Przy znormalizowanym rynku przewozów kontenerowych, pierwszy kwartał 2023 roku przyniósł znaczny spadek rentowności większości linii żeglugowych. Był to trzeci kwartalny spadek po siedmiu kolejnych kwartałach rekordowych przychodów podczas pandemii Covid-19.
Jednak w nowej analizie przeprowadzonej przez eksperta ds. Żeglugi, Johna McCowna, rok 2023 pozostanie rentownym rokiem dla żeglugi kontenerowej pomimo obecnego spadku finansowego. Branża odnotowała dochód netto w wysokości 13 miliardów dolarów w pierwszym kwartale 2023 roku, co oznacza spadek o 45,7 miliardów dolarów i 77,9% w stosunku do 58,7 miliardów dolarów zysku w tym samym kwartale rok temu.
Ale biorąc pod uwagę dochód netto jako procent przychodów, obecne wyniki są znacznie powyżej średniej w branży w latach przed pandemią. Według szacunków McCown, w ciągu czterech lat od 2016 do 2019 r. branża żeglugi kontenerowej odnotowała skumulowaną stratę w wysokości 8,5 mld USD przy przychodach w wysokości 681,2 mld USD przy ujemnym 1,3% marginesie zysku netto w stosunku do przychodów.
Aby umieścić to w kontekście, dochód netto jako procent przychodów wyniósł 20,9% w 1 kwartale 2023 r., pomimo szumu medialnego dotyczącego rekordowego spadku zysków w tym okresie. W porównaniu z innymi firmami transportowymi, które historycznie były w czołówce przewozów kontenerowych, marża była 2,5 razy wyższa od ich poziomu.
Na przykład łączny dochód netto renomowanych firm z sektora transportowego, takich jak UPS, Fedex, Union Pacific i JB Hunt, w pierwszym kwartale tego roku wyniósł 4,5 miliarda dolarów, czyli zaledwie jedną trzecią zysków żeglugi liniowej.
- Chociaż spodziewam się, że marże sektora będą nadal spadać w miarę rozwoju kwartałów 2023 r., moje szacunki nadal utrzymują się na poziomie powyżej 10% przez cały rok — skomentował McCown.
W międzyczasie, chociaż zwrócono ogromną uwagę na zmniejszony popyt w żegludze kontenerowej, światowy wolumen załadowanych TEU wynoszący 39 975 913 w pierwszym kwartale spadł zaledwie o 4,1% w porównaniu z czwartym kwartałem ubiegłego roku.
Jednak wolumen załadowanych kontenerów w USA, wynoszący 7,1 miliona TEU, wykazał większe spadki z 17,5% spadkiem rok do roku i 6,4% spadkiem w porównaniu z czwartym kwartałem, zgodnie z danymi z Container Trades Statistics (CTS).
Fot. Depositphotos
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie