I kwartał w gdańskim terminalu Naftoport został zamknięty rekordowym wynikiem 9,8 mln ton przeładowanych paliw oraz ropy naftowej.
Terminal Naftoportu, realizujący przeładunki ropy naftowej oraz produktów naftowych, ma za sobą kolejny rekordowy okres. W I kwartale 2024 roku w Naftoporcie przeładowano łącznie 9,8 mln ton ładunków. W samym tylko marcu terminal wypracował wynik 3,5 mln ton, co również stanowi rekord – dotychczas najlepszym miesiącem był maj 2023, kiedy obsłużono 3,4 mln ton ropy i paliw.
Rekordowy pierwszy kwartał roku w połączeniu z niesłabnącym popytem na usługi przeładunkowe pozwala zakładać, że również cały 2024 rok Naftoport zakończy wynikiem lepszym niż ostatni najlepszy. Według szacunków łączne przeładunki w tym roku mogą po raz pierwszy w historii terminalu zbliżyć się do 40 mln ton (ostatni rok zamknięty został z wynikiem 36,6 mln ton). Do Gdańska zawinąć może w ciągu 12 miesięcy nawet 500 tankowców.
Jak podaje firma, już teraz obsługiwane przez terminal wolumeny pokrywają krajowy popyt na dostawy ropy naftowej i morski obrót paliwami, są także uzupełnieniem dostaw surowca dla kontrahentów zagranicznych.
Spółka przygotowuje się do zwiększenia możliwości przeładunkowych. W zeszłym roku ruszyły prace projektowe nad rozbudową Naftoportu o nowe głębokowodne stanowisko do przeładunków ropy naftowej i produktów naftowych. Pozwoli ono nie tylko na szybszą obsługę największych zbiornikowców, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk, ale także na zapewnienie ciągłości operacyjnej terminalu w przypadku prac konserwacyjnych. Nad dokumentacją projektową pracuje firma Aquaprojekt z Gdańska.
Projektowane szóste stanowisko będzie drugim w Naftoporcie przystosowanym do obsługi statków oceanicznych klasy VLCC o długości przekraczającej 300 metrów, szerokości do 60 metrów i zanurzeniu do 15 m. Przepustowość stanowiska szacowana jest w okolicach 9 mln ton rocznie.
Floty pod kosmicznym nadzorem. Wzrośnie bezpieczeństwo statków, załóg i ładunków
DNV potwierdza oszczędność energii na pierwszym na świecie statku wyposażonym w WindWings
Mitsui O.S.K. Lines wdraża napęd wiatrowy Wind Challenger na kolejnym ze swoich statków
Corvus Energy dostarczy systemy akumulatorowe dla 10 nowych holowników obsługujących Kanał Panamski
Tunel podnosi znaczenie Świnoujścia w Europie
Hapag-Lloyd stawia na Gdańsk