• <
nauta_2024

Pół wieku jasnoniebieskich kontenerowców. Maersk obchodzi wyjątkowy jubileusz

17.01.2024 09:59 Źródło: Maersk
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Pół wieku jasnoniebieskich kontenerowców. Maersk obchodzi wyjątkowy jubileusz

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

50 lat temu komercyjną działalność rozpoczął pierwszy kontenerowiec w charakterystycznym odcieniu błękitu. Duńska firma chwali się ważną rocznicą w ramach swojej działalności, w trakcie której urosła do rangi giganta branży żeglugowej.

A.P. Møller-Mærsk, (znany też potocznie jako Maersk) to obecnie jeden z największych operatorów kontenerowych, znajdujący się w pierwszej dziesiątce największych armatorów na świecie z flotą liczącą ponad 700 statków wpływających do blisko 300 portów. Firma posiada 50 terminali, a także swoje filie i oddziały w ponad 135 krajach, zatrudniając ponad 120 000 pracowników we wszystkich sektorach związanych z transportem. Jej siedziba znajduje się w Kopenhadze, a początki sięgają 1904 roku, więc w tym będzie obchodzić także 120 lat działalności. Od samego początku było to przedsiębiorstwo żeglugowe, którego działalność zaczęła się dynamicznie rozwijać po II wojnie światowej. W 1955 roku firma zaczęła wykorzystywać w swoim logo oraz działalności charakterystyczny odcień jasnoniebieski, zwany obecnie blue maersk. Co istotne, zaczęto go używać także do malowania kadłubów statków należących do Maersk (potem też kontenerów i innych pojazdów), stąd zaczęto je określać mianem "Niebieskiej Floty".

Dynamiczne zmiany w branży żeglugowej i wprowadzenie do użytku kontenerów do przewozu ładunków nie obeszły duńskiego przedsiębiorstwa, które w 1974 przyjęło w poczet swojej floty pierwszy kontenerowiec, Svendborg Maersk. Nazwa była nieprzypadkowa, gdyż nadano ją na cześć miasta, gdzie powstała firma, a także jaką otrzymał pierwszy, historyczny statek w jej flocie. Svendborg Maersk był użytkowany przez firmę do 1999 roku i należał do pierwszej serii, liczącej dziewięć statków przeznaczonych do transportu kontenerów. To wtedy rozpoczęła się międzynarodowa ekspansja firmy, szczególnie na trasach żeglugowych łączących Europę z Azją.

Do duńskiego przedsiębiorstwa należą obecnie marki Maersk Line, Damco i Safmarine, które zajmują się działaniami logistycznymi i spedycyjnymi. Największą z nich jest Maersk Line, w ramach której pływa blisko 550 statków przewożących do 2,2 mln TEU. Żegluga kontenerowa zapewnia Maersk połowę przychodów. Przedsiębiorstwo dąży obecnie do bycia postrzeganym jako innowacyjne i przyjazne środowisku, czego przykładem był wypuszczony w 2013 roku pierwszy kontenerowiec klasy Triple-E o długości niemal 400 metrów długości, mający nazwę Mærsk Mc-Kinney Møller. Mimo rozmiarów miał emitować niższą ilość CO2, wyznaczając kierunek ku dekarbonizacji floty i ograniczania emisji przez branżę żeglugową. To element walki z globalnym ociepleniem. Obecnie firma inwestuje w statki wykorzystujące jako napęd zielone paliwa, czego przykładem jest kontenerowiec Laura Maersk, pierwszy w jej flocie napędzany metanolem, który rozpoczął regularną działalność w 2023 roku.

Fot. GospodarkaMorska.pl
etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.