany jako paliwo neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. MGC produkuje już metanol z CO2 i wodoru w swoim zakładzie w Niigata w ramach koncepcji Carbopath Circular Carbon Metanol (CCM), a od wiosny przyszłego roku ten sam zakład ma rozpocząć produkcję biometanolu z wykorzystaniem niewykorzystanego biogazu wytwarzanego z pobliskiej oczyszczalni ścieków, będącego własnością prefektury Niigata. W ten sposób z odpadów tworzyw sztucznych, biomasy i innych materiałów na metanol można wytworzyć przydatne paliwo do wytwarzania energii. Jest to możliwe dzięki zastrzeżonym katalizatorom i technologii rozwijanej przez wiele lat w MGC.

Pod hasłem „Tworzenie wartości do dzielenia się ze społeczeństwem” firma będzie nadal wspierać społeczne wdrażanie nowych rozwiązań w zakresie dekarbonizacji i przyczyniać się do redukcji gazów cieplarnianych oraz urzeczywistniania społeczeństwa zorientowanego na recykling. Aktualnie MGC bada wraz z rodzimymi przedsiębiorstwami nowe metody recyklingu odpadów tworzyw sztucznych na metanol. W Australii firma rozważa komercjalizację odnawialnego metanolu we współpracy z Cement Australia, celem wspierania rynku i zapotrzebowania na metanol w innych krajach. 

Maersk również inwestuje w rozwój technologii i możliwości komercyjnego wykorzystania metanolu w branży żeglugowej. Duński gigant wyznaczył sobie ambitny cel na rok 2040, polegający na zerowej emisji gazów cieplarnianych netto i do roku 2030 transport co najmniej 25% ładunków oceanicznych przy użyciu ekologicznych paliw. Zawarł także kontrakty na 24 dwupaliwowe jednostki na metanol z dostawą w latach 2024–2027 i przyjął politykę zamawiania wyłącznie nowych, własnych statków wyposażonych w opcję ekologicznego paliwa.

Przypomnijmy, że w Kopenhadze 14 września br., odbył się chrzest wspomnianego statku Laura Maersk, który jest pierwszą jednostką tego typu, przeznaczoną do komercyjnej żeglugi. Już 5 października weszła do terminalu kontenerowego GCT w w Porcie Gdynia, o czym pisaliśmy w artykule na ten temat. Łącznie, według danych DNV, stocznie na całym świecie pracują nad 144 kontenerowcami korzystającymi z metanolu, co stanowi 80% wszystkich zamówionych statków na to paliwo.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.