• <

Port Singapur i jego sieć logistyczna na fali wzrostów. Z polskim udziałem Baltic Hub

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Singapur i jego sieć logistyczna na fali wzrostów. Z polskim udziałem Baltic Hub

Partnerzy portalu

Fot. Marek Grzybowski

94,8 mln TEU przeładunków w terminalach całego świata i 2023 r. zakończony sprzedażą usług w wysokości 7 mld dol. brutto – to syntetyczna informacja raportu rocznego PSA za 2023 r. Wynik interesujący, bo swój wkład ma tu również Baltic Hub, w którym PSA ma 40% udziałów.  

Kto zainteresuje się działalnością PSA i wejdzie na stronę raportu rocznego ma okazję wysłuchać oryginalnego nagrania. To przenośnia wprowadzająca czytelnika raportu w atmosferę zgrania i harmonii jaką kierownictwo PSA wciela w tej globalnej organizacji rozsianych po całym świecie terminali kontenerowych.

- Kiedy zastanawiam się nad rokiem 2023, przychodzą mi na myśl dwa słowa: zmienność i odporność – zaznacza na wstępie Ong Kim Pong, dyrektor generalny PSA Group.

- Przeżyliśmy kapryśny rok, naznaczony wojnami, niepokojami politycznymi, wstrząsami gospodarczymi, zmianami klimatycznymi i konfliktami handlowymi. Znacznie wpłynęły one na morskie szlaki handlowe i łańcuchy dostaw – zauważa Ong Kim Pong.

Podkreśla, że „Jednak zaobserwowaliśmy, że świat wykazuje niezwykłą odporność, w połączeniu z postępem technologicznym i ponownym skupieniem się na zrównoważonym rozwoju”.

Prawie 95 mln kontenerów na nabrzeżach

Aktywność biznesowa zarządów terminali PSA pozwoliła na nowy rekord przeładunków. W 2023 r. między statkami a nabrzeżami przeładowano 94,8 mln kontenerów w przeliczeniu na TEU. To oznacza wzrost podaży kontenerów o 4,3% w porównaniu z 2022 rokiem.

Wkład w tę kwotę wniósł PSA Singapore z przeładunkami 38,8 mln TEU, które były większe o 4,8% niż w 2022 r. Terminale PSA działające poza Singapurem osiągnęły wynik 56 mln TEU, które były większe o 3,9% niż rok wcześniej. Około 85 procent kontenerów przybywających do Singapuru jest przeładowywanych i transferowanych do innego portu zawinięcia.

Aktywne były oddziały logistyczne PSA. Działający w 42 krajach PSA BDP obsłużyło w ciągu roku prawie 1,5 miliona przesyłek. 139 biur obsługi klienta świadczy usługi na wszystkich kontynentach.
PSA BDP m.in. dużą uwagę przykłada do przewozu chemikaliów. Jest wieloletnim członkiem American Chemistry Council. Za organizowanie przewozów chemikaliów  „w sposób najbezpieczniejszy, najbardziej odpowiedzialny i przyjazny dla środowiska„ firma trzykrotnie była wyróżniana tytułem Responsible Care® Partner of the Year.  

PSA BDP ogłosiło otwarcie swojego pierwszego biura na Filipinach, zlokalizowanego w Paranaque City 2 kwietnia 2024 r. Uzasadniono to tym, że „Filipiny stanowią kluczowy rynek produkcji i wytwórstwa, a ekspansja ta wzmacnia globalną strategię rozwoju PSA BDP zakładającą obecność na głównych rynkach, na których działa zróżnicowana grupa klientów”.

Rośnie sieć terminali


Działania PSA cały czas koncentrowały się na inwestycjach pozwalających na rozwój usług. Za przykład może tu posłużyć budowa terminalu Tuas w Singapurze, gdzie osiągnięto przeładunek pierwszego miliona TEU kontenerów w lutym 2023 r. Było to zaledwie sześć miesięcy po oficjalnym uruchomieniu.

Pod koniec ubr. port powiększył się do ośmiu stanowisk operacyjnych i obecnie obsługuje największą na świecie flotę pojazdów sterowanych automatycznie. Przewiduje się, że po całkowitym ukończeniu w latach czterdziestych tego wieku port będzie w stanie przyjmować statki o długości przekraczającej 400 m i będzie mógł przeładować rocznie 65 mln TEU. Obok portu Tuas budowany jest węzeł cargo – Tuas Port+ Hub. Tu będą kontenerowe stacje towarowe, centra magazynowania i sterowania ruchem.

W listopadzie 2023 r. w Mersin International Port (MIP) uruchomiono projekt East Med Hub 2 (EMH2). To inwestycja o wartości 455 mln dolarów. Oczekuje się, że EMH2 będzie miał istotny wkład w aktywizację rozległego regionu Turcji. W wyniku modernizacji nabrzeże MIP zostanie przedłużone do 880 m przy zanurzeniu 17,5 m, a roczna zdolność przeładunkowa terminalu w 2026 r. wzrośnie z 2,6 do 3,6 mln TEU. MIP podpisało także Memorandum of Understanding (MOU) z Mersin Tarsus Industrial Zone w sprawie utworzenia centrum logistycznego na powierzchni 200 tys. m2.

Zauważa się również aktywność inwestycyjną Baltic Hub, który dobudował nową przestrzeń o powierzchni 36 ha dla nowego terminalu T3. Po zakończeniu projektu rozbudowy roczna przepustowość Baltic Hub wzrośnie o 1,5 mln TEU.

W styczniu 2023 r. spółka Saudi Global Port (SGP) rozpoczęła inwestycje w ramach 30-letniej koncesji na obsługę i rozwój terminali kontenerowych w King Abdulaziz Port Dammam (KAPD). Modernizacje pozwolą SGP na przyjęcie większej liczby większych statków. Natomiast SGP SandboX będzie wydzieloną przestrzenią do testowania nowego sprzętu i technologii.

Kontynuowano modernizację w PSA Genova Pra’ we Włoszech. Rozpoczęto prace wyburzeniowe i budowę stanowiska ro-ro. Prace mają zakończyć się w 2024 roku i pozwolą na jednoczesne cumowanie trzech megastatków. PSA Venice uzyskało przedłużenie koncesji na 25 lat (ze skutkiem od 1 października 2024 r.) od Zarządu Portu Morza Północnego Adriatyku.

Inwestycje w sieć logistyczną, AI i 5G

PSA intensywnie rozbudowuje swoją globalną sieć logistyczną. W czerwcu 2023 roku PSA podpisało umowy nabycia udziałów w spółce Duisburg Gateway Terminal GmbH (DGT) w porcie w Duisburgu w Niemczech. Obecnie budowany DGT będzie największym śródlądowym terminalem kontenerowym w Europie. Operator zapowiada, że będzie to wiodący ośrodek świadczenia ekologicznych usług logistycznych dla zaplecza przemysłowego Niemiec.

PSA BDP rozszerzyło w 2023 r. swoją działalność. I tu znowu pojawia się Gdańsk, w którym uruchomiono placówkę. Nowe biura uruchomiono również w Bukareszcie oraz w Lizbonie. Grupa PSA przejęła również 75% udziałów w spółce Alisan Logistics (Alisan) w kwietniu 2023. Alisan to firma logistyczna z siedzibą w Stambule. Działa w Turcji w branży towarów szybko zbywalnych, branży chemicznej, motoryzacyjnej i rolnej.

PSA BDP włączyła się w logistykę wspierającą działanie firm motoryzacyjnych, firmy produkujące baterie do samochodów elektrycznych, rozwija usługi logistyczne w Chinach i rejonie Saudi Ports Authority. PSA nabyła mniejszościowe udziały w Grupie SOTRANS, wiodącym dostawcy usług logistycznych w Wietnamie, prowadzącym trzy główne obszary działalności: porty, śródlądowe składy kontenerów i barki; spedycja i logistyka kontraktowa; oraz transport ciężkich ładunków i ładunków projektowych.

PSA intensywnie inwestuje w technologie cyfrowe. PSA Singapore wprowadziło m.in. OptETruck, autorskie rozwiązanie wykorzystujące sztuczną inteligencję. System pozwala na planowanie podróży, dzięki temu można wyeliminować nieefektywność operacyjną przewoźników. OptETruck umożliwia firmom transportowym łączenie zasobów w celu optymalizacji floty i tras przejazdów. Wiele firm przewozowych, które dołączyło do OptETruck ograniczyło liczbę przejazdów pustych ciężarówek o ponad 50%.

- To przekłada się na roczną redukcję emisji CO2 o około 10 mln kilogramów – podkreśla Ong Kim Pong, dyrektor generalny PSA Group i obrazowo wyjaśnia, że  „odpowiada to posadzeniu 300 000 drzew rocznie”.

Ważnym rozwiązaniem dla operatorów flot docierających do ciągle zatłoczonych portów jest OptEVoyage. Jest to cyfrowe rozwiązanie umożliwiające statkom przybycie do portu w zaplanowanym terminie. Dzięki temu można zaoszczędzić paliwo i zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych. W ciągu roku spółka OptEVoyage odnotowała znaczny wzrost usług.

Aktywa PSA osiągnęły na koniec 2023 r. prawie 27,5 mld dol. W efekcie można było przeznaczyć znaczne środki na rzecz innowacji i dekarbonizacji, rozwoju terminali kontenerowych i centrów magazynowych oraz innych usług logistycznych. W raporcie kilka razy wymienia się aktywność biznesową i społeczną Baltic Hub. Aby dowiedzieć się więcej i zobaczyć i… wysłuchać unikalną prezentację PSA International warto wejść na stronę: https: //www.psaannualreport.com/.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.