• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Kanał Panamski spodziewa się spadku przychodów

kw

06.08.2023 10:12

Partnerzy portalu

Zarząd Kanału Panamskiego przewiduje znaczny spadek swoich dochodów w nadchodzącym roku, ponieważ pracuje nad zarządzaniem operacjami kluczowej drogi wodnej w obliczu ciągłego niedoboru wody.

Władze kanału miały nadzieję, że lipiec, który zwykle jest początkiem pory deszczowej, pomoże w odzyskaniu wody w całym dziale wodnym, na który składa się sztuczne zasilanie jeziora Gatun przez rzekę Chagres. Wcześniej powiedzieli, że będą ściśle monitorować rozwój wydarzeń pogodowych wpływających na dostępność wody, ostrzegając, że według prognoz nadejście zjawiska El Niño może pogorszyć i tak już historycznie niski poziom wody.

W celu utrzymania zanurzenia kanał zaczął ograniczać liczbę dziennych przepływów przez zarówno nowe, jak i oryginalne śluzy. Wcześniej obsługiwali od 34 do 36 statków dziennie, teraz zmniejszają tę liczbę do maksymalnie 32 statków dziennie, przy zaledwie 10 dziennych tranzytach przez większe śluzy Neopanamax.

Administrator kanału Ricaurte Vasquez podczas przemówienia omówił wyzwania, przed którymi stoi kanał, aby utrzymać swój wzrost. Powiedział, że w wyniku trwających ograniczeń obecnie przewidują, że dochód kanału w ciągu roku może spaść nawet o 200 milionów dolarów. Oczekiwano, że rok podatkowy, który rozpocznie się w październiku, przyniesie władzom kanału dochody w wysokości 4,9 miliarda dolarów.

Ograniczenia śluz Neopanamax, które zostały zainaugurowane siedem lat temu, są krytyczne, ponieważ statki stają się coraz większe. Nowe śluzy odpowiadają za nieco ponad połowę tonażu przepływającego rocznie przez kanał, obsługując ponad 20 600 statków od czasu ich otwarcia w czerwcu 2016 r. Władze podkreślają, że pierwotnie przewidywano, że śluzy będą obsługiwać statki o pojemności 12 600 TEU. W 2022 roku ustanowili rekord na poziomie 16 285 TEU, a w tym tygodniu Ever Max stał się kontenerowcem o największej pojemności, który przepłynął przez śluzy Neopanamax. Statek ma nominalną pojemność 17 312 TEU, chociaż przepływał przez niego tylko w trzech czwartych pojemności.

Utrzymanie poziomu wody ma kluczowe znaczenie nie tylko dla zdolności operacyjnej kanału, ale także dla dostępności świeżej wody do spożycia przez ludność. Ponad 50 procent ludności kraju jest zaopatrywane w świeżą wodę z działu wodnego, który również zasila kanał. Vasquez podkreślił wysiłki zmierzające do rozszerzenia ich zdolności technologicznych poprzez integrację większej ilości danych hydrometeorologicznych, które umożliwią poprawę wydajności i konkurencyjności drogi wodnej.

Zarząd Kanału Panamskiego w ramach swojego planowania rozważa również możliwość stworzenia korytarza logistycznego, który zróżnicowałby sposoby zarządzania ładunkami przez kanał. W tym roku poziom zanurzenia został zwiększony, dlatego duże kontenerowce zostały już zmuszone do wyładunku części skrzyń w celu przeładunku pociągiem przez Panamę. Ever Max, który przepłynął przez kanał we wtorek, musiał wysłać koleją 1400 TEU z całkowitego ładunku 13 345 TEU, aby spełnić ograniczenia zanurzenia. Mimo to władze kanału podkreśliły, że tranzyt statku wygenerował ponad 40 000 dolarów przychodu.

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.