Nowy kontenerowiec zaplanowany do eksploatacji w Europie ma stać się pierwszym na świecie statkiem wykorzystującym czysty amoniak jako paliwo. Yara Clean Ammonia, NorthSea Container Line i Yara International łączą siły, aby zrealizować to przedsięwzięcie. Yara Eyde będzie kursować między Norwegią a Niemcami, tworząc swoją pierwszą bezemisyjną trasę morską na kontynent.
Transport morski jest przyczyną 2% globalnej emisji CO2. W 2022 roku na całym świecie wyniosło to 706 mln ton. Czysty amoniak ma pomóc zmniejszyć emisję z transportu, dzięki czemu towary będą mogły być transportowane na całym świecie, nie szkodząc środowisku naturalnemu. Dzięki swojej ugruntowanej pozycji największego na świecie producenta amoniaku, Yara ma wyjątkową okazję do zwiększenia skali kolejnych obszarów działalności poprzez udział w rozwoju nowych segmentów rynku. Najważniejszy z nich będzie związany z żeglugą.
Projekt otrzymał finansowanie w wysokości 40 milionów koron, czyli równowartość 3,6 miliona dolarów, które dostarczył Enova, norweskie przedsiębiorstwo rządowe promujące technologie czystej energii. W zakresie zapewnienia dekarbonizacji branży morskiej amoniak, obok wodoru, gazu, metanolu i wiatru jednym z alternatywnych, "zielonych paliw", jakie zyskują na popularności w żegludze komercyjnej i pomagają w ograniczaniu emisji CO2. Przełomowy statek ma umożliwić bezemisyjny handel pomiędzy Oslo, Brevik, Hamburgiem i Bremerhaven.

Fot. Yara
– Świat znajduje się w środku kryzysu klimatycznego i wszystkie dobre siły muszą się teraz zjednoczyć, aby szybko ograniczyć emisje. Cieszymy się, że możemy współpracować między sektorami i pokazać, że da się "ściąć" emisję. Ta ekologiczna podróż rozpoczęła się od Yara Birkeland, pierwszego na świecie autonomicznego elektrycznego kontenerowca, a teraz kontynuujemy ją z Yara Eyde, który będzie pierwszym na świecie kontenerowcem zasilanym czystym amoniakiem. Przedłuży łańcuch wartości o zerowej emisji CO2 z żeglugi podczas rejsów z Brevik do portów na kontynencie, ograniczając ją nawet o 11 000 ton CO2 rocznie – zaznaczył Svein Tore Holsether, dyrektor generalny Yara International
– Amoniak jako paliwo nie zanieczyszcza środowiska. Kiedy produkujemy go dzięki energii odnawialnej lub gazu ziemnego, gdzie do 95% emisji CO2 jest wychwytywane i trwale magazynowane, czysty amoniak szybko stanie się dobrym rozwiązaniem, pozwalającym na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w transporcie morskim sektora. Yara Eyde zademonstruje dojrzałość amoniaku jako paliwa morskiego – powiedział Magnus Krogh Ankarstrand, szef Yara Clean Ammonia.
– Widzimy, że właściciele produktów zwiększają zapotrzebowanie na redukcję emisji. Statek oferuje konkurencyjną i bezemisyjną logistykę wszystkim właścicielom ładunków w Oslofjord i regionie Grenlandii – podkreśliła Bente Hetland, dyrektor generalna North Sea Container Line.
Przyszły statek ma być zoptymalizowany w zakresie poruszania się korytarzem żeglugowym między Norwegią a resztą Europy. Według planów ma kursować między portami w Oslo, Brevik, Hamburgiem i Bremerhaven. Od 2026 roku norweskie firmy będą mogły eksportować swoje produkty na "zielonym kontenerowcu", a towary handlowe będą mogły być importowane do Norwegii bez emisji gazów cieplarnianych.
Yara Clean Ammonia będzie dostarczać na statek Yara Eyde amoniak wytwarzany
bez udziału paliw kopalnych przy niemal zerowej emisji CO2. Wspólnie z
Azane Fuel Solutions jest w tym celu rozwijana sieć magazynowania i bunkrowania,
dzięki której czysty amoniak będzie dostępny w portach norweskich, a
docelowo także pozostałych państw skandynawskich. Sieć bunkrowania może również przyczynić się do
osiągnięcia przyszłościowego celu władz Norwegii, jakim jest ograniczenie emisji z sektora
morskiego do zera.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów