Wojsko chciałoby wykorzystywać planowany terminal głębokowodny w Świnoujściu przy transportach wojskowych. Te są dziś realizowane na flankę wschodnią NATO w porcie Bremerhaven. Prezes portu zdradza, że trwają w tej sprawie rozmowy.
Krzysztof Urbaś, prezes portu Szczecin-Świnoujście na łamach Radia Szczecin przyznał, że wojskowi chcą zastąpić dotychczas wykorzystywany przez NATO niemiecki port Bremerhahen głębokowodnym terminalem w Świnoujściu.
Terminal w Świnoujściu będzie prawdopodobnie pełnił dwie funkcje.
- Będzie pracował zarówno jako część obsługująca ładunki, nazwijmy to, cywilne, oraz w przypadkach koniecznych przyszły operator jest świadomy tego, że będą tam realizowane przeładunki, które będą poprzedzały wszystkie operacje militarne - dodał.
Zarząd portu prowadzi z Ministerstwem Obrony Narodowej rozmowy o funkcji wojskowej terminalu. Przedstawiciele terminalu są wdrażani w kwestie zarówno obecnej, jak i przyszłej strategii militarnej.
Polski rząd zatwierdził wpisanie do długoletniego planu inwestycyjnego nowego podejścia do Świnoujścia i budowy falochronu dla terminalu. Koszt inwestycji szacuje się na 10 miliardów złotych.
Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu jest częścią rządowego „Programu rozwoju portów morskich do 2030 roku”, przyjętego do realizacji w 2019 roku. Takie przedsięwzięcia mają utrwalić dominującą pozycję polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego, stworzyć z nich kluczowe węzły globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej. Inwestycja wpisuje się również w unijną Strategię Europa 2020. Jej główne założenia, to tworzenie zmodernizowanych, inteligentnych i zintegrowanych sieci infrastruktury transportowej.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania