Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście podpisał wczoraj z belgijsko-katarskim konsorcjum Deme Concessions przedwstępną umowę na budowę głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Co dzięki tej inwestycji zyska Świnoujście, jak i cały region?
Budowa toru podejściowego i infrastruktury dostępowej to wieloletni program, który jest finansowany z budżetu państwa i różnych źródeł na kwotę 11 miliardów złotych. Belgowie i Katarczycy nie tylko wybudują terminal, ale także będą jego operatorami po zakończeniu budowy.
Inwestycja ta jest, zdaniem wiceministra Marka Gróbarczyka strategicznie kluczowa dla Polski. Głębokowodny terminal kontenerowy sprawi, że w Świnoujściu będą rozładowywane największe kontenerowce przepływające przez Bałtyk.
- Licząc budowę terminalu i nowe podejście dla statków do Świnoujścia za w sumie 11 miliardów, będą to największe inwestycje w gospodarce morskiej ostatnich lat - podkreśla wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Według doniesień Radia Szczecin, najważniejszym efektem powstania terminalu będzie około osiem miliardów z podatków, a także nowe miejsca pracy dla 900 osób. Inwestycja z pewnością poprawi konkurencyjność Świnoujścia, czyniąc go bardzo ważnym miastem portowym na polskim wybrzeżu.
- Terminal będzie na pewno z jednej strony dużym katalizatorem rozwoju, jeżeli chodzi o region zachodniopomorski. Pozwoli uzyskać polskim portom morskim, szczególnie tym czterem największym, o podstawowym znaczeniu dla gospodarki morskiej, warunki pozwalające na umocnienie pozycji polskich portów morskich na rynku Bałtyckim - powiedział podczas poniedziałkowej konferencji prasowej prezes Zarządu Portów Morskich Szczecin i Świnoujście S.A., Krzysztof Urbaś.
- Stworzy też kolejny impuls do rozwoju globalnych sieci logistycznych, do zintegrowanych łańcuchów transportowych, które okazały się bardzo ważne dla prawidłowego działania całego systemu gospodarczego na świecie - dodał.
Terminal ma powstać na wschód od gazoportu. Do portu będą mogły zawijać jednocześnie kontenerowce o długości do 400 metrów i kilka mniejszych. Według szacunków terminal ma przeładowywać ok. 1,5 miliona TEU rocznie. Byłby to obecnie drugi co do wielkości terminal kontenerowy w Polsce po gdańskim DCT. Terminal Głębokowodny w Świnoujściu ma być gotowy na przełomie 2025 i 2026 roku.
Wiceszef MI: o 33 mln zł więcej środków w programie dot. budowy drogi wodnej przez Mierzeję
Wyścig o czysty Bałtyk. Debata nad katalogiem najlepszych praktyk i technologii przy przeładunkach towarów masowych suchych w portach morskich
Chiński inwestor pozbawiony koncesji na budowę Wielkiego Kanału Interoceanicznego
Ministerstwo Infrastruktury planuje modernizację polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70
Posidonia 2024 z wszechstronnym programem konferencji
"Puls Biznesu": Konsorcjum SBT zaskarżyło decyzję o dzierżawie terminalu zbożowego