• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Baltic Hub w ciągłym rozwoju. Śledzimy postępy na placu budowy T3

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Baltic Hub w ciągłym rozwoju. Śledzimy postępy na placu budowy T3

Partnerzy portalu

t3 budowa
Fot. GospodarkaMorska.pl

Od momentu oficjalnego rozpoczęcia inwestycji w październiku zeszłego roku, budowa nowego terminala T3 w Baltic Hub nieustannie posuwa się naprzód. Postanowiliśmy przyjrzeć się postępom w realizacji projektu.

Baltic Hub, wcześniej znany pod nazwą DCT Gdańsk, to już teraz największy terminal kontenerowy na Bałtyku. Po zakończeniu gigantycznej inwestycji, obejmującej budowę nowego, głębokowodnego nabrzeża przeznaczonego do obsługi statków oceanicznych, dodatkowo zwiększy swoje możliwości przeładunkowe. W ramach realizacji przedsięwzięcia powstaje także plac manewrowo-składowy o powierzchni operacyjnej wynoszącej 36,5 ha.


Cały proces budowy, nad którym czuwa konsorcjum firm Budimex i DEME, został podzielony na etapy. Obecnie trwają intensywne prace w basenie portowym przyszłego terminala.

– W kwietniu odbywały się roboty czerpalne i będą kontynuowane poza obszarem basenu T3, tj. na północnych obszarach przy obrotnicy oraz torze podejściowym. Nadal odbywają się prace refulacyjne związane są z budowaniem nasypu przeciążeniowego na pierwszym etapie inwestycji oraz zasypem ściany północnej oraz głównego nabrzeża terminala. Aktualnie zaawansowanie robót refulacyjnych sięga ok. 65 % biorąc pod uwagę całą ilość potrzebnego materiału – mówi Dominik Wróblewski, dyrektor ds. projektów infrastrukturalnych w Baltic Hub. –Kontynuowane są roboty kafarowe ściany głównej nabrzeża, których zaawansowanie robót wynosi aktualnie 80 % a zakończenie tych prac planowane jest pod koniec maja, równolegle do prowadzonych prac kafarowych ściany głównej nabrzeża trwa jej zasyp – dodaje.

Przystąpiono już do kolejnego ważnego etapu, którym są roboty związane z konsolidacją gruntu. To proces zagęszczania gruntu pod własnym lub zewnętrznym obciążeniem.

– Proces konsolidacji jest w znacznej mierze związany z wypieraniem wód, które będą odprowadzone poprzez dreny prefabrykowane, plastikowe listwy posiadające uformowane kanały zawinięte w filtr z geowłókniny. Montaż drenów polega na wierceniu ich w podłoże platformy specjalnymi palownicami w specjalnie wcześniej zaprojektowanej siatce odwarów na odpowiednie głębokości wskazane przez projektantów. Działają one jako ścieżki drenażu odprowadzające wodę poza grunty przyspieszając znacznie ich konsolidację – opowiada Dominik Wróblewski.

Trwają też prace związane z przewiertami sterowanymi w celu połączenia terminala T3 z istniejącą infrastrukturą elektroenergetyczną, znajdująca się na istniejących terminalach stan zaawansowania to ok 15% całego zakresu. Kolejnym krokiem będzie zaś rozpoczęcie palowania nabrzeża głównego terminala T3, przy użyciu pali rurowych o długości od 35 do 40 metrów. Nabrzeże główne terminala T3 będzie miało łączną długość 717 metrów. Na tym obszarze będzie pracować 7 dźwigów portowych, natomiast na placu manewrowo-składowym zostanie zainstalowanych 20 zautomatyzowanych suwnic RMG.


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.