• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Pierwsze bunkrowanie metanolem kontenerowca Ane Maersk w Antwerpii

04.04.2024 13:50 Źródło: Port Antwerpia-Brugia
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Pierwsze bunkrowanie metanolem kontenerowca Ane Maersk w Antwerpii

Partnerzy portalu

Fot. Port Antwerpia-Brugia

Pierwszy na świecie duży kontenerowiec napędzany metanolem Ane Maersk zawinął 1 kwietnia do mieszczącego się w porcie w Antwerpii MSC PSA European Terminal (MPET). ​ Statek zakończył w nim swoją pierwszą operację bunkrowania na wodach europejskich. Skutecznie zrealizowana procedura ma wpisywać się w ideę dekarbonizacji transportu morskiego i Portu Antwerpia-Bruga, aby stać się miejscem obsługi jednostek z napędem konwencjonalnym, jak i coraz popularniejszym ekologicznym, o niższej lub zerowej emisji CO2.

Zawinięcie do portu w Antwerpii jest częścią dziewiczego rejsu Ane Maersk, rozpoczętego w Korei Południowej. W jego trakcie statek porusza się na trasie AE7, obsługując porty m.in. w Kolombo, Felixstowe, Hamburgu, Antwerpii, Londynu, Le Havre. Linia łącząca Azję i Europę ma stanowić kamień milowy dla zaangażowania firmy w zakresie transportu niskoemisyjnego. Kontenerowiec zbudowany przez Hyundai Heavy Industries w Korei Południowej ma nominalną pojemność 16 000 kontenerów (TEU) i jest wyposażony w silnik dwupaliwowy, umożliwiający operowanie metanolem, biodieslem i konwencjonalnym paliwem bunkrowym. To także pierwszy z 18 dużych statków Maersk zasilanych metanolem, dostarczanych w latach 2024–2025 i drugi na świecie kontenerowiec zasilany metanolem po mniejszym Laura Maersk, prowadzącym działalność na Bałtyku, w tym w Porcie Gdynia. Niedawno miał miejsce chrzest kolejnej jednostki, Astrid Maersk, który odbył się w japońskim porcie w Jokohamie.

Bunkrowanie odbyło się na terminalu MPET i przebiegło bezpiecznie podczas operacji terminalowych. W tym celu wysłano dwie barki, aby przeładować 4 300 ton zielonego metanolu na Ane Maersk, a potem kolejną, która dostarczyła 1 375 ton biodiesla (B100). Proces bunkrowania został płynnie zintegrowany z działalnością przeładunkową kontenerów w ramach „operacji jednoczesnej” (simultaneous operations, SIMOPS) celem zwiększenia efektywności pobytu w porcie poprzez skrócenie dodatkowego czasu przeznaczonego na tankowanie. Ma to odzwierciedlać współpracę między wieloma zaangażowanymi podmiotami działającymi w porcie.

Wydarzenie jest istotne także dla tego kluczowego, belgijskiego portu. W czerwcu 2023 roku miała w nim miejsce pierwsza operacja bunkrowania z użyciem metanolu, podczas której na tankowiec Stena Pro Marine załadowano 475 ton metanolu. Wpisuje się również w ideę "zielonych portów morskich", przyjaznych środowisku i sprzyjających dekarbonizacji branży. Posiada m.in. zdolność do przechowywania paliw neutralnych dla klimatu i wykorzystania ich w ramach swojego klastra przemysłowego oraz dystrybucji w głąb lądu. W kontekście szeroko zakrojonej transformacji energetycznej, w której nośniki wodoru, takie jak metanol, amoniak i metan, odegrają kluczową rolę, wiele terminali znajdujących się w porcie zainwestowało w dodatkową pojemność lub planuje to zrobić. ​ W procesie umożliwiania bunkrowania paliw zapewniających ograniczoną lub zerową emisję CO2, Port Antwerpia-Brugia przeprowadził ocenę ryzyka dla wszystkich rodzajów napędów, ustanawiając protokoły i przepisy bezpieczeństwa, a także wdrażając systemy, licencje i zgody dla operatorów prowadzących operacje bunkrowania zielonymi paliwami. licencji system dla operatorów bunkrów.

Ane Maersk ma 351 metrów długości i 54 metry szerokości, a jego ładowność wynosi 16 592 TEU. To czyni go obecnie największym statkiem korzystającym z ekologicznego metanolu, jaki obecnie prowadzi działalność żeglugową. Niedługo dołączy do niego wspomniany wcześniej Astrid Maersk.

Fot. Maersk
bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.