• <
PGZ_baner_2025

Małe pojazdy załogowe wsparciem działań podwodnych? Drass i Leonardo informują o udanych testach

05.12.2024 14:31 Źródło: Drass
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Małe pojazdy załogowe wsparciem działań podwodnych? Drass i Leonardo informują o udanych testach
Fot. Drass

Włoskie firmy Drass i Leonardo przekazały 2 grudnia informacje o efektach swojej współpracy. Testują mały pojazd podwodny dla nurków (Swimmer Delivery Vehicle, SDV), D28. Wyposażony również w lekkie torpedy Black Scorpion ma być platformą przeznaczoną do działań w zakresie zwalczania okrętów podwodnych oraz ochrony i ochrony infrastruktury krytycznej.

Firma Drass poinformowała, że przeprowadziła udana próbę morską swojego pojazdu D28, w trakcie które wystrzelono torpedę Black Scorpion produkcji Leonardo. Testy odbyły się zarówno w warunkach statycznych, jak i dynamicznych, demonstrując gotowość platformy do krytycznych misji dostosowanych do dzisiejszego złożonego środowiska bezpieczeństwa morskiego.

– Współpraca pomiędzy Leonardo i Drass, dwoma wiodącymi włoskimi firmami w dziedzinie technologii podwodnych, była wyjątkową synergią. Wspólnie udało nam się sprostać krytycznym wymogom odstraszania w zakresie ochrony infrastruktury podwodnej. Osiągnięcie to jest świadectwem wyjątkowej pracy zespołowej i wiedzy specjalistycznej obu zaangażowanych zespołów technicznych – powiedział Luca Biasci, Kierownik programu morskich pojazdów transportowych i bezzałogowych w Drass.

DS8 to nieduży pojazd, mający 8,6 metra długości, 1,42 metra szerokości i tyle samo wysokości. Jego waga wynos 3,8 ton. Osiąga prędkość maksymalną nawodną 3 węzły i podwodną 6,5 węzła. Zasięg działania to 60 mil morskich. Wewnątrz posiada miejsce do transportu do ośmiu nurków, a także wyposażenia. Posiada system powietrzny mający pojemność 528 litrów, przeznaczony dla nurków do oddychania jak i obsługi systemów balastowych. Powietrze jest składowane pod ciśnieniem 300 bar. Napęd stanowi silnik elektryczny, a źródeł energii jednostki są dwa zespoły akumulatorów litowo-jonowych 60 kWh. Tak skonfigurowany układ napędowy umożliwia poruszanie się pojazdu, w położeniu podwodnym, z prędkością do 6,5 węzłów (marszowa ekonomiczna to 4,5 w), podczas gdy na powierzchni prędkość wynosi ok. 3 węzłów. Z racji na to, że w trakcie wykorzystywania wnętrze jednostki może być zalane wodą, nurkowie mają możliwość komunikacji zarówno bezprzewodowej, jak i przewodowej.

Fot. Drass


Z racji na to, że w trakcie wykorzystywania wnętrze jednostki może być zalane wodą, nurkowie mają możliwość komunikacji zarówno bezprzewodowej, jak i przewodowej. W skład wyposażenia wchodzą także moduły kontrole i sterowania dla pilotów jednostki, systemy GPS, INS i DVL, echosonda, system pomiaru odległości od przeszkód, boja ratunkowa i kamera podwodna.

Projekt zakłada uzbrojenie jednostki w dwie lekkie torpedy Black Scorpion, co pozwalałoby na prowadzenie ataków na niedużych głębokościach, w tym na wodach przybrzeżnych. Zdaniem Leonardo są one zdolne do zwalczania zarówno okrętów nawodnych, jak i podwodnych, wspierając tym działania własnej marynarki wojennej.

Fot. Drass


Obok odstraszania zagrożeń pojazd mógłby zostać wykorzystany również do działań związanych z monitoringiem infrastruktury krytycznej, a także transportu zaopatrzenia, uzbrojenia oraz członków jednostek specjalnych. Rozmiary oraz waga mają także pozwolić na łatwy transport drogą lądową lub powietrzną do miejsca przeznaczenia.

Firma Drass od dekad rozwija także inne technologie podwodne, mając w swojej ofercie choćby pojazdy dla nurków i ratownicze, komory hiperbaryczne oraz bezzałogowce. Jednym z ambitniejszych obecnie projektów przedsiębiorstwa jest mały okręt podwodny projektu DGK, mający zapewniać zdolności związane z monitoringiem podwodnym, wykrywaniem celów i skrytym działaniem. Nieduże rozmiary, 34 metry długości i 210 ton wyporności (w porównaniu z nim okręty podwodne typu Kobben miały 45 metrów długości i 370-435 ton w położeniu nawodnym) są zdaniem firmy jak i wielu specjalistów zaletą z racji na swobodne działanie na płytkich wodach przybrzeżnych oraz ogólnie płytszych akwenach, takich jak Morze Bałtyckie.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.