• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Terminal Kontenerowy w Porcie Świnoujście z decyzją lokalizacyjną

rk

17.04.2024 23:55 Źródło: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S. A.
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Terminal Kontenerowy w Porcie Świnoujście z decyzją lokalizacyjną

Partnerzy portalu

Fot. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S. A.

Wojewoda Zachodniopomorski Adam Rudawski wydał decyzję lokalizacyjną dla Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu. Tym samym można już przystąpić do projektowania infrastruktury dostępowej do terminalu. Powstanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z elementów ujętych w „Programie rozwoju portów morskich do 2023 roku”. Jego celem jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej.

Terminal ma powstać na wschód od gazoportu. Będzie umiejscowiony na pirsie w morzu. Od strony morza ma być osłonięty falochronem. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. stworzył ogólne ramy koncepcji terminalu przyjaznego środowisku. Docelowo terminal będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 metrów i jeden o długości 200 metrów, korzystających z mającego powstać  kanału żeglugowego, o długości 70 km i głębokości 17 metrów.

Zgodnie z przedstawioną ideą budowy i funkcji terminalu kontenerowego wybrany podmiot ma zrealizować projekt zagospodarowując część Zatoki Pomorskiej i przyległych nieruchomości. Prace nad terminalem mają się zakończyć do 2028 roku.

- Terminal kontenerowy w Świnoujściu jest strategiczną inwestycją zarówno w obszarze gospodarczym, jak i bezpieczeństwa państwa. Należy do jednych z najważniejszych projektów inwestycyjnych w naszej gospodarce morskiej. Trzeba zaznaczyć, że cały proces zaczynamy praktycznie od początku. Jednak jesteśmy zdeterminowani, aby budowę terminala zrealizować. Polskie porty morskie systematycznie odnotowują wzrost liczby przeładunków, a terminal kontenerowy sprawi, że liczba ta będzie jeszcze większa. Dzięki tej inwestycji na Pomorze Zachodnie zawijać będą największe kontenerowce na świecie. Bez wątpienia, to wielka szansa na rozwój polskiej gospodarki morskiej – podkreślił wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka. Podkreślił również na portalu X (dawniej Twitter), że "jest to kolejny krok przybliżający nas do cumowania pierwszego kontenerowca w terminalu."

Przypomnijmy, że belgijsko-katarskie konsorcjum DEME CONCESSIONS N.V. i QTERMINALS W.L.L., odpowiedzialne za inwestycję głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, otrzymało 22 listopada zgodę ówczesnego wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka na dzierżawę 75 ha terenu w Świnoujściu na 30 lat. Terminal będzie wyposażony w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, zgodnie z najwyższymi ekologicznymi normami. Będzie stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli przeznaczoną zarówno do działalności cywilnej, jak i zdolnej do obsługi ładunków wojskowych.

Istotną specyfiką działalności terminalu ma być jego minimalny wpływ na otoczenie i środowisko naturalne, a co było kluczowe przy wyborze jego lokalizacji. Ma to również istotne znacznie dla mieszkańców dzielnicy Warszów w Świnoujściu, która będzie od terminalu oddzielona naturalną ścianą lasu.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.