Prezydent Rosji Władimir Putin wziął udział w uroczystości położenia stępki pod budowany w Petersburgu nowy atomowy lodołamacz Leningrad.
Leningrad to piąty lodołamacz z planowanej serii sześciu jednostek o napędzie atomowym Projektu 22220, jakie są budowane na potrzeby Północnej Drogi Morskiej, którą Władimir Putin chce rozwijać. Na ceremonii położenia stępki w Stoczni Bałtyckiej w Petersburgu prezydent Rosji pojawił się osobiście, co jest rzadkością od czasu pandemii i agresji Rosji na Ukrainę.
Putin podkreślał podczas uroczystości znaczenie i możliwości Północnej Drogi Morskiej.
– Rosja dysponuje niezrównaną flotą lodołamaczy, największą na świecie, co stanowi dla nas ogromną przewagę konkurencyjną, otwierającą ogromne możliwości rozwoju logistyki i przemysłu, tworzenia nowych miejsc pracy, rozwoju obszarów miejskich i wiejskich Arktyki, realizacji prawdziwie globalnych projektów i współpracy z naszymi międzynarodowymi partnerami i przyjaciółmi oraz wszystkimi, którzy chcą współpracować z Rosją – mówił Putin. – Niedawno byłem na Czukotce, spotkałem się z ludźmi i rozmawiałem z przywódcami regionu. Czukotka, Jamał, Tajmyr, Jakucja i wszystkie inne regiony Arktyki nie mogą się doczekać wejścia do służby nowych, potężnych lodołamaczy i innych dużych statków klasy lodowej. Bez wątpienia będziemy konsekwentnie pracować, aby sprostać tym zadaniom, rozbudować naszą flotę arktyczną i wyznaczyć sobie nowe ambitne standardy.
Póki co jednak Północna Droga Morska nie jest tak ruchliwym szlakiem, jakby sobie tego życzyła Moskwa. Nie pomogła w tym nawet konieczność omijania Morza Czerwonego ze względu na ataki Huti. Armatorzy nie chcą korzystać z Północnej Drogi Morskiej nie tylko ze względu na trudne warunki, szczególnie rzecz jasna w okresie zimowym, ale także przez fakt, że szlak biegnie cały czas wzdłuż wybrzeży Rosji, co czyni go wewnętrznym dla tego kraju.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów