Fjord1 norweski konglomerat transportowy, jeden z największych w Norwegii, podpisał umowę z turecką stocznią Tersan, która zajmuje się pierwszym na świecie autonomicznym połączeniem promowym, na którym od 1 września 2026 roku cztery nowe zeroemisyjne promy będą obsługiwać połączenie Lavik-Oppedal.
Promy będą działać z autonomiczną nawigacją i wysokim stopniem automatyzacji funkcji statku, zastępując obsługę ręczną. Wdrożenie funkcji automatyzacji i systemów autonomicznych, w tym autocrossingu i autodokowania nastąpi w 2027 roku, natomiast autonomiczna nawigacja zostanie wdrożona rok później. Wedle wstępnych planów nowo budowane jednostki mają kursować na trasie pomiędzy Lavik i Oppedal w Norwegii od 2026 roku. To jedno z większych połączeń promowych w kraju.
- Wygranie tego kontraktu rozwojowego przez Fjord1 było bardzo ważne, ponieważ Norweski Zarząd Dróg dostrzegł oczekiwania dalszego rozwoju branży ekologicznych promów, domagając się większego stopnia autonomii i automatyzacji poprzez zastosowanie nowych technologii. Mamy dobrą koncepcję i z niecierpliwością czekamy na realizację - powiedział Nils Kristian Berge, dyrektor ds. technologii i projektu w Fjord1.
Co istotne, wszystkie promy otrzymają także napęd elektryczny, dzięki czemu nie będą emitować CO2. Ma to wpisywać się we wprowadzanie najnowocześniejszych rozwiązań przez operatora promów. Autonomiczność i automatyzacja ma tu stać się wzorem w zakresie korzystania z promów i połączeń promowych.
W związku z planowanymi promami ma powstać centrum kontroli, monitoringu i zdalnego sterowania promami. W razie potrzeby będą mogły być sterowane przez załogę, która cały czas będzie obecna na pokładzie, dbając o stan wyposażenia i kontrolując systemy. Kapitan jednostki dostanie możliwość włączenia i wyłączenia systemu zdalnego sterowania w każdym momencie trwania przeprawy. Każdy z promów będzie przewoziła do 120 samochodów.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów