• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Ruszają prace nad dokumentacją na potrzeby nowego toru podejściowego do Świnoujścia

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Ruszają prace nad dokumentacją na potrzeby nowego toru podejściowego do Świnoujścia

Partnerzy portalu

Fot. X/@A_Marchewka

W poniedziałek w Urzędzie Morskim w Szczecinie podpisano umowę na przygotowanie m.in. studium wykonalności i raportu środowiskowego dla wschodniego toru podejściowego do portu w Świnoujściu. Powstanie toru jest kluczowe dla budowy w Świnoujściu terminalu obsługującego wielkie kontenerowce.

„Dziś robimy kolejny krok w stronę budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu. Realizujemy działania, które będą sprzyjać i służyć tej inwestycji” – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podczas uroczystości związanej z podpisaniem umowy na przygotowanie studium wykonalności i raportu środowiskowego dla wschodniego toru podejściowego do portu w Świnoujściu.

„Budowa portu kontenerowego jest uznawana za strategiczny projekt, zarówno od strony ekonomicznej, jak i tej dotyczącej bezpieczeństwa” – podkreślił wiceminister.

Żeby w Świnoujściu mógł powstać tzw. port zewnętrzny, czyli terminal obsługujący wielkie kontenerowce, konieczne jest wykonanie toru podejściowego o głębokości technicznej 17 m, szerokości co najmniej 250 m i długości 70 km. Kluczowymi dokumentami dla tej inwestycji są m.in. studium wykonalności, raport środowiskowy, a także raport na odkład urobku i inne opracowania pomocnicze.

Zgodnie z podpisaną w poniedziałek umową dokumenty te przygotuje Projmors (Biuro Projektów Budownictwa Morskiego Sp. z o.o.). Jej wartość to 9,7 mln zł, a czas na przygotowanie dokumentacji to 32 miesiące.

„Studium wykonalności, ten dokument, przedstawi nam, jak najlepiej wykonać te zdania, jak uzyskać efektywność ekonomiczną” – powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz.

Szef spółki Projmors Mateusz Samulak podkreślił znaczenie raportu o oddziaływaniu na środowisko. „Raport środowiskowy jest kluczowy dla uzyskania decyzji środowiskowej, która w przypadku tego projektu jest tym najważniejszym dokumentem. Prace czerpalne nie wymagają pozwolenia na budowę, więc dzięki tej decyzji będzie można ogłaszać postępowanie przetargowe na wykonanie tej inwestycji, czyli pogłębienie toru wodnego do Świnoujścia do 17 metrów” – powiedział Samulak.

Wspomniana dokumentacja – zgodnie z zapisami umowy – powinna być gotowa najpóźniej do stycznia 2027 r. Przygotowanie nowego toru wodnego i budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu planowane są na lata 2027-29.

Wiceminister Marchewka podkreślił, że planowany port kontenerowy „będzie miał znaczenie nie tylko lokalne”. Ma obsługiwać ładunki z Polski, ale także wschodniej części Niemiec oraz Czech i Słowacji.

„To jest inwestycja o znaczeniu strategicznym. Podejmujemy już konkretne działania, które będą prowadzić do tego, aby do portu w Świnoujściu mogły przypływać największe na świecie kontenerowce o długości 400 metrów” – zapowiedział Marchewka.

Przypomniał, że w „ostatnich miesiącach” wykonano analizę nawigacyjną nowego toru podejściowego i ogłoszono przetarg na wywiad ferromagnetyczny (w czerwcu nastąpi otwarcie ofert), a 15 kwietnia wojewoda zachodniopomorski wydał tzw. decyzję lokalizacyjną.

Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Jarosław Siergiej zwrócił uwagę, że nowy tor podejściowy to projekt korzystny dla gospodarki i bardzo ważny dla bezpieczeństwa łańcuchów logistycznych.

„W obecnej sytuacji geopolitycznej, kiedy te tradycyjne łańcuchy logistyczne zostały przerwane lub zmienione, niezwykle ważną rolę (…) zaczęły odgrywać porty morskie. Szczególnie nasze porty, w Polsce, zarówno na wschodnim, jak i zachodnim Wybrzeżu” – przypomniał Siergiej.

Podkreślił, że 70-kilometrowy odcinek toru podejściowego będzie leżał w wyłącznej strefie ekonomicznej Polski. „Wobec tego zyskujemy niezależność co do przebiegu tego toru, jak i władztwa nad nim, a także poprawiamy warunki dostępowe do portu poprzez jego lokalizację na wodach zdecydowanie głębszych, czyli dostępnych dla statków o większym zanurzeniu” - dodał.

Obecnie port w Świnoujściu przyjmuje statki o zanurzeniu do 13,2 m, długości do 270 m i szerokości 40 m. Port zewnętrzny ma obsługiwać kontenerowce, ale również masowce o zanurzeniu 15 m, szerokości 60 m i długości 400 m.

Planowany wschodni tor podejściowy do portu w Świnoujściu ma mieć długość 70 335 m, głębokość 17 m, szerokość od 250 m (jednokierunkowy) do 530 m (w miejscach tzw. mijanek). Ilość urobku do wydobycia podczas prac pogłębiarskich szacowana jest na 150 mln m sześc.

„Przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu” to zadanie, które uzyskało dofinansowanie z krajowego programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-27 (w lipcu ubiegłego roku podpisano preumowę z CUPT). Wartość całego przedsięwzięcia to 7 mld 331 mln 25 tys. zł, a kwota dofinansowania z programu FEnIKS wynosi 2 mld 805 mln 770 tys. zł.

W 2023 r. polskie porty przeładowały 145 mln ton towarów. Porty w Szczecinie i Świnoujściu 35,3 mln ton.

tma/ mmu/

Więcej na temat polskich portów morskich już 10 i 11 czerwca, podczas II edycji Kongresu Polskie Porty 2030. Zapraszamy do udziału. Do zobaczenia w Sopocie! REJESTRACJA ONLINE

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.