• <
KONGSBERG_2023

Rosyjskie kontenerowce popłyną rzekami do Iranu

Partnerzy portalu

Fot. USC

Rosja rozpoczęła budowę nowej klasy statków, które będą mogły zabrać kontenery i ładunki masowe. Unikalny projekt zakłada, że jednostki będą podróżowały Wołgą, Donem i po Morzu Kaspijskim.

Rosja chce rozwijać szlaki handlowe w korytarzu północ-południe przy udziale Iranu. Rosjanie planują zwiększenie wysyłki towarów między oboma krajami, a znaczną pomoc w tym mają stanowić statki nowej klasy nazwanej Wołga-Don Max. Pierwszy blok pierwszej z budowanych jednostek został już ukończony w stoczni Lotos, będącej częścią państwowej grupy United Shipbuilding Corporation.
Rosja planuje póki co budowę czterech takich statków. Będą to kontenerowce, które będą także mogły zabierać suche ładunki masowe. Statki będą mierzyć 141 metrów długości, 55 metrów szerokości i zanurzenie nieco przekraczające 6 metrów, będą miały zatem maksymalne gabaryty jakie mogą pokonać kanał Wołga-Don. Dzięki temu możliwa będzie żegluga wodami śródlądowymi z Sankt Petersburga aż do Morza Kaspijskiego.

Statki zostały zaprojektowane przez biuro projektowe USC, Vympel Design Bureau z Niżnego Nowogrodu. Ich ładowność będzie się różnić w zależności od tego, czy trasa będzie wiodła przez rzeki (wtedy ok. 5000 ton), czy jedynie przez Morze Kaspijskie do Iranu (w takim przypadku do 9200 ton). Napęd stanowić mają silniki wysokoprężne o mocy 1200 kW. Jednostki mają rozwijać prędkość do 10 węzłów.

Jednostki mają funkcjonować zarówno na rzekach Don i Wołga oraz kanałach prowadzących aż na Bałtyk, jak również – lub przede wszystkim – na Morzu Kaspijskim. Planowany jest korytarz intermodalny wykorzystujący również system kolejowy i drogowy Iranu, by towary przedostawały się aż na jego południowe wybrzeże, do portu Bandar Abbas, skąd będą mogły podróżować dalej drogą morską do Indii. Pod uwagę brana jest także możliwość rozgałęzienia tras do Azerbejdżanu, Kazachstanu i Turkmenistanu.

Według rosyjskich urzędników dzięki wprowadzeniu nowych statków i uruchomieniu korytarza północ-południe wolumen transportowanych ładunków ma do 2030 roku wzrosnąć do 32 milionów ton rocznie przy aktualnej wysokości 17 milionów.

Pierwszy ze statków ma być gotowy do eksploatacji w 2024 roku. Seria czterech jednostek ma być ukończona w 2025 roku, jednak według rosyjskiego Ministerstwa Przemysłu, Handlu i Energii Obwodu Astrachańskiego na korytarzu powinno funkcjonować przynajmniej 21 statków, zaś w dłuższej perspektywie nawet 45.

Budowa pojedynczego statku ma kosztować około 22 milionów dolarów.


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.