• <
nauta_2024

Anemoi Marine Technologies zdobywa duże dofinansowanie w Wielkiej Brytanii na rozwój projektu żagla wirnikowego

rk

05.08.2025 21:58 Źródło: Anemoi Marine Technologies
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Anemoi Marine Technologies zdobywa duże dofinansowanie w Wielkiej Brytanii na rozwój projektu żagla wirnikowego
Fot. Anemoi Marine Technologies

Firma Anemoi Marine Technologies zdobyła dofinansowanie w szóstej rundzie konkursu Clean Maritime Demonstration Competition. Projekt o wartości 1,2 miliona funtów posłuży opracowaniue składanego systemu żagli nowej generacji, dostosowanego do masowców Kamsarmax i Panamax, a także udoskonalenia aerodynamiczne, których celem jest zwiększenie oszczędności paliwa podczas rejsów.

Brytyjska firma zajmuje się rozwijaniem i dostarczaniem systemów napędowych wspomaganych wiatrem. Wiatr niegdyś będący głównym napędem dalekomorskich statków, wraca niejako do łask, zapewniając wsparcie dla dekarbonizacji żeglugi. Dzięki wdrażanym, charakterystycznym systemom ożaglowania, zapewnia generowaną w ten sposób energię, sprzyjając ograniczeniu zużycia paliwa podczas każdego rejsu.

– Dofinansowanie wesprze firmę Anemoi w rozwoju technologii żagli wirnikowych nowej generacji. Chociaż nasze żagle wirnikowe są już wydajne i charakteryzują się wysoką wydajnością, ciągłe innowacje są niezbędne, aby osiągnąć dalszy wzrost efektywności, dostosować się do zmieniających się projektów statków i osiągnąć coraz ambitniejsze cele środowiskowe. Ta inwestycja podkreśla potencjał Anemoi w zakresie wspierania Wielkiej Brytanii w zakresie zrównoważonej żeglugi, w miarę jak branża morska dąży do redukcji emisji – przekazała Clare Urmston, prezes Anemoi Marine Technologies

W ramach brytyjskiego konkursu Clean Maritime Demonstration Competition przeznaczono dotychczas 136 milionów funtów rządowego finansowania na rzecz innowatorów inżynieryjnych opracowujących nowatorskie rozwiązania w zakresie dekarbonizacji gospodarki morskiej, których celem jest stymulowanie rozwoju społeczności nadmorskich i umocnienie pozycji Wielkiej Brytanii jako lidera w dziedzinie czystej energii. Z racji na warunki pogodowe i umiejscowienie kraju i silne wiatry na morzu i lądzie, z sukcesami rozwija się tam zarówno lądowa, jak i morska energetyka wiatrowa.

W ramach siedmiomiesięcznego projektu Anemoi zaprojektuje, zbuduje i przetestuje prototyp nowego systemu składania dla swojego 3,5-metrowego żagla wirnikowego. Rezultatem będą pierwsze w branży żagle wirnikowe tej wielkości. Wcześniej systemy składania były stosowane tylko przy większych konstrukcjach, o długości 5 metrów.

Płynność działania odgrywa tu kluczowe znaczenie z racji na powiązany z tym system rozkładania szyn, który ma umożliwić przesuwanie żagli wirnikowych wzdłuż pokładu statku. Dzięki możliwości opuszczania ich podczas operacji portowych, konstrukcja znacznie zmniejszy przeszkody operacyjne i konstrukcyjne, utrudniające wdrażanie napędu wspomaganego wiatrem.

Oprócz rozwoju systemu składanego, projekt obejmie dodatkowe optymalizacje konstrukcyjne, które mają poprawić właściwości aerodynamiczne statków wspomaganych wiatrem, zapewniając większą oszczędność paliwa i redukcję emisji w porównaniu z obecnie wdrażanymi żaglami wirnikowymi firmy Anemoi.

Stanowisko testowe zostanie wyprodukowane przez brytyjską firmę Pressure Design Hydraulics Engineers, a ulepszenia aerodynamiczne zostaną opracowane we współpracy z Cape Horn Engineering, przy wsparciu Stehr Consulting. Victoria Steamship, brytyjski broker okrętowy, podzieli się wiedzą opartą na swojej flocie dziewięciu statków operujących globalnie w segmencie masowców, stanowiącym główny rynek dla składanych żagli wirnikowych. Brytyjski akcelerator innowacji Connected Places Catapult przeprowadzi badania rynku oraz studium integracji portów i statków.

Dofinansowanie CMDC daje firmie Anemoi możliwość dalszego wzmocnienia jej pozycji w dynamicznie rozwijającym się sektorze napędów wspomaganych wiatrem. W 2023 roku zawarła kontrakt z brazylijskim gigantem górniczym Vale na instalację pięciu żagli Rotor Sails a statku statku typu valemax o wyporności 400 000 ton. Oczekuje się, że instalacja przyniesie znaczne korzyści, przy redukcji zużycia paliwa o 6% i zmniejszeniu dzięki temu emisji CO2 nawet o 3 000 ton na statek rocznie.

Wiele firm rozwija własne rozwiązania w zakresie napędów wiatrowych oraz generowania energii, zapewniając ograniczenie zużycie paliwa na statkach i tym samym zmniejszenie emisji CO2. Jeszcze niedawno były to głównie prototypy, teraz firmy m.in. z Francji, Japonii i innych krajów wdrażają tego rodzaju rozwiązania na coraz większej liczbie statków z całego świata. Przykładem tego jest masowiec Pyxis Ocean, wyposażony w żagle WindWings od Cargill, który w 2023 roku zawinął on do HES Gdynia Bulk Terminal w Porcie Gdynia, dzięki czemu można było w Polsce zobaczyć to rozwiązanie technologiczne.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.