Koreańskie stocznie stawiają na statki innowacyjne o wysokiej marży. Wystartowały dynamicznie w 2023 r mimo ogólnego spowolnienia tempa nowych zamówień na całym świecie. Podczas gdy Chiny odzyskały przewagę w nowych zamówieniach w marcu br., koreański przemysł stoczniowy podkreśla, że utrzymał pozycję lidera w pierwszym kwartale. To zapewnia mu wejście na ścieżkę wzrostu sprzedaży w 2023 roku, ponieważ stocznie koreańskie uzyskują przewagę konkurencyjną skupiając się statkach innowacyjnych o wysokiej marży – podkreśla Korea Shipbuilding & Offshore Engineering.
Ogółem zamówienia na nowe statki spadły jednak w marcu br. o około połowę w porównaniu z rokiem poprzednim. Wynika to z porównań kontraktów skompensowanego tonażu brutto. Marcowy raport Clarksons Research alarmuje, że łączne zamówienia na statki są o połowę niższe niż w marcu ubr. W globalnym ujęciu, w portfelach stoczniowych znalazło się 579 statków (2,44 mln CGT).
Dlatego stocznie Korei Płd., które pod względem podpisanych kontraktów wyprzedzały w pierwszych dwóch miesiącach 2023 r. stocznie Chin, po marcu spadły pod względem całościowych zamówień na drugie miejsce. To wynik tego, że uzyskały w marcu br. w CGT jedną trzecią globalnych kontraktów, podczas gdy Chiny odzyskały prowadzenie z prawie 40% CGT kontraktów ulokowanych przez armatorów kontenerowców, zbiornikowców ropy i masowców.
W lutym br. Korea zdobyła trzy czwarte zamówień na zbiornikowce LNG (w CGT). Dominująca rola koreańskiego przemysły stoczniowego w kontraktacji zbiornikowców LNG utrzymuje się od dłuższego czasu. W 2022 r. Koreańskie stocznie zdobyły kontrakty na łącznie 1,56 mln CGT i było to o 11% mniej zamówień niż w 2021 roku. Stoczniowcy z Republiki Korei mieli więc 37% udział w światowym rynku kontraktów na nowe statki. Chińska Republika Ludowa utrzymała w 2022 r. pierwsze miejsce z 2,03 milionami zamówień CGT. Stocznie z Chin przejęły w ten sposób w grudniu ubr. 49% rynku zamówień na nowe statki.
Koreańskie stocznie koncentrowały się na statkach o wysokiej wartości dodanej. Przejęły 65% kontraktów na gazowce, w tym zbiornikowce LNG. Rok zamknęły z zamówieniami na 10,12 mln CGT, Dla porównania, zamówienia na kontenerowce wyniosły 4,26 mln CGT. Chińscy stoczniowcy zdobyli 6,76 mln CGT kontraktów na kontenerowce oraz 4,4 mln CGT na zbiornikowce LNG i 3,32 mln CGT na masowce.
Clarksons Research prognozuje, że zbiornikowce LNG pozostaną silnym segmentem rynku nowych kontraktów stoczni Dalekiego Wschodu, a szczególnie w Korei Płd. Po rekordowej liczbie zamówień w 2022 r. Clarksons prognozuje, że w br. zawarte zostaną kolejne kontrakty na 70 zbiornikowców do przewozu płynnego gazu, a w następnych latach zamawiać będzie się 60 nowych statków rocznie. Silny popyt spowodował również wzrost cen zbiornikowców LNG o jedną trzecią w ciągu ostatnich dwóch lat, przekraczając 250 mln dolarów w przypadku nowych kontraktów.
Eksperci Bancosta zauważają, że wcześniejsze dostawy zbiornikowców LNG osiągnęły rekordową podaż w 2018 r., kiedy to ze stoczni wypłynęło 51 jednostek o pojemności 8,30 mln m3. W przypadku zbiornikowców LPG najwyższy poziom dostaw osiągnięto w 2016 r., kiedy operatorzy wprowadzili na rynek w sumie 93 statki o pojemności 4,70 mln m3. W 2022 roku na oceany wypłynęło 61 gazowców LPG (2,74 mln m3).
– Obecnie spodziewamy się wprowadzenia na rynek 84 jednostek o pojemności 4,48 mln m3 w 2023 r. po uwzględnieniu poślizgu w produkcji stoczniowej. Portfel zamówień na lata 2023-2025 jest nadal znaczący, nawet po uwzględnieniu poślizgu – prognozują analitycy Bancosta Research i stwierdzają w styczniowym raporcie, że „po tym gdy w 2021 roku dostawy osiągnęły nowy rekord na poziomie 54 zbiornikowców LNG (9,12 mln m3) i następnie zmalały do 29 jednostek (4,52 mln m3 w 2022 roku”, to w 2023 r. armatorzy odbiorą ze stoczni 35 jednostek do przewozu LNG o pojemności 5,52 mln m3.
Mimo okresowych wahań w budowaniu portfela nowych zamówień na statki branża określiła dotychczasowe tempo zamówień w 2023 r. jako stabilne. „Business Korea” poinformowało na początku kwietnia, że trzej główni gracze działający w holdingu Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (KSOE), a więc stocznie Hyundai, Samsung Heavy Industries i Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), zapewnili sobie jedną trzecią rocznych docelowych zamówień w pierwszym kwartale 2023.
Dzięki wzrostowi cen na nowe statki wywołane wzrostem popytu, zamówienia uzyskane przez stocznie KSOE osiągnęły wartość około 10,5 mld dolarów – oszacowali eksperci „Business Korea” oraz prognozują, że stocznie holdingu osiągną w 2023 r. sprzedaż w wysokości 32 mld dolarów. Prognozy opierają się na tym, że stocznie KSOE uzyskały już w pierwszym kwartale br. portfel zamówień o wartości 7,3 mld dolarów.
To jest ponad 46% rocznego celu biznesowego firmy według informacji uzyskanych przez „Business Korea”. Samsung uzyskał kontrakty o łącznej wartości 2,5 mld dolarów w pierwszym kwartale br., czyli ponad jedną czwartą swojego celu biznesowego na 2023 r. DMSE podpisało kontrakty na statki o wartości 800 mln dolarów. To tylko 11,5% celu biznesowego.
Podobnie jak stocznie w Europie, w 2022 roku zarządy stoczni Korei Płd. działały pod presją rosnących kosztów materiałów i robocizny oraz niedoboru pracowników. Ta sytuacja utrzyma się również w 2023 r. Koreańskie stocznie koncentrują się więc na robotyzacji procesów produkcyjnych oraz na rozwoju nowych technologii na statkach, takich jak ich automatyzacja i wprowadzanie napędów korzystających z paliw alternatywnych, takich jak metanol i amoniak. Korea dzisiaj przoduje w zamówieniach na kontenerowce napędzane metanolem.
KSOE informuje, że południowokoreańskie stocznie w najbliższym czasie zamierzają zwiększyć moce produkcyjne, a także uzupełnić zatrudnienie o zagranicznych pracowników. Koreańskie stocznie cierpią bowiem od dłuższego czasu na niedobory siły roboczej. W końcu ubiegłego roku każda z trzech stoczni KSOE zatrudniała ponad 500 zagranicznych pracowników.
Rząd Korei Południowej zdecydował się ułatwić uzyskiwanie wiz i złagodzenia zasad regulujących zatrudnianie obcokrajowców na stanowiskach takich jak malarze i spawacze.
– Korea Shipbuilding & Offshore Engineering, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering oraz Samsung Heavy Industries straciły 72% procent swoich pracowników z 18643 w 2015 r. do 5236 w 2021 roku i 28% pracowników B&R z 1772 do 1283 – według danych Korea Offshore & Shipbuilding Association, podają Moon Gwang-min i Susan Lee w „Pulse News”.
Koreański „Pulse News” informuje, że do końca tego roku największe stocznie planują zatrudnić dodatkowych 3100 zagranicznych pracowników. W stoczniach Korei Płd, po pracę docierają kandydaci na stoczniowców z takich krajów jak Indonezja i Tajlandia, a także Wietnam i odległy Uzbekistan.
Rząd Korei Południowej nie ukrywa, że wspiera stocznie i ich kooperantów przy pomocy różnych narzędzi i traktuje ten przemysł jako kluczowy we wdrażaniu innowacji i wzmacnianiu potencjału przemysłowego kraju. Dzieje się tak mimo tego, że w 2022 r. eksport koreańskich stoczni osiągnął wartość około 18,2 mld USD i był o znacznie mniejszy niż w rekordowym 2011 r., kiedy osiągnął prawie 56,6 mld USD.
Przemysł stoczniowy Korei Płd. Przyjął podobną strategię jak stocznie europejskie i boryka się z podobnymi problemami. Stawianie na innowacje i wybieranie bardziej złożonych i przynoszących większe profity konstrukcji stało się podstawą strategii przemysłu stoczniowego Republiki Korei. Jednak problemy z siłą roboczą sprawiły, że niezbędne stało się otwarcie granic, pomoc rządu w ułatwieniu zatrudnienia pracowników nawet z dalekich krajów. Walka o kontrakty i prymat na rynku ze stoczniami z ChRL jest coraz trudniejsza, gdyż stocznie chińskie szybko opanowują i wdrążają nowe technologie.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów