Szwedzkie biuro projektowe Wallenius Marine przeprowadziło zaawansowane testy w tunelu aerodynamicznym, których celem jest stworzenie pierwszego na świecie statku PCTC (Pure Car and Truck Carrier) napędzanego wiatrem. Testy są przeprowadzane w Göteborgu, w jednym z najbardziej zaawansowanych tuneli aerodynamicznych w Europie, przy prędkości wiatru do 250 km/h.
W dniach 6-9 grudnia br. Wallenius Marine wraz z ekspertami z RISE, KTH i Oceanbird spotkali się w szwedzkim Göteborgu, aby przeprowadzić serię kluczowych testów w celu walidacji najnowszego projektu statków PCTC napędzanych wiatrem, wykorzystujących nowoczesny napęd żaglowy.
Przeprowadzone w Szwecji teksty mają nie tylko mają potwierdzać projekt, ale także przyczyniać się do opracowania nowych modeli symulacji danych dla statków wykorzystujących wiatr jako źródło napędu, ograniczając dzięki temu zużycie paliwa i czyniąc żeglugę nisko- lub zeroemisyjną.
- Obecnie znajdujemy się na centralnym etapie procesu projektowania, w którym chcemy upewnić się, że nasz projekt spełnia wszystkie wymagania techniczne i operacyjne, zanim sfinalizujemy projekt przetargowy - przekazał Carl Fagergren, starszy kierownik projektu w Wallenius Marine.
Jak podkreśla biuro projektowe, nowy statek ma być innowacją w już bogatej ofercie żeglugi zeroemisyjnej, będąc efektem wielu lat badań nad innowacjami. Wiązało się to z przeprowadzeniem wielu testów, przy czym stoczniowcy współpracowali z środowiskiem akademickim i firmami partnerskimi. Efektem tego była budowa modelu przyszłego, prototypowego statku, który sprawdzono w warunkach jak najbardziej oddających realne. Szczególnie istotne testy dotyczyły wytrzymałości i stateczności kadłuba, oraz działania i trwałości żagli w nawet wyjątkowo trudnych warunkach.
Testy są prowadzone przez RISE Maritime Department. Firma zbudowała wspomniany model, mający wymiary 5 na dwa metry i ważący 1,2 tony. To on był wykorzystywany do symulacji pełnej aerodynamiki statku w tunelu aerodynamicznym. Wcześniej żagle były testowane niezależnie bez kadłuba, ale to ich połączenie miało stanowić kamień milowy w badaniach nad jednostką.
Model był sprawdzany w następujących kwestiach:
- Interakcja między kadłubem statku a sześcioma zaawansowanymi technologicznie żaglami skrzydłowymi;
- Testowanie optymalnej odległości między kadłubem a skrzydłami w celu uzyskania maksymalnej wydajności;
- Testowanie trzech różnych typów mostków dowodzenia i ich wpływu na osiągi statku;
- Jak „warunki poza projektem” wpływają na działanie statku, na przykład gdy żagiel skrzydłowy jest ustawiony pod niewłaściwym kątem lub w niewłaściwym miejscu;
- Analiza danych dla rozwoju systemów sterowania skrzydłami.
Badania w tunelu aerodynamicznym modelu zapowiadają przyszłe prace nad zbudowaniem pełnowymiarowego statku PCTC wykorzystującego napęd wiatrowy, stanowiąc istotny etap prac rozpoczętych od projektu „na papierze”, powstałego w 2017 roku. Kolejny zaplanowano na 2025 rok, gdy żagiel Oceanbird zostanie przetestowany w warunkach praktycznych na pokładzie statku Tiranna należącym firmy Wallenius Wilhelmsen. Ma to dać twórcom kolejny materiał do badań przed stworzeniem w pełni pływającego statku z napędem wiatrowym, stanowiąc wkład Wallenius Marine w rozwój zeroemisyjnej żeglugi.
Prowadzone badania wpisują się w swoisty swoisty "renesans wiatru", jako że do XIX wieku był to główny napęd statków, zastąpiony potem przez węgiel i paliwa konwencjonalne. Dopiero dekarbonizacja żeglugi, a wraz z nią poszukiwanie nisko- i zeroemisyjnych źródeł napędu sprawiło, że wiatr wraca do łask za sprawą innowacyjnych rozwiązań napędowych. Przykładem tego był masowiec Pyxis, który w listopadzie ub. r. wpłynął do terminalu HES Gdynia Bulk Terminal w Porcie Gdynia. Jest on wyposażony w dwa stalowo-kompozytowe żagle WindWings od Cargill, wykorzystujące energię wiatru do wspomagania konwencjonalnego napędu. Swoje rozwiązania wiatrowe wdraża także japońska firma Mitsui O.S.K. Lines (MOL), która instaluje żagle Wind Challenger (opracowane przez MOL i Oshima Shipbuilding) na już istniejących masowcach, gazowcach i zbiornikowcach w ramach konwersji, a także wdraża je na nowych statkach.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów