Podczas spotkania premiera Hiszpanii Pedro Sancheza z szefem rządu Wielkiej Brytanii Keirem Starmerem w środę w Londynie podpisano pierwsze polityczne porozumienie o współpracy między państwami od czasu brexitu – podało biuro brytyjskiego premiera.
Podpisany dokument obejmuje szeroki wachlarz tematów, w tym m.in. zrównoważony wzrost gospodarczy, politykę zagraniczną i rozwojową, kwestie równości płci, klimatu i energii, bezpieczeństwa i obrony europejskiej, współpracę sądową oraz migrację.
W porozumieniu szczególny nacisk położono na zagrożenie, jakie stanowi „brutalna i destabilizująca kampania wojny hybrydowej w Europie” prowadzona przez Rosję. Wielka Brytania i Hiszpania zobowiązały się do wzmocnienia relacji „w celu przeciwdziałania rosyjskim atakom cybernetycznym, sabotażowi, ingerencji zagranicznej, manipulacji informacją, zabójstwom i szpiegostwu”.
W tekście odniesiono się także do sytuacji na Bliskim Wschodzie, zapowiadając „inicjatywy mające na celu promowanie wdrożenia rozwiązania dwupaństwowego i ustanowienia suwerennego państwa palestyńskiego”.
Oba rządy ogłosiły także zobowiązanie do przeprowadzenia co roku dialogu w celu zacieśnienia współpracy bilateralnej.
Porozumienie z Hiszpanią jest kolejnym podpisanym dokumentem przez Starmera, który przybliża Wielką Brytanię od państw Unii Europejskiej. Oprócz kompleksowej umowy podpisanej w maju z UE w ostatnich miesiącach Londyn zawarł porozumienia z innymi kluczowymi partnerami - Niemcami i Francją.
Spotkanie premierów Wielkiej Brytanii i Hiszpanii było pierwszym od siedmiu lat. Brytyjskie media podkreśliły, że było ona możliwe dzięki zawarciu przez oba kraje porozumienia dotyczącego Gibraltaru, które zakończyło spór o to terytorium po brexicie, a także ułatwiło przepływ osób i towarów przez granicę.
Z Londynu Marta Zabłocka (PAP)
mzb/ mms/
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych