Francuski armator Louis Dreyfus Armateurs SAS (LDA) i fiński producent żagli mechanicznych Norsepower Oy Ltd ogłosiły, że technologia Norsepower Rotor Sail™ zostanie zainstalowana na nowej niskoemisyjnej flocie RoRo, która będzie czarterowana przez firmę Airbus.
Żagiel Norsepower Rotor Sail to zmodernizowana wersja starej koncepcji rotora Flettnera, która wykorzystuje energię elektryczną do aktywnego obracania cylindrycznych rotorów na pokładzie. Te obrotowe żagle wykorzystują wiatr do wytworzenia silnego ciągu, zmniejszając zużycie paliwa, emisję i koszty.
Każdy z nowych niskoemisyjnych statków, które będą wykorzystywane do transportu podzespołów samolotów dla Airbusa, będzie napędzany sześcioma 35-metrowymi żaglami Rotor Sails firmy Norsepower oraz dwoma silnikami dwupaliwowymi zasilanymi morskim olejem napędowym i e-metanolem. Ponadto oprogramowanie wyznaczające trasy zoptymalizuje podróż statków przez Atlantyk, maksymalizując napęd wiatrowy i unikając oporu powodowanego przez niekorzystne warunki oceaniczne.
– Jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w transformacji energetycznej poprzez naszą współpracę z Norsepower, aby oferować innowacyjne rozwiązania i wprowadzać zmiany w sposób zrównoważony – powiedział Mathieu Muzeau, dyrektor generalny ds. transportu i logistyki w Louis Dreyfus Armateurs.
Do 2030 r. na trasie transatlantyckiej nowa flota będzie generować o około 50% mniej emisji CO2 w porównaniu z 2023 r. Żagle wirnikowe będą wyposażone w zupełnie nowy, opatentowany system Norsepower Sentient Control™ (NPSCTM), umożliwiający pomiar siły w czasie rzeczywistym, kontrolę i oszczędności System raportowania. To pierwsze na świecie narzędzie umożliwia indywidualne sterowanie każdym rotorem. Optymalizuje to wydajność poprzez zarządzanie złożonymi interakcjami aerodynamicznymi pomiędzy żaglami i hydrodynamicznym zachowaniem statku. Aby zoptymalizować rozmieszczenie i konstrukcję żagli, na etapie projektowania przeprowadzono szeroko zakrojone testy obliczeniowej mechaniki płynów (CFD) i testy w tunelu aerodynamicznym.
– Ta transakcja obejmująca całą flotę zmienia zasady gry dla całej branży pomocniczych napędów wiatrowych. Po pierwsze, jest to największa transakcja, jaką kiedykolwiek zawarto na rynku żagli mechanicznych – i po raz pierwszy na świecie obejmuje nasze nowe narzędzie Norsepower Sentient Control™. Jesteśmy zaszczyceni, że pierwszym czarterującym, który zastosował ten zaawansowany system sterowania, jest Airbus, czołowy ekspert w dziedzinie aerodynamiki na świecie. Dziękujemy LDA i Airbusowi za bycie prekursorami tej branży – i nie możemy się doczekać naszej dalszej współpracy! – skomentował Tuomas Riski, dyrektor generalny Norsepower.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania