• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Nowa era w logistyce automotive. Konteneryzacja zmienia zasady gry

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Nowa era w logistyce automotive. Konteneryzacja zmienia zasady gry

Partnerzy portalu

Fot. LinkedIn Adampol S.A.

Adampol S.A., we współpracy z partnerami z Azji, przeprowadził pionierską operację transportu samochodów w kontenerach drogą morską. Ładunek dotarł z Korei Południowej do terminala Baltic Hub w Porcie Gdańsk, skąd został przewieziony do strefy wolnocłowej. Inicjatywa, podjęta w odpowiedzi na ograniczenia metod transportu aut drogą morską, wpisuje się w zyskujący na popularności, globalny trend branżowy.

Współcześnie branża logistyczna, w tym sektor automotive, zmaga się z licznymi wyzwaniami na światowym rynku. Pandemia oraz konflikt w Ukrainie spowodowały rozmaite zakłócenia i problemy, a ograniczenia w dostępności środków transportu drogą lądową i morską jeszcze bardziej pogłębiły trudności. W odpowiedzi na te wyzwania, branża logistyczna testuje nowe metody, które umożliwią utrzymanie sprawnego funkcjonowania łańcuchów dostaw. Jedną z interesujących koncepcji jest konteneryzacja transportu samochodów.

– Stale poszukujemy różnych rozwiązań logistycznych, które pozwolą na utrzymanie dostaw, a jednym z tych rozwiązań jest logistyka automotive z wykorzystaniem kontenerów. To nie pierwszy raz, kiedy Adampol szuka alternatywnych ścieżek i pomaga klientom przywrócić balans w dostawach. Ostatnim projektem był wolumen koreański, który przypłynął w kontenerach do Portu w Gdańsku, następnie pojazdy zostały rozformowane z kontenerów oraz przetransportowane dalej na place składowe. Projekt był zoptymalizowany pod każdym kątem i docelowo mógłby objąć jako rozwiązanie logistyczne nawet całą Europę – mówi Mateusz Chajewski, zastępca Dyrektora Rozwoju Terytorialnego ds. Terminala Gdańsk w Adampol S.A.


Fot. LinkedIn Adampol S.A.

Konteneryzacja oferuje wiele korzyści, zarówno dla producentów, jak i dla przewoźników. Po pierwsze, kontenery chronią ładunek przed uszkodzeniem i warunkami atmosferycznymi, co przekłada się na mniejsze ryzyko strat i reklamacji. Po drugie, transport samochodów w kontenerach zwiększa efektywność operacyjną, umożliwiając lepsze wykorzystanie przestrzeni ładunkowej i optymalizację procesów logistycznych. Po trzecie, zarządzanie przewozem staje się bardziej precyzyjne, co znacząco wpływa na skrócenie czasu jego obsługi i dostarczenia samochodów do odbiorców.

– Transport aut kojarzy się przede wszystkim z dedykowanymi do tego statkami, które od lat zawijają do naszego portu, ale nie są to samochodowce kursujące na trasach interkontynentalnych, tylko jednostki pływające między europejskimi portami. Dostarczają one do tej części Europy również auta wyprodukowane w Azji, ale jako serwisy dowozowe z portu, do którego zawinął większy statek. Wykorzystanie w transporcie nowych aut tego, że do Gdańska dwa razy w tygodniu zawijają kontenerowce z Dalekiego Wschodu, potwierdza, że rynek automotive również w większym stopniu będzie korzystał z optymalnej lokalizacji Gdańska względem docelowych odbiorców oraz, w przypadku eksportu, bliżej fabryk samochodowych – podkreśla Adam Kłos, pełnomocnik Zarządu Portu Gdańsk ds. Operacyjnych.

Port Gdańsk, który w ostatnich latach wypozycjonował się jako kluczowy ośrodek na rynku kontenerowym, nieustannie dąży do pełnego wykorzystania potencjału swojej lokalizacji dla różnorodnych grup ładunkowych. Czy transport aut w kontenerach będzie trwałą i wielkoskalową konkurencją dla rozwiązania bazującego na dedykowanych jednostkach pływających? To pozostaje otwartym pytaniem. 

– Wpływa na to kilka czynników, które podlegają ciągłym wahaniom rynkowym, jak chociażby cena frachtu. Obsługiwany obecnie przez Adampol przeładunek samochodów docierających do Gdańska bezpośrednio z Korei, dowodzi na pewno tego, że Port Gdańsk cały czas ma potencjał wzrostu na rynku automotive. Niezależnie od bieżących okoliczności, będziemy wykorzystywać z naszymi Partnerami każdy nowy shipment do tego, aby na stałe zwiększać ilość aut obsługiwanych w Gdańsku – zwraca uwagę Bartosz Bloch, dyrektor Departamentu Handlowego Portu Gdańsk.

Obecnie, logistyka automotive przechodzi etap transformacji, a konteneryzacja transportu samochodów umożliwia rozwinięcie nowych perspektyw dla branży. Kluczowym elementem dalszego rozwoju tej gałęzi logistyki jest znalezienie równowagi między tradycyjnymi a innowacyjnymi metodami transportu, które mają na celu optymalizację procesów dostaw. Przemysł musi pozostać elastyczny i gotowy na adaptację do zmieniających się warunków rynkowych, aby wykorzystać pełen potencjał, jaki niesie za sobą konteneryzacja i nowe rozwiązania, które rewolucjonizują transport samochodów na globalną skalę. 


Fot. LinkedIn Adampol S.A.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.