Na pokładzie statku Canopée do Gujany Francuskiej dopłynęła przygotowana do montażu nowa rakieta nośna ESA – Ariane 6.
Europejska Agencja Kosmiczna ogłosiła, że do Gujańskiego Centrum Kosmicznego dotarła nowa rakieta ESA – Ariane 6, która zastąpi poprzedniczkę czyli Ariane 5. Ta 60-metrowa konstrukcja, zasilana ciekłym wodorem, ma dwa główne stopnie oraz, zależnie od wariantu, dwa lub cztery boostery na paliwo stałe. Wersja mniejsza może wynieść ponad 10 ton na niską orbitę okołoziemską i 4,5 tony na geostacjonarną, podczas gdy wersja silniejsza odpowiednio ponad 20 i 11,5 tony. Dzięki przestrzeni ładunkowej o wysokiej uniwersalności, rakieta może przenosić satelity różnego rodzaju, co pozwoli znacząco zredukować koszty. Dodatkowo, Ariane 6 będzie zdolna do umieszczania satelitów na kilku orbitach podczas jednego lotu.
Ariane 6 dopłynęła do gujańskiego kosmodromu na pokładzie specjalnie w tym celu zaprojektowanego statku Canopée – rewolucyjnego dwusilnikowego ro-ro napędzanego energią wiatru, który w serii rejsów przewoził kolejne elementy rakiety. Jak podaje Polska Agencja Prasowa, w ostatnim rejsie drugi stopień na statek został załadowany w Bremen, a pierwszy stopień – we francuskim Le Havre. Pokonanie dystansu 7 tys. km zajęło statkowi tylko 10 dni.
Warto przypomnieć, że kadłub Canopée powstał w Polsce, a mianowicie w Partner Stoczni z Polic. Wodowanie miało miejsce w Szczecinie w czerwcu 2022 r. Mierząca ponad 120 m długości jednostka jest w eksploatacji od sierpnia ubiegłego roku.
Innowacyjny kształt kadłuba, wspomagany przez cztery żagle Oceanwings, redukuje zużycie paliwa podczas rejsu nawet o 30%, zmniejszając emisję CO2. Zastosowanie dwóch gondoli o nierównoległych osiach zamiast tradycyjnych wałów napędowych poprawia stabilność kursową i zwiększa wyporność. Stery zostały zaprojektowane tak, aby generować stałą siłę boczną w celu zapobieżenia dryfowaniu podczas korzystania z Oceanwings.
Podczas ubiegłorocznej Gali Nagród Morskich, która odbyła się 6 listopada w Rotterdamie, Canopée został uhonorowany prestiżową nagrodą Statek Roku.
Stena Line zwiększy pojemność ładunkową o 30% na dwóch swoich statkach
Ostatni duński lodołamacz idzie pod młotek
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem