Wojsko chciałoby wykorzystywać planowany terminal głębokowodny w Świnoujściu przy transportach wojskowych. Te są dziś realizowane na flankę wschodnią NATO w porcie Bremerhaven. Prezes portu zdradza, że trwają w tej sprawie rozmowy.
Krzysztof Urbaś, prezes portu Szczecin-Świnoujście na łamach Radia Szczecin przyznał, że wojskowi chcą zastąpić dotychczas wykorzystywany przez NATO niemiecki port Bremerhahen głębokowodnym terminalem w Świnoujściu.
Terminal w Świnoujściu będzie prawdopodobnie pełnił dwie funkcje.
- Będzie pracował zarówno jako część obsługująca ładunki, nazwijmy to, cywilne, oraz w przypadkach koniecznych przyszły operator jest świadomy tego, że będą tam realizowane przeładunki, które będą poprzedzały wszystkie operacje militarne - dodał.
Zarząd portu prowadzi z Ministerstwem Obrony Narodowej rozmowy o funkcji wojskowej terminalu. Przedstawiciele terminalu są wdrażani w kwestie zarówno obecnej, jak i przyszłej strategii militarnej.
Polski rząd zatwierdził wpisanie do długoletniego planu inwestycyjnego nowego podejścia do Świnoujścia i budowy falochronu dla terminalu. Koszt inwestycji szacuje się na 10 miliardów złotych.
Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu jest częścią rządowego „Programu rozwoju portów morskich do 2030 roku”, przyjętego do realizacji w 2019 roku. Takie przedsięwzięcia mają utrwalić dominującą pozycję polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego, stworzyć z nich kluczowe węzły globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej. Inwestycja wpisuje się również w unijną Strategię Europa 2020. Jej główne założenia, to tworzenie zmodernizowanych, inteligentnych i zintegrowanych sieci infrastruktury transportowej.
Wiceszef MI: o 33 mln zł więcej środków w programie dot. budowy drogi wodnej przez Mierzeję
Wyścig o czysty Bałtyk. Debata nad katalogiem najlepszych praktyk i technologii przy przeładunkach towarów masowych suchych w portach morskich
Chiński inwestor pozbawiony koncesji na budowę Wielkiego Kanału Interoceanicznego
Ministerstwo Infrastruktury planuje modernizację polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70
Posidonia 2024 z wszechstronnym programem konferencji
"Puls Biznesu": Konsorcjum SBT zaskarżyło decyzję o dzierżawie terminalu zbożowego