• <
bulk_cargo_port_szczecin

Żegluga kontenerowa nadal opłacalna w 2023 r.

kw

29.05.2023 15:11

Partnerzy portalu

port w hamburgu

Przy znormalizowanym rynku przewozów kontenerowych, pierwszy kwartał 2023 roku przyniósł znaczny spadek rentowności większości linii żeglugowych. Był to trzeci kwartalny spadek po siedmiu kolejnych kwartałach rekordowych przychodów podczas pandemii Covid-19.

Jednak w nowej analizie przeprowadzonej przez eksperta ds. Żeglugi, Johna McCowna, rok 2023 pozostanie rentownym rokiem dla żeglugi kontenerowej pomimo obecnego spadku finansowego. Branża odnotowała dochód netto w wysokości 13 miliardów dolarów w pierwszym kwartale 2023 roku, co oznacza spadek o 45,7 miliardów dolarów i 77,9% w stosunku do 58,7 miliardów dolarów zysku w tym samym kwartale rok temu.

Ale biorąc pod uwagę dochód netto jako procent przychodów, obecne wyniki są znacznie powyżej średniej w branży w latach przed pandemią. Według szacunków McCown, w ciągu czterech lat od 2016 do 2019 r. branża żeglugi kontenerowej odnotowała skumulowaną stratę w wysokości 8,5 mld USD przy przychodach w wysokości 681,2 mld USD przy ujemnym 1,3% marginesie zysku netto w stosunku do przychodów.

Aby umieścić to w kontekście, dochód netto jako procent przychodów wyniósł 20,9% w 1 kwartale 2023 r., pomimo szumu medialnego dotyczącego rekordowego spadku zysków w tym okresie. W porównaniu z innymi firmami transportowymi, które historycznie były w czołówce przewozów kontenerowych, marża była 2,5 razy wyższa od ich poziomu.

Na przykład łączny dochód netto renomowanych firm z sektora transportowego, takich jak UPS, Fedex, Union Pacific i JB Hunt, w pierwszym kwartale tego roku wyniósł 4,5 miliarda dolarów, czyli zaledwie jedną trzecią zysków żeglugi liniowej.

- Chociaż spodziewam się, że marże sektora będą nadal spadać w miarę rozwoju kwartałów 2023 r., moje szacunki nadal utrzymują się na poziomie powyżej 10% przez cały rok — skomentował McCown.

W międzyczasie, chociaż zwrócono ogromną uwagę na zmniejszony popyt w żegludze kontenerowej, światowy wolumen załadowanych TEU wynoszący 39 975 913 w pierwszym kwartale spadł zaledwie o 4,1% w porównaniu z czwartym kwartałem ubiegłego roku.

Jednak wolumen załadowanych kontenerów w USA, wynoszący 7,1 miliona TEU, wykazał większe spadki z 17,5% spadkiem rok do roku i 6,4% spadkiem w porównaniu z czwartym kwartałem, zgodnie z danymi z Container Trades Statistics (CTS).

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.