Biały Dom poinformował 26 stycznia w komunikacie prasowym, że ogłasza tymczasowe wstrzymanie wydawania decyzji w sprawie eksportu skroplonego gazu ziemnego (LNG) do krajów niebędących stroną umowy o wolnym handlu do czasu, gdy Departament Energii będzie mógł zaktualizować analizy stanowiące podstawę do uzyskania zezwoleń. Obecnie USA są już największym eksporterem gazu na świecie, a oczekuje się, że do końca tej dekady eksport podwoi się.
Prezydent USA Joe Biden dał do zrozumienia, że "zmiany klimatyczne stanowią egzystencjalne zagrożenie naszych czasów i należy działać z pilnością, aby chronić los przyszłych pokoleń." Stąd od początku swojej prezydentury ma realizować najambitniejszy program klimatyczny w historii kraju, który polega na obniżeniu kosztów energii dla Amerykanów, utworzeniu milionów dobrze płatnych miejsc pracy, ochronie zdrowia społeczeństwa i zapewnieniu państwu wiodącej pozycji w zakresie dostarczania czystej energii, nie wpływającej na emisję CO2.
Obecne analizy ekonomiczne i środowiskowe, które urząd wykorzystuje do uzasadnienia swoich zezwoleń na eksport LNG, mają mniej więcej pięć lat i nie uwzględniają już odpowiednio takich czynników, jak potencjalny wzrost kosztów energii dla amerykańskich konsumentów i producentów poza obecnymi zezwoleniami lub najnowszą oceną wpływu emisji gazów cieplarnianych. Władze USA podkreślają, że coraz lepiej są rozumiane zapotrzebowanie rynku na LNG, w tym długoterminowe dostawy surowca oraz niebezpieczny wpływ metanu na planetę. Zaznaczyły też, że należy odpowiednio chronić społeczeństwo przed zagrożeniami dla zdrowia, zwłaszcza osoby znajdujących się na tzw. "pierwszej linii frontu" w kraju, które w nieproporcjonalny sposób biorą na siebie ciężar zanieczyszczeń pochodzących z nowych obiektów eksportowych. Przerwa, z wyjątkiem nieprzewidzianych i natychmiastowych sytuacji kryzysowych związanych z bezpieczeństwem narodowym, ma zapewnić czas na uwzględnienie tych kluczowych rozważań.
Jednocześnie USA mają pozostawać niezachwiane w "swoim zaangażowaniu we wspieranie sojuszników na całym świecie." Dzisiejsze ogłoszenie ma nie wpływać na zdolność do kontynuowania dostaw LNG do państw sojuszniczych w najbliższej przyszłości. W zeszłym roku mniej więcej połowa amerykańskiego eksportu LNG trafiła do Europy, a USA współpracowały przy tym ściśle z UE w ramach skutecznego oszczędzania konsumpcją i zarządzać magazynowaniem surowca, aby potencjalne akty agresji na transporty (jak choćby na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej) nie zagroziły dostawom. Ponadto w 2022 roku UE i USA zobowiązały się do działania na rzecz zapewnienia Wspólnocie Europejskiej dodatkowych wolumenów LNG, nawet przekraczając roczne cele w zakresie dostaw w tym kierunku. Dzięki istniejącej infrastrukturze do produkcji i eksportu LNG Stany Zjednoczone zapewniają – i nadal mają zapewniać – dostawy dla swoich sojuszników.
Władze podkreślają problem, jaki sprawiają opozycyjni wobec ich działań członkowie Partii Republikańskiej, którzy mają zaprzeczać zmianom klimatycznym i globalnemu ociepleniu. Zdaniem Białego Domu te osoby próbują pozbawiać faktycznie swoich wyborców korzyści gospodarczych, środowiskowych i zdrowotnych wynikających z historycznych inwestycji administracji prezydenta w poprawę klimatu, niemniej ta będzie nadal przewodzić ambitnym działaniom klimatycznym, jednocześnie zapewniając, że "amerykańska gospodarka pozostanie przedmiotem zazdrości świata." Z racji na sondaże wyborcze istnieją obawy wśród amerykańskich i zagranicznych specjalistów ds. klimatu oraz analityków, że w razie wygranej w wyborach Donalda Trumpa może nastąpić zwrot nowych władz w stosunku do inwestycji w dekarbonizację sektorów gospodarki, tak w zakresie działalności krajowej, jak i zagranicznej.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych