• <
nauta_2024

Equinor dostarczy metanol jako paliwo dla wyjątkowego kontenerowca Maerska

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Equinor dostarczy metanol jako paliwo dla wyjątkowego kontenerowca Maerska

Partnerzy portalu

Maersk

A.P. Moller-Maersk (Maersk) podpisał umowę z potentatem branży energetycznej Equinor, zabezpieczając w ten sposób dostawy ekologicznego metanolu dla swojego przełomowego statku zasilanego właśnie tym "zielonym paliwem"  przez pierwsze miesiące jego eksploatacji, począwszy od września br, aż do I poł. przyszłego roku.

Ze względu na rosnący charakter wykorzystania metanolu jako paliwa żeglugowego, szczególnie w sektorze transportu kontenerowego, zapewnienie wystarczających dostaw pozostaje wyzwaniem. W związku z tym firma Maersk nawiązała różnorodne partnerstwa z różnymi producentami ekologicznego paliwa, aby sprostać wyzwaniom związanym z dostawami ekologicznego metanolu. Umowa zapewnia dostawy ekologicznego metanolu dla statku od chwili jego wejścia do eksploatacji na trasie z Europy Północnej do Morza Bałtyckiego. Zielony metanol będzie bunkrowany w Rotterdamie. W dłuższej perspektywie statek dostawczy będzie zasilany metanolem z fabryki w południowej Danii, obsługiwanej przez European Energy, która ma zostać uruchomiona w pierwszej połowie 2024 roku.

– Equinor jest zadowolony ze współpracy z Maerskiem w dostarczaniu bardziej ekologicznych paliw dla przemysłu morskiego. Equinor jest uznanym graczem na europejskim rynku metanolu dzięki swojemu zakładowi produkcyjnemu w Tjeldbergodden i mamy ambicje być kluczowym dostawcą ekologicznego metanolu w segmencie paliw żeglugowych – podkreślił Alex Grant, starszy wiceprezes ds. segmentu towarów płynnych w firmie Equinor.

Wcześniej Maersk zapowiadał, że będzie dążył do poszerzenia swojego portfolio projektów dotyczących ekologicznego metanolu i zbadania różnych ścieżek produkcji, w tym biometanu, który wykorzystuje istniejącą infrastrukturę i wychwytuje emisje metanu ze źródeł odpadów. Biometanol, który będzie dostarczany przez Equinor, będzie produkowany z biogazu pochodzącego z obornika. Biogaz jest uszlachetniany do biometanu i wtryskiwany do istniejącej sieci gazowej, z kolei metanol jest wytwarzany z biometanu w sieci na zasadzie bilansu masowego. Istniejący europejski system certyfikatów biogazu służy do śledzenia cech biometanu w stosunku do biometanolu i zabezpieczenia przed podwójnymi roszczeniami. W ten sposób ekologiczny metanol można produkować w istniejących obiektach, wykorzystując istniejącą infrastrukturę i zakłady umożliwiające szybkie wprowadzenie produktu na rynek. Metoda ta może przyczynić się do stworzenia bardziej ekologicznej sieci gazowej, wychwytując jednocześnie szkodliwe emisje metanu, które powstałyby z obornika, gdyby pozostał nietknięty. Biometanol posiada certyfikat ISCC UE zgodnie z dyrektywą UE w sprawie energii odnawialnej.

– Jest bardzo ważne, aby zaangażować do stołu głównych producentów energii i rozpocząć dostawy przyszłych paliw na dużą skalę. To forma zaangażowania, której potrzebujemy, aby w dalszym ciągu przyspieszać pionierską podróż w kierunku ekologicznej gospodarki paliwowej w żegludze globalnej. Dzięki zamówieniu w całej branży ponad 100 statków zasilanych metanolem zapotrzebowanie na produkcję ekologicznego paliwa rośnie i będzie rosło w nadchodzących latach – podkreślił Rabab Boulos, dyrektor ds. infrastruktury w A.P. Moller-Maersk.

Statek dostawczy zakończył swoje pierwsze bunkrowanie ekologicznym metanolem w porcie w Rotterdamie 9 dni temu, co oznaczało jego pierwszą operację tego rodzaju w Europie. Maersk pozyskał ekologiczny metanol na dziewiczy rejs statku od holenderskiej firmy OCI Global. Na 14 września br. w Kopenchadze jest zaplanowana ceremonia nadania imienia kontenerowcowi. Jego matką chrzestną będzie przewodnicząca Komisji Europejskiej, Ursula von der Leyen. Po tym wydarzeniu jednostka rozpocznie obsługę trasy żeglugowej na Morzu Bałtyckim.

Kontenerowiec nie będzie jedynym napędzanym metanolem we flocie Maersk. W październiku ubr. południowokoreański gigant stoczniowy Hyundai Heavy Industries (HHI) otrzymał kolejne zamówienie na kontenerowce zasilane zielonym metanolem od linii Maersk. Stocznia miała w portfelu zamówień łącznie 19 tego typu statków dla firmy żeglugowej. Sześć zamówionych statków HHI ma dostarczyć w 2025 roku.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.