• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Rok Jadeitowego Królika rokiem 5% wzrostu PKB w Chinach. Dobra wiadomość dla żeglugi i portów

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Rok Jadeitowego Królika rokiem 5% wzrostu PKB w Chinach. Dobra wiadomość dla żeglugi i portów

Partnerzy portalu

Rok Jadeitowego Królika rokiem 5% wzrostu PKB w Chinach. Dobra wiadomość dla żeglugi i portów - GospodarkaMorska.pl
Fot. M. Grzybowski

Prognoza wzrostu gospodarczego Chin w 2023 r. została skorygowana prawie o 1% do 5% – powiadomił Fitch Ratings w komunikacie ogłoszonym w pierwszym dniu obchodów Chińskiego Nowego Roku – Roku Jadeitowego Królika. To dobra informacja także dla Polski, dla której Chiny są obecnie największym partnerem handlowym Polski w Azji, a Polska największym partnerem handlowym Chin w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. To również dobra wiadomość dla żeglugi i portów, głównych beneficjentów aktywności gospodarczej Chin na oceanicznych szlakach. 

Na wieloletnie i owocne relacje gospodarcze między Polską a Chińską Republiką Ludową zwrócił uwagę Fan Xiaodong – Konsul Generalny Chińskiej Republiki Ludowej w Gdańsku, witając uczestników spotkania z okazji Chińskiego Nowego Roku na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Zauważył on m.in., że gospodarka Chin jest organizmem wciąż dynamicznie rosnącym i silnym partnerem gospodarczym wielu krajów, w tym Polski. 

– Chiński Nowy Rok to Święto Wiosny, a jego obchody trwają nawet kilka dni. Jest to jedno z najważniejszych świąt w chińskim kalendarzu, obchodzone przez lokalne społeczności i rodziny – mówiła organizatorka gdańskiego spotkania w dniu 7 lutego br., dr Magdalena Łągiewska, dyrektor Instytutu Konfucjusza. W spotkaniu brali udział również przedstawiciele biznesu morskiego z Trójmiasta. 

Chiny A+


7 lutego br.  był również dobrym dniem dla chińskiej gospodarki. Ogłoszono, że wskaźnik PMI dla usług podskoczył do 54,4 w styczniu 2023 r. z 41,6 w grudniu 2022 r. Następnego dnia Fitch potwierdził rating Chin na poziomie „A+” z perspektywą stabilną w 2023 r. 

– Stwierdziliśmy [w grudniu 2022 r. – MG], że ponowne gwałtowne zmiany polityki gospodarczej, które osłabiają wyniki gospodarcze i utrzymują podwyższoną zmienność wzrostu gospodarczego, mogą prowadzić do presji na obniżenie ratingów, podobnie jak trwale wzrostowa trajektoria długu publicznego/PKB – informuje Fitch w komunikacie z 8 lutego br.

Wzrost aktywności gospodarczej Chin to dobra wiadomość dla polskiej gospodarki i polskich portów, które żyją z importu towarów z Chin i eksportu naszych wyrobów na rynek ChRL. Należy zauważyć, że Chiny są drugim po Niemczech eksporterem towarów na polski rynek. 

W 2021 r. Polska i Chiny odnotowały rekordowe obroty handlowe. Obejmuje to zarówno eksport, jak i import. Chińska Izba Celna poinformowała, że wartość wymiany handlowej między Polską a Chinami wyniosła w 2021 roku ponad 42 mld dol. osiągając przyrost aż o 35,7 proc. w stosunku do 2020 roku. 

Polska – Chiny – dynamiczny handel drogą morską


W 2022 r. w ciągu 11 miesięcy import z Chin, naszego drugiego partnera w imporcie wzrósł w cenach bieżących o 28,6% w stosunku analogicznego okresu 2021 r., osiągając wartość 49,3 mld EUR. W portach było to widocznie we wzroście podaży kontenerów wyładowanych produktami z Chin oraz w drobnicy, wśród której były między innymi instalacje lądowych farm wiatrowych obsługiwanych od wielu lat w Gdyni przez terminale kontenerowe BCT i GCT oraz Morską Agencję Gdynia. 

Beneficjentem dynamicznie rosnącej wymiany handlowej z Chinami jest terminal kontenerowy w Porcie Gdańsk. Dzięki bezpośrednim połączeniom z portami Chin Baltic Hub przeładował w ub.r. ponad 2 mln TEU (kontenerów 20-stopowych). Jest to kolejny rok portu w Gdańsku z tak dobrym wynikiem obsłużonych kontenerów.  

To dzięki temu, że docierają tu bezpośrednio statki, które operują w ramach dwóch aliansów oceanicznych 2M oraz OCEAN. Do Gdańska armatorzy oceaniczni kierują największe jednostki jakie operują we flotach tworzących alianse. 

W 2022 r. Baltic Hub przyjął 97 mega kontenerowców i obsłużył 662 statki, które dotarły do Polski między innymi z towarami z Chin. Na początku lutego w Baltic Hub zacumowały nawet dwa mega kontenerowce, jeden z  MSC, drugi z OOCL. Przy T1 zacumował MSC Jade, o pojemności ponad 19 tys. TEU, a przy T2 – OOCL United Kingdom zdolny załadować ponad 21 tys. kontenerów  TEU.

W eksporcie wiodącym ładunkiem jest miedź i jej odlewy (20% wartości eksportu), maszyny i urządzenia mechaniczne oraz ich części, a także meble oraz żywność. W imporcie zaś elektronika, w tym smartfony, komputery, konsole do gier wideo, a także odzież i tekstylia oraz zabawki, gry i artykuły sportowe. 

Polskie firmy importują z Chin także bardziej złożone elementy farm wiatrowych i komponenty do farm fotowoltaicznych, komponenty i podzespoły do urządzeń elektronicznych, sprzętu AGD, samochodów i maszyn, które montowane są w Polsce i kierowane na rynki państw UE. Większość tego eksportu i importu transportowane jest morzem, co zapewnia polskim portom dodatkowe profity. 

Chiny – dobre odbicie w 2023 r.


– Szybkie odbicie od fali uderzeniowej Covid oznacza, że aktywność w 1 półroczu 2023 r. będzie silniejsza niż przewidywaliśmy – informuje Fitch w lutym br. opierając korektę prognoz na sygnałach, że wzrost realnego PKB był również wyższy w 4 kwartale 2022 niż oczekiwano na początku grudnia 2022. Dlatego według Fitch „w 2023 r. ożywienie będzie miało mocniejszą podstawę”.

Według prezesa Standard Chartered, José Viñalsa, chińska gospodarka „zapłonie w drugiej połowie 2023 r., ponieważ wyniki gospodarcze Wschodu i Zachodu będą się różnić" – informuje CNBC zauważając, że będzie to po słabym ubiegłym roku, kiedy „PKB Chin wzrósł zaledwie o 3% w 2022 r., co jest drugim najwolniejszym tempem wzrostu od 1976 r.”

– Ponowne otwarcie chińskiej gospodarki po kilku latach restrykcji i polityki „zero-Covid” wzmocniło pozytywne prognozy ekonomistów, że ocena globalnego wzrostu i zagrożenie inflacją może być mniej drastyczne, niż początkowo zakładano – zauważa CNBC. Sekretarz generalny OECD Mathias Cormann powiedział, że ponowne otwarcie było „zdecydowanie pozytywne” w globalnej walce o walkę z niezwykle wysoką inflacją. 

Eksperci Reuters są również optymistyczni, lecz bardziej ostrożni w prognozach. „Wzrost gospodarczy Chin prawdopodobnie odbije do 4,9% w 2023 r., po czym ustabilizuje się w 2024 r., ponieważ decydenci zobowiązują się do zwiększenia wsparcia dla gospodarki zniszczonej przez COVID” – wynika z sondażu diagnostycznego Reutersa.

– Według mediany prognoz 49 ekonomistów ankietowanych przez Reuters, produkt krajowy brutto prawdopodobnie wzrósł zaledwie o 2,8% w 2022 r., ponieważ blokady wpłynęły na mniejszą aktywność gospodarczą i zaufanie w 2021 r. – informuje agencja. 

Ożywienie gospodarcze Chin budzi nadzieje na wszystkich kontynentach, również w firmach logistycznych, żegludze i portach. Rok Jadeitowego Królika może okazać się rokiem króliczego odbicia i ożywienia. 


Gospodarka Morska
Źr. Reuters Graphics
bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.