• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Jakie korzyści przyniesie budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu?

kw

11.07.2023 11:14
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Jakie korzyści przyniesie budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu?

Partnerzy portalu

Fot. Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście

Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście podpisał wczoraj z belgijsko-katarskim konsorcjum Deme Concessions przedwstępną umowę na budowę głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Co dzięki tej inwestycji zyska Świnoujście, jak i cały region?

Budowa toru podejściowego i infrastruktury dostępowej to wieloletni program, który jest finansowany z budżetu państwa i różnych źródeł na kwotę 11 miliardów złotych. Belgowie i Katarczycy nie tylko wybudują terminal, ale także będą jego operatorami po zakończeniu budowy.

Inwestycja ta jest, zdaniem wiceministra Marka Gróbarczyka strategicznie kluczowa dla Polski. Głębokowodny terminal kontenerowy sprawi, że w Świnoujściu będą rozładowywane największe kontenerowce przepływające przez Bałtyk.

- Licząc budowę terminalu i nowe podejście dla statków do Świnoujścia za w sumie 11 miliardów, będą to największe inwestycje w gospodarce morskiej ostatnich lat - podkreśla wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Według doniesień Radia Szczecin, najważniejszym efektem powstania terminalu będzie około osiem miliardów z podatków, a także nowe miejsca pracy dla 900 osób. Inwestycja z pewnością poprawi konkurencyjność Świnoujścia, czyniąc go bardzo ważnym miastem portowym na polskim wybrzeżu.

- Terminal będzie na pewno z jednej strony dużym katalizatorem rozwoju, jeżeli chodzi o region zachodniopomorski. Pozwoli uzyskać polskim portom morskim, szczególnie tym czterem największym, o podstawowym znaczeniu dla gospodarki morskiej, warunki pozwalające na umocnienie pozycji polskich portów morskich na rynku Bałtyckim - powiedział podczas poniedziałkowej konferencji prasowej prezes Zarządu Portów Morskich Szczecin i Świnoujście S.A., Krzysztof Urbaś.

- Stworzy też kolejny impuls do rozwoju globalnych sieci logistycznych, do zintegrowanych łańcuchów transportowych, które okazały się bardzo ważne dla prawidłowego działania całego systemu gospodarczego na świecie - dodał.

Terminal ma powstać na wschód od gazoportu. Do portu będą mogły zawijać jednocześnie kontenerowce o długości do 400 metrów i kilka mniejszych. Według szacunków terminal ma przeładowywać ok. 1,5 miliona TEU rocznie. Byłby to obecnie drugi co do wielkości terminal kontenerowy w Polsce po gdańskim DCT. Terminal Głębokowodny w Świnoujściu ma być gotowy na przełomie 2025 i 2026 roku.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.