Strajk w kanadyjskich portach trwa nieprzerwanie od 1 lipca. Około 7500 pracowników portowych domaga się wyższych płac. Kilkadziesiąt statków wciąż czeka na kotwicowiskach na możliwość wpłynięcia do portów. Strajk może dotknąć niektórych amerykańskich sprzedawców detalicznych, których towar dostarczany jest przez Kanadę, jednak w samej Kanadzie nie powinien mieć większego wpływu.
Trwający od ponad tygodnia strajk pracowników portowych sprawia, że dwa największe kanadyjskie porty na Pacyfiku – Vancouver i Prince Rupert – pozostają sparaliżowane. Statki gromadzą się na kotwicowiskach przed portami, a operacje kolejowe obsługujące Stany Zjednoczone zostały wstrzymane.
Stowarzyszenie Pracodawców Morskich Kolumbii Brytyjskiej (BCMEA) oświadczyło w czwartek, że strajk w kanadyjskich portach już teraz ma „katastrofalne skutki ekonomiczne”. Dotknięte nim zostały ładunki o wartości 4,6 miliarda dolarów. BCMEA twierdzi, że zaproponowało strajkującym „znaczne podwyżki płac”, ale ci odrzucili propozycję.
Odpowiedzą Międzynarodowego Związku Długodystansowych Pracowników Portowych i Magazynowych (ILWU) Kanada jest stwierdzenie, że BCMEA „rozpoczęło kampanię szkalującą swoich własnych pracowników”.
Rob Ashton, prezes ILWU, twierdzi, że BCMEA „finansuje kampanię medialną pełną sztuczek, wykorzystując anonimowe źródła do selektywnego przekazywania dezinformacji dziennikarzom”, aby pracodawcy BCMEA nie musieli „sięgać po swoje ogromne zyski, aby dać swoim pracownikom nieco więcej”.
Dla importerów z USA oba kanadyjskie porty mają ogromne znaczenie, ponieważ znaczna część importowanych kontenerów z Vancouver i Prince Rupert jest przewożona koleją do Chicago i innych miejsc w USA.
W niedzielę przed kanadyjskimi portami oczekiwały 23 statki handlowe: osiem kontenerowców, siedem masowców i jeden statek do przewozu ładunków ogólnych w pobliżu Vancouver; cztery kontenerowce w pobliżu Prince Rupert i trzy dodatkowe statki dalej na morzu.
W 2022 roku w Vancouver przeładowano 3 557 294 TEU, w tym 1 844 642 TEU towarów z importu. W Prince Rupert całkowity przepływ wyniósł w zeszłym roku 1 035 639 jednostek TEU, w tym 535 949 jednostek TEU z importu.
Według Jonathana Golda, wiceprezesa ds. łańcucha dostaw i polityki celnej w Narodowej Federacji Detalicznej, strajk portowy w Vancouver i Prince Rupert nie powinien mieć większego wpływu w samej Kanadzie, ale może dotknąć niektórych amerykańskich sprzedawców detalicznych, których towar dostarczany jest przez Kanadę, co może wywołać potencjalny efekt domina w innych portach.
Fot. Depositphotos
W Porcie Antwerpia-Brugia do użytku wszedł pierwszy na świecie holownik napędzany metanolem
OSW: niemieckie porty morskie są w kryzysie, notują spadki przeładunków
Polski Dzień Morza w Budapeszcie z udziałem przedstawicieli branży portowej
ETA.fm Podcast - podsumowanie tygodnia CW17'24 i CW18'24
Arkadiusz Marchewka: rozwój żeglugi śródlądowej jednym z priorytetów Ministerstwa Infrastruktury
W szczecińskiej Radzie Miasta powstała nowa komisja ds. gospodarki morskiej