• <
nauta_2024

W Japonii powstanie innowacyjny statek do transportu komponentów do morskich turbin wiatrowych

rk

16.04.2024 14:54 Źródło: Mitsui O.S.K. Lines
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki W Japonii powstanie innowacyjny statek do transportu komponentów do morskich turbin wiatrowych

Partnerzy portalu

Fot. Mitsui O.S.K. Lines

MOL Drybulk zawiera umowę na transport morski z JFE Engineering na budowę statku przeznaczonego do transportu elementów fundamentów dla morskich turbin wiatrowych. Jednostka ma być pierwszym w Japonii, przybrzeżnym, modułowym transportowcem przewożącym który będzie przeznaczonym do prac przy budowie morskich farm wiatrowych.

Dostawę statku zaplanowano na wiosnę 2026 roku i od razu ma zostać on zaangażowany do prac w rejonie przybrzeżnym przy transporcie komponentów do powstających morskich wiatraków, wykorzystując w tym celu bazę produkcyjną JFE Engineering w Kasaoka-shi w prefekturze Okama. Tam będą składowane elementy turbin, które następnie zostaną umieszczone i zmontowane na japońskich wodach. Już w kwietniu firma JFE Engineering rozpoczęła produkcję monopali służących do budowy fundamentów pod morską energetykę wiatrową. MOL Drybulk jest spółką zależną japońskiego koncernu Mitsui O.S.K. Lines (MOL), a budowany statek będzie eksploatowany przez MOL Coastal Shipping.

Planowany statek ma posiadać nośność 13 000 DW. Jego wymiary to 150 metrów długości i 30 metrów szerokości. Brak skutków dla środowiska, w tym emisji CO2, ma zapewnić elektryczny układ napędowy z akumulatorami na pokładzie. Nowa jednostka przeznaczona do pracy w offshore będzie wyposażona w najnowsze rozwiązania, które sprawdziły się już na rynku europejskim, takie jak system dynamicznego pozycjonowania (Dynamic Position, DP) oraz zapewniać wyższą odporność na warunki atmosferyczne niż barki pozbawione własnego napędu, zapewniając bezpośrednie dostawy ładunku na statki z platformami samopodnośnymi (self-elevating platform, SEP) na placach budowy morskich farm wiatrowych. Stanowisko kierowania statkiem znajdzie się tuż za dziobem, podczas gdy z tyłu będzie obecny płaski pokład, dzięki zostanie umożliwione bezpośrednie ładowanie z ciężarówek elementów turbin wiatrowych, takie jak monopale, wieże, łopaty, gondole i fundamenty. W miarę rozwoju japońskiej morskiej energii wiatrowej oczekuje się, że popyt na komponenty turbin wiatrowych w transporcie krajowym będzie stale wzrastał.

MOL Drybulk obsługuje obecnie jednostkę przeznaczoną do podobnych działań o wyporności 3700 ton na podstawie czarteru na czas. Wykorzystują do transportu nie tylko elementów wiatraków, ale też ładunków roślinnych i sprzętu morskiego do dostawców na wybrzeżach państw Azji. Wykorzystując swoją wiedzę specjalistyczną w zakresie obsługi dostaw towarowych, będzie on dalszym ciągu zaspokajać potrzeby klientów w zakresie transportu morskiego.

Celem Grupy MOL jest przyczynienie się do urzeczywistnienia społeczeństwa o zerowej emisji netto zgodnie z Wizją Środowiskową Grupy MOL 2.2 oraz polityki dekarbonizacji branży morskiej ogłoszonej w ubiegłym roku przez Międzynarodową Organizację Morską. Firma niejako chce wyprzedzić oczekiwania tego podmiotu związanego z ONZ, wykorzystując zgromadzone doświadczenie i wiedzę fachową w biznesie związanym z wytwarzaniem morskiej energii wiatrowej.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.