• <
nauta_2024

Hyundai Mipo Dockyard kończy budowę pierwszego w Korei Południowej autonomicznego statku

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Hyundai Mipo Dockyard kończy budowę pierwszego w Korei Południowej autonomicznego statku

Partnerzy portalu

Fot. Hyundai Mipo Dockyard

Na terenie południowokoreańskiej stoczni w Ulsan odbyła się, 8 marca br., podwójna uroczystość nadania nazwy dwóm kontenerowcom o nośności 1800 TEU, Pos Singapore i Pos Laemchabanf. Pierwszy z nich wyróżnia się zamontowaniem nowoczesnego wyposażenia, pozwalającego na autonomiczne działanie.

W uroczystości wzięło udział 70 osób, w tym dyrektor generalny Hyundai Mipo Dockyard Kim Hyung-kwan, prezes Pan Ocean Ahn Jung , członek Zgromadzenia Narodowego Kwon Myeong-ho, wiceminister ds. oceanów i rybołówstwa Song Myeong-dal, dyrektor Biura Rybołówstwa Jeong Sang-gu i Kim Jin, szef zintegrowanej jednostki biznesowej projektu rozwoju technologii statków autonomicznych.

Oba statki zostały zamówione przez krajowego armatora, Pan Ocean w kwietniu 2022 roku. Mają 172 metry długości i 27,4 metra szerokości. Każdy z nich będzie pływać pod banderą Liberii. Pos Singapore ma trafić do zamawiającego pod koniec marca, natomiast Pos Laemchabang został oficjalnie przekazany w dniu uroczystości.

Każda z jednostek została wyposażona w ekologiczne urządzenia w myśl dekarbonizacji żeglugi zgodnie ze standardami IMO. Należą do nich system redukcji tlenku siarki oraz oczyszczania wód balastowych. Istotne znaczenie ma zainstalowany system nawigacji służący do wyznaczania optymalnej trasy w zakresie prędkości i długości żeglugi, celem zapewnienia, że podróż będzie jak najmniej emisyjna.

Szczególne wyposażenie trafiło na Pos Singapore, będący niejako demonstracyjną jednostką, która ma pokazać skuteczność działania autonomicznego, dzięki czemu znaczna część podróży będzie realizowana samodzielnie. Stąd na statku zamontowano inteligentny system nawigacji oraz służący do automatyzacji silnika. Oba są opracowane w Korei Południowej i mają stanowić wkład kraju w innowacje w zakresie tworzenia autonomicznych statków.

 – Mamy nadzieję, że zbudowany statek przyczyni się do rozwoju krajowej technologii autonomicznego działania i tym samym rozwoju koreańskiego przemysłu stoczniowego i żeglugowego w przyszłości – powiedział urzędnik HMD.

Ministerstwo Oceanów i Rybołówstwa oraz Ministerstwo Handlu, Przemysłu i Energii uruchomiły w 2020 roku „ Zintegrowaną Grupę Projektową Projektu Rozwoju Technologii Statków Autonomicznych ” i wspierają rozwój podstawowych technologii przez krajowe instytuty przemysłowo-akademicko-badawcze . W ramach tego przedsięwzięcia są przeprowadzane różne testy morskie w celu zapewnienia bezpieczeństwa załogi na jednostkach określanych przez IMO jako Morskie Autonomiczne Statki Powierzchniowe (MASS), które mogą działać w różnym stopniu niezależnie od człowieka, gdzie ostatecznym efektem jest jednostka w pełni autonomiczna, posiadająca system operacyjny samodzielnie podejmujący decyzje i określający cel działania bez wpływy człowieka. Specjaliści z Korei Południowej biorą tu również pod uwagę zgodność z ramami prawnymi określonymi przez regulamin zapobiegania kolizjom na morzu (COLREGS) w celu uregulowania ,interakcji i współistnienia MASS ze statkami załogowymi”.

Hyundai Mipo Dockyard zbudował w ubiegłym roku 52 statki , w tym 43 kontenerowce, 8 zbiornikowców LPG , 3 rorowce , 2 chemikaliowce i 1 gazowiec. Należąca do firmy jako spółka zależna z Wietnamu Hyundai Vietnam Shipbuilding planuje dostawę łącznie 15 statków , w tym 12 chemikaliowców i 3 masowce.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.