Trwa pogłębianie akwenu w Porcie Gdynia. Prace są kluczowym etapem realizacji projektu „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III". Całość prac ma potrwać nie dłużej niż 16 miesięcy.
Realizacja zadania „Przebudowa akwenów wewnętrznych Portu Gdynia do głębokości 16 m" stanowi kluczowy etap wieloletnich inwestycji prowadzonych przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia realizowanych w ramach zadania inwestycyjnego „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III".
Projekt realizowany jest na podstawie Umowy o Dofinansowanie podpisanej
w28.12.2018 roku. Zrealizują go dwa podmioty – w zakresie pogłębiania
akwenów wewnętrznych będzie to Port Gdynia, a przebudowy nabrzeży w
Porcie – ZMPG S.A. Natomiast za pogłębianie toru podejściowego
odpowiedzialny jest Urząd Morski w Gdyni, będący oddzielnym
Beneficjentem.
Jednym z głównych elementów projektu jest
wykonanie robót czerpalnych i zasypowych wraz z robotami budowlanymi i
telekomunikacyjnymi, które są realizowane na podstawie podpisanej
14.07.2022 roku umowy z wybranym wykonawcą – Jan De Nul NV z siedzibą w
Belgii. W ramach tej umowy zostaną wykonane m.in.:
- przebudowa akwenów wewnętrznych Portu Gdynia do głębokości -16 m wraz z budową i rozbiórką umocnienia dna;
- zabezpieczenie rurociągów podwodnych dla potrzeb przebudowy akwenów wewnętrznych do głębokości -16 m;
-
przebudowa umocnienia dna stanowiska prób na uwięzi przy Pirsie III dla
potrzeb przebudowy akwenów wewnętrznych do głębokości -16 m;
- przełożenie kabli podwodnych akwenów wewnętrznych Portu Gdynia.
Po
zakończonych przebudowach Nabrzeży Norweskiego, Słowackiego, Włoskiego
oraz Portowego, skróceniu Północnej Ostrogi Pilotowej rozpoczęte zostały
prace polegające na wykonaniu robót czerpalnych na całej długości
Kanału Portowego, od Wejścia Głównego do Nabrzeża Puckiego, do docelowej
głębokości -16,0m.
Pogłębione zostaną również Baseny III, IV
oraz V. W ramach prac wykonywane są umocnienia dna przy Nabrzeżach
Szwedzkim, Bułgarskim / Puckim oraz nad rurociągami paliwowymi
zlokalizowane w dnie w rejonie Awanportu, a także przekładane są kable
teletechniczne przebiegające pod dnem Kanału Portowego. W ramach prac
wyczerpane zostanie ca 4 mln m3 urobku, który zdeponowany zostanie na
klapowisku morskim.
Wykonawca – belgijska firma JanDeNul –
rozpoczął prace w lipcu 2022 roku. Aktualnie zakończył usuwanie obiektów
potencjalnie niebezpiecznych z dna i rozpoczął prace czerpalne przy
nabrzeżach oraz związane z tym umocnienie dna. W chwili obecnej, pod
dnem Kanału Portowego prowadzony jest przewiert mający na celu
przełożenie podwodnych kabli teletechnicznych. Na placu budowy na
terenie całego portu pracuje każdego dnia ok 100 osób, 5 ekip nurkowych,
oraz liczny sprzęt pływający. Prace prowadzone są w zależności od ich
rodzaju w systemie ciągłym 24/7.
Jak informuje Port Gdynia, całość prac powinna zakończyć się w czasie 16 miesięcy.
Realizacja
zadania ma na celu umożliwianie obsługi znacznie większych jednostek,
tj. o długości do 400m, co w znaczy sposób przyczyni się do zwiększenia
przeładunków w Porcie Gdynia, zarówno w zakresie kontenerów jak i
towarów masowych i drobnicy.
Realizacja projektu jest odpowiedzią
na dynamiczny rozwój rynku przewozów morskich. Kilkanaście ostatnich
lat to okres swoistego wyścigu, czasem nieuzasadnionego, we wzroście
wielkości statków kontenerowych. Coraz liczniej zawijają na Morze
Bałtyckie największe kontenerowce świata o długości około 400 m,
szerokości 59 m oraz maksymalnym zanurzeniu 16 m. Stąd konieczność
realizacji projektów rozwojowych , wychodzących naprzeciw temu
potencjałowi, wprowadzających nową jakość do portu poprzez osiągnięcie
możliwości obsługi statków typowo oceanicznych, nawet do 20 tys. TEU i
zanurzeniu do -16 m.
Inwestycja ma zmniejszyć negatywne
oddziaływanie na środowisko, skrócić czas przewozu ładunków w łańcuchu
transportowym, zoptymalizować funkcjonowanie portowych inwestycji,
a
także umocnić podstawy do ciągłego rozwoju portu, w tym przechodzenia
do następnych kroków technologicznych (porty zewnętrzne).
Zadanie
realizowane jest w ramach wsparcia funduszy z Unii Europejskiej, w
ramach Umowy o dofinansowanie nr POIS.03.02.00-00-0070/18-00 z dnia
28.12.2018 r.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych