Port w Gdyni opuścił wczoraj kolejny rekordowy statek należący do jednego z gigantów branży żeglugowej, Mediterranean Shipping Company (MSC). Statki należące do tej firmy przybywają do Polski w ramach serwisu SWAN, łączącego chińskie porty z europejskimi.
W ramach dalekowschodniego serwisu SWAN, mierzący ponad 366 metrów długości i 48 metrów szerokości kontenerowiec MSC Altair dostarczył do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (Baltic Container Terminal, BCT) kolejny rekordowy wolumen na pojedynczym statku kontenerowym. Dzięki ciągłej pracy trzech suwnic nabrzeżowych na statku przeładowano rekordową ilość 10.352 TEU. Pomimo zaawansowanego remontu nabrzeża terminalu, BCT było w stanie zapewnić ogólną wydajność statkową na poziomie ponad 91 ruchów na godzinę podczas całej operacji, co daje ponad 31 ruchów na godzinę na pojedynczy ganek. Obecny rekordowy wolumen był o prawie 900 TEU większy od ostatniego z sierpnia 2023 roku, co pokazało, że zarówno MSC, jak i BCT są zdecydowane zwiększać swoje przeładunki w Porcie Gdynia.
W ramach usługi SWAN statek włosko-szwajcarskiego giganta żeglugowego, MSC Kure, zawinął 22 sierpnia ub.r. po raz pierwszy do terminalu kontenerowego BCT w Porcie Gdynia. Z kolei 18 lutego br. w Porcie Gdańsk, pojawił się pierwszy statek w ramach SWAN, MSC Ivana. Trasa, jaką w jej ramach pokonują kontenerowce, przechodzi przez porty Qingdao – Ningbo – Yantian – Tanjung Pelepas – Antwerpia – Gdynia – Gdańsk – Kłajpeda – King Abdullah Port – Singapur – Qingdao. Usługa wykorzystuje także sieć logistyczną w Arabii Saudyjskiej, łączącą Europę Północną i Azję z Zatoką Perską, zawijając do King Abdullah Port w kierunku wschodnim.
Aktualnie to do Portu Gdańsk zawijają statki mające nawet do 400 metrów długości. Rozbudowa Portu Gdynia ma sprawić, że w przyszłości również i tam będą się pojawiać największe kontenerowce na świecie.
Przeładunki kontenerów w Chinach w górę
Kanał Dębicki i inne projekty inwestycyjne zapewnią Portowi Szczecin nowe możliwości działania
Kongres Polskie Porty 2030. Terminalom nie brakuje wyzwań
Nie powstanie trzeci pas na Obwodnicy Trójmiasta. Ministerstwo ma inną koncepcję
Aktywna Plaża z Portem Gdynia, czyli święto siatkówki plażowej za nami
190 tys. zł na zakup drona podwodnego dla Portu Gdańsk