Firma Anemoi Marine Technologies zdobyła dofinansowanie w szóstej rundzie konkursu Clean Maritime Demonstration Competition. Projekt o wartości 1,2 miliona funtów posłuży opracowaniue składanego systemu żagli nowej generacji, dostosowanego do masowców Kamsarmax i Panamax, a także udoskonalenia aerodynamiczne, których celem jest zwiększenie oszczędności paliwa podczas rejsów.
Brytyjska firma zajmuje się rozwijaniem i dostarczaniem systemów napędowych wspomaganych wiatrem. Wiatr niegdyś będący głównym napędem dalekomorskich statków, wraca niejako do łask, zapewniając wsparcie dla dekarbonizacji żeglugi. Dzięki wdrażanym, charakterystycznym systemom ożaglowania, zapewnia generowaną w ten sposób energię, sprzyjając ograniczeniu zużycia paliwa podczas każdego rejsu.
– Dofinansowanie wesprze firmę Anemoi w rozwoju technologii żagli wirnikowych nowej generacji. Chociaż nasze żagle wirnikowe są już wydajne i charakteryzują się wysoką wydajnością, ciągłe innowacje są niezbędne, aby osiągnąć dalszy wzrost efektywności, dostosować się do zmieniających się projektów statków i osiągnąć coraz ambitniejsze cele środowiskowe. Ta inwestycja podkreśla potencjał Anemoi w zakresie wspierania Wielkiej Brytanii w zakresie zrównoważonej żeglugi, w miarę jak branża morska dąży do redukcji emisji – przekazała Clare Urmston, prezes Anemoi Marine Technologies
W ramach brytyjskiego konkursu Clean Maritime Demonstration Competition przeznaczono dotychczas 136 milionów funtów rządowego finansowania na rzecz innowatorów inżynieryjnych opracowujących nowatorskie rozwiązania w zakresie dekarbonizacji gospodarki morskiej, których celem jest stymulowanie rozwoju społeczności nadmorskich i umocnienie pozycji Wielkiej Brytanii jako lidera w dziedzinie czystej energii. Z racji na warunki pogodowe i umiejscowienie kraju i silne wiatry na morzu i lądzie, z sukcesami rozwija się tam zarówno lądowa, jak i morska energetyka wiatrowa.
W ramach siedmiomiesięcznego projektu Anemoi zaprojektuje, zbuduje i przetestuje prototyp nowego systemu składania dla swojego 3,5-metrowego żagla wirnikowego. Rezultatem będą pierwsze w branży żagle wirnikowe tej wielkości. Wcześniej systemy składania były stosowane tylko przy większych konstrukcjach, o długości 5 metrów.
Płynność działania odgrywa tu kluczowe znaczenie z racji na powiązany z tym system rozkładania szyn, który ma umożliwić przesuwanie żagli wirnikowych wzdłuż pokładu statku. Dzięki możliwości opuszczania ich podczas operacji portowych, konstrukcja znacznie zmniejszy przeszkody operacyjne i konstrukcyjne, utrudniające wdrażanie napędu wspomaganego wiatrem.
Oprócz rozwoju systemu składanego, projekt obejmie dodatkowe optymalizacje konstrukcyjne, które mają poprawić właściwości aerodynamiczne statków wspomaganych wiatrem, zapewniając większą oszczędność paliwa i redukcję emisji w porównaniu z obecnie wdrażanymi żaglami wirnikowymi firmy Anemoi.
Stanowisko testowe zostanie wyprodukowane przez brytyjską firmę Pressure Design Hydraulics Engineers, a ulepszenia aerodynamiczne zostaną opracowane we współpracy z Cape Horn Engineering, przy wsparciu Stehr Consulting. Victoria Steamship, brytyjski broker okrętowy, podzieli się wiedzą opartą na swojej flocie dziewięciu statków operujących globalnie w segmencie masowców, stanowiącym główny rynek dla składanych żagli wirnikowych. Brytyjski akcelerator innowacji Connected Places Catapult przeprowadzi badania rynku oraz studium integracji portów i statków.
Dofinansowanie CMDC daje firmie Anemoi możliwość dalszego wzmocnienia jej pozycji w dynamicznie rozwijającym się sektorze napędów wspomaganych wiatrem. W 2023 roku zawarła kontrakt z brazylijskim gigantem górniczym Vale na instalację pięciu żagli Rotor Sails a statku statku typu valemax o wyporności 400 000 ton. Oczekuje się, że instalacja przyniesie znaczne korzyści, przy redukcji zużycia paliwa o 6% i zmniejszeniu dzięki temu emisji CO2 nawet o 3 000 ton na statek rocznie.
Wiele firm rozwija własne rozwiązania w zakresie napędów wiatrowych oraz generowania energii, zapewniając ograniczenie zużycie paliwa na statkach i tym samym zmniejszenie emisji CO2. Jeszcze niedawno były to głównie prototypy, teraz firmy m.in. z Francji, Japonii i innych krajów wdrażają tego rodzaju rozwiązania na coraz większej liczbie statków z całego świata. Przykładem tego jest masowiec Pyxis Ocean, wyposażony w żagle WindWings od Cargill, który w 2023 roku zawinął on do HES Gdynia Bulk Terminal w Porcie Gdynia, dzięki czemu można było w Polsce zobaczyć to rozwiązanie technologiczne.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO