50 lat temu komercyjną działalność rozpoczął pierwszy kontenerowiec w charakterystycznym odcieniu błękitu. Duńska firma chwali się ważną rocznicą w ramach swojej działalności, w trakcie której urosła do rangi giganta branży żeglugowej.
A.P. Møller-Mærsk, (znany też potocznie jako Maersk) to obecnie jeden z największych operatorów kontenerowych, znajdujący się w pierwszej dziesiątce największych armatorów na świecie z flotą liczącą ponad 700 statków wpływających do blisko 300 portów. Firma posiada 50 terminali, a także swoje filie i oddziały w ponad 135 krajach, zatrudniając ponad 120 000 pracowników we wszystkich sektorach związanych z transportem. Jej siedziba znajduje się w Kopenhadze, a początki sięgają 1904 roku, więc w tym będzie obchodzić także 120 lat działalności. Od samego początku było to przedsiębiorstwo żeglugowe, którego działalność zaczęła się dynamicznie rozwijać po II wojnie światowej. W 1955 roku firma zaczęła wykorzystywać w swoim logo oraz działalności charakterystyczny odcień jasnoniebieski, zwany obecnie blue maersk. Co istotne, zaczęto go używać także do malowania kadłubów statków należących do Maersk (potem też kontenerów i innych pojazdów), stąd zaczęto je określać mianem "Niebieskiej Floty".
Dynamiczne zmiany w branży żeglugowej i wprowadzenie do użytku kontenerów do przewozu ładunków nie obeszły duńskiego przedsiębiorstwa, które w 1974 przyjęło w poczet swojej floty pierwszy kontenerowiec, Svendborg Maersk. Nazwa była nieprzypadkowa, gdyż nadano ją na cześć miasta, gdzie powstała firma, a także jaką otrzymał pierwszy, historyczny statek w jej flocie. Svendborg Maersk był użytkowany przez firmę do 1999 roku i należał do pierwszej serii, liczącej dziewięć statków przeznaczonych do transportu kontenerów. To wtedy rozpoczęła się międzynarodowa ekspansja firmy, szczególnie na trasach żeglugowych łączących Europę z Azją.
Today, we mark the 50th #anniversary of our first container vessel, Svendborg Mærsk, joining our fleet in 1974🎉 Its name references the hometown of our founding family, and the first steamship to join the fleet in 1904. Svendborg Mærsk was divested in 1999. #MaerskHeritage pic.twitter.com/PBpFx1W6JF
— Maersk (@Maersk) January 17, 2024
Do duńskiego przedsiębiorstwa należą obecnie marki Maersk Line, Damco i Safmarine, które zajmują się działaniami logistycznymi i spedycyjnymi. Największą z nich jest Maersk Line, w ramach której pływa blisko 550 statków przewożących do 2,2 mln TEU. Żegluga kontenerowa zapewnia Maersk połowę przychodów. Przedsiębiorstwo dąży obecnie do bycia postrzeganym jako innowacyjne i przyjazne środowisku, czego przykładem był wypuszczony w 2013 roku pierwszy kontenerowiec klasy Triple-E o długości niemal 400 metrów długości, mający nazwę Mærsk Mc-Kinney Møller. Mimo rozmiarów miał emitować niższą ilość CO2, wyznaczając kierunek ku dekarbonizacji floty i ograniczania emisji przez branżę żeglugową. To element walki z globalnym ociepleniem. Obecnie firma inwestuje w statki wykorzystujące jako napęd zielone paliwa, czego przykładem jest kontenerowiec Laura Maersk, pierwszy w jej flocie napędzany metanolem, który rozpoczął regularną działalność w 2023 roku.
Ostatni duński lodołamacz idzie pod młotek
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem
W chińskiej stoczni zwodowano najnowszy okręt podwodny dla Pakistanu