• <
KONGSBERG_2023

Stocznie Republiki Korei z 37% udziałem w światowym rynku. Biznes pod parasolem rządu

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Stocznie Republiki Korei z 37% udziałem w światowym rynku. Biznes pod parasolem rządu

Partnerzy portalu

Fot. SarahTz from Richmond, United Kingdom, CC BY 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/2.0>, via Wikimedia Commons

Koreańskie stocznie stawiają na statki innowacyjne o wysokiej marży.  Wystartowały dynamicznie w 2023 r  mimo ogólnego spowolnienia tempa nowych zamówień na całym świecie. Podczas gdy Chiny odzyskały przewagę w nowych zamówieniach w marcu br., koreański przemysł stoczniowy podkreśla, że utrzymał pozycję lidera w pierwszym kwartale. To zapewnia mu wejście na ścieżkę wzrostu sprzedaży w 2023  roku, ponieważ stocznie koreańskie uzyskują przewagę konkurencyjną skupiając się statkach innowacyjnych o wysokiej marży – podkreśla Korea Shipbuilding & Offshore Engineering.

Ogółem zamówienia na nowe statki spadły jednak w marcu br. o około połowę w porównaniu z rokiem poprzednim. Wynika to z porównań kontraktów skompensowanego tonażu brutto. Marcowy raport Clarksons Research alarmuje, że łączne zamówienia na statki są o połowę  niższe niż w marcu ubr. W globalnym ujęciu, w portfelach stoczniowych znalazło się 579 statków (2,44 mln CGT). 

Dlatego stocznie Korei Płd., które pod względem podpisanych kontraktów wyprzedzały w pierwszych dwóch miesiącach 2023 r. stocznie Chin, po marcu spadły pod względem całościowych zamówień na drugie miejsce. To wynik tego, że uzyskały w marcu br. w CGT jedną trzecią globalnych kontraktów, podczas gdy Chiny odzyskały prowadzenie z prawie 40% CGT kontraktów ulokowanych przez armatorów kontenerowców, zbiornikowców ropy i masowców. 

W lutym br. Korea zdobyła trzy czwarte zamówień na zbiornikowce LNG (w CGT). Dominująca rola koreańskiego przemysły stoczniowego w kontraktacji zbiornikowców LNG utrzymuje się od dłuższego czasu. W 2022 r. Koreańskie stocznie zdobyły kontrakty na łącznie 1,56 mln CGT i było to o 11% mniej zamówień niż w 2021 roku. Stoczniowcy z Republiki Korei mieli więc 37% udział w światowym rynku kontraktów na nowe statki. Chińska Republika Ludowa utrzymała w 2022 r. pierwsze miejsce z 2,03 milionami zamówień CGT. Stocznie z Chin przejęły w ten sposób w grudniu ubr. 49% rynku zamówień na nowe statki. 

Koreańskie stocznie koncentrowały się na statkach o wysokiej wartości dodanej. Przejęły 65% kontraktów na gazowce, w tym zbiornikowce LNG. Rok zamknęły z zamówieniami na 10,12 mln CGT, Dla porównania, zamówienia na kontenerowce wyniosły 4,26 mln CGT. Chińscy stoczniowcy zdobyli 6,76 mln CGT kontraktów na kontenerowce oraz 4,4 mln CGT na zbiornikowce LNG i 3,32 mln CGT na masowce. 

Gazowce silnym segmentem


Clarksons Research prognozuje, że zbiornikowce LNG pozostaną silnym segmentem rynku nowych kontraktów stoczni Dalekiego Wschodu, a szczególnie w Korei Płd. Po rekordowej liczbie zamówień w 2022 r. Clarksons prognozuje, że w br. zawarte zostaną kolejne kontrakty na 70 zbiornikowców do przewozu płynnego gazu, a w następnych latach zamawiać będzie się 60 nowych statków rocznie. Silny popyt spowodował również wzrost cen zbiornikowców LNG o jedną trzecią w ciągu ostatnich dwóch lat, przekraczając 250 mln dolarów w przypadku nowych kontraktów.

Eksperci Bancosta zauważają, że wcześniejsze dostawy zbiornikowców LNG osiągnęły rekordową podaż w 2018 r., kiedy to ze stoczni wypłynęło 51 jednostek o pojemności 8,30 mln m3. W przypadku zbiornikowców LPG najwyższy poziom dostaw osiągnięto w 2016 r., kiedy operatorzy wprowadzili na rynek w sumie 93 statki o pojemności 4,70 mln m3. W 2022 roku na oceany wypłynęło 61 gazowców LPG (2,74 mln m3). 


Fot. pulsenews.co.kr


– Obecnie spodziewamy się wprowadzenia na rynek 84 jednostek o pojemności 4,48 mln m3 w 2023 r. po uwzględnieniu poślizgu w produkcji stoczniowej. Portfel zamówień na lata 2023-2025 jest nadal znaczący, nawet po uwzględnieniu poślizgu – prognozują analitycy Bancosta Research i stwierdzają w styczniowym raporcie, że „po tym gdy w 2021 roku dostawy osiągnęły nowy rekord na poziomie 54 zbiornikowców LNG  (9,12 mln m3) i następnie zmalały do 29 jednostek (4,52 mln m3 w 2022 roku”, to w 2023 r. armatorzy odbiorą ze stoczni 35 jednostek do przewozu LNG o pojemności 5,52 mln m3.  

Stabilny 2023 r. z portfelem 32 mld USD


Mimo okresowych wahań w budowaniu portfela nowych zamówień na statki branża określiła dotychczasowe tempo zamówień w 2023 r. jako stabilne. „Business Korea” poinformowało na początku kwietnia, że trzej główni gracze działający w holdingu Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (KSOE), a więc stocznie Hyundai, Samsung Heavy Industries i Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), zapewnili sobie jedną trzecią rocznych docelowych zamówień w pierwszym kwartale 2023.

Dzięki wzrostowi cen na nowe statki wywołane wzrostem popytu, zamówienia uzyskane przez stocznie KSOE osiągnęły wartość około 10,5 mld dolarów – oszacowali eksperci „Business Korea” oraz prognozują, że stocznie holdingu osiągną w 2023 r. sprzedaż w wysokości  32 mld dolarów. Prognozy opierają się na tym, że stocznie KSOE uzyskały  już w pierwszym kwartale br. portfel zamówień o wartości 7,3 mld dolarów.  

To jest ponad 46% rocznego celu biznesowego firmy według informacji uzyskanych przez „Business Korea”. Samsung uzyskał kontrakty o łącznej wartości 2,5 mld dolarów w pierwszym kwartale br., czyli ponad jedną czwartą swojego celu biznesowego na 2023 r. DMSE podpisało kontrakty na statki o wartości  800 mln dolarów. To tylko 11,5% celu biznesowego.

Podobnie jak stocznie w Europie, w 2022 roku zarządy stoczni Korei Płd. działały pod presją rosnących kosztów materiałów i robocizny oraz niedoboru pracowników. Ta sytuacja utrzyma się również w 2023 r. Koreańskie stocznie koncentrują się więc na robotyzacji procesów produkcyjnych oraz na rozwoju nowych technologii na statkach, takich jak ich automatyzacja i wprowadzanie napędów korzystających z paliw alternatywnych, takich jak metanol i amoniak. Korea dzisiaj  przoduje w zamówieniach na kontenerowce napędzane metanolem. 

Większe moce – stoczniowcy z importu


KSOE informuje, że południowokoreańskie stocznie w najbliższym czasie zamierzają zwiększyć moce produkcyjne, a także uzupełnić zatrudnienie o zagranicznych pracowników. Koreańskie stocznie cierpią bowiem od dłuższego czasu na niedobory  siły roboczej. W końcu ubiegłego roku każda z trzech stoczni KSOE zatrudniała ponad 500 zagranicznych pracowników. 

Rząd Korei Południowej zdecydował się ułatwić uzyskiwanie  wiz  i złagodzenia zasad regulujących zatrudnianie obcokrajowców na stanowiskach takich jak malarze i spawacze. 

– Korea Shipbuilding & Offshore Engineering, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering oraz Samsung Heavy Industries straciły 72% procent swoich pracowników z 18643 w 2015 r. do 5236 w 2021 roku i 28% pracowników B&R z 1772 do 1283 – według danych Korea Offshore & Shipbuilding Association, podają Moon Gwang-min i Susan Lee w „Pulse News”. 

Koreański „Pulse News” informuje, że do końca tego roku największe stocznie planują zatrudnić dodatkowych 3100 zagranicznych pracowników. W stoczniach Korei Płd, po pracę docierają kandydaci na stoczniowców z takich krajów jak Indonezja i Tajlandia, a także Wietnam i odległy Uzbekistan.

Rząd Korei Południowej nie ukrywa, że wspiera stocznie i ich kooperantów przy pomocy różnych narzędzi  i traktuje ten przemysł jako kluczowy we wdrażaniu innowacji i wzmacnianiu potencjału przemysłowego kraju. Dzieje się tak mimo tego, że w 2022 r. eksport koreańskich stoczni osiągnął wartość około 18,2 mld USD i był o znacznie mniejszy niż w rekordowym 2011 r., kiedy osiągnął prawie 56,6 mld USD. 

Przemysł stoczniowy Korei Płd. Przyjął podobną strategię jak stocznie europejskie i boryka się z podobnymi problemami. Stawianie na innowacje i wybieranie bardziej złożonych i  przynoszących większe profity konstrukcji stało się podstawą strategii przemysłu stoczniowego Republiki Korei. Jednak problemy z siłą roboczą sprawiły, że niezbędne stało się otwarcie granic, pomoc rządu w ułatwieniu zatrudnienia pracowników nawet z dalekich krajów. Walka o kontrakty i prymat na rynku ze stoczniami z ChRL  jest coraz trudniejsza, gdyż stocznie chińskie szybko opanowują i wdrążają nowe technologie. 

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.