Firma Anemoi Marine Technologies zdobyła dofinansowanie w szóstej rundzie konkursu Clean Maritime Demonstration Competition. Projekt o wartości 1,2 miliona funtów posłuży opracowaniue składanego systemu żagli nowej generacji, dostosowanego do masowców Kamsarmax i Panamax, a także udoskonalenia aerodynamiczne, których celem jest zwiększenie oszczędności paliwa podczas rejsów.
Brytyjska firma zajmuje się rozwijaniem i dostarczaniem systemów napędowych wspomaganych wiatrem. Wiatr niegdyś będący głównym napędem dalekomorskich statków, wraca niejako do łask, zapewniając wsparcie dla dekarbonizacji żeglugi. Dzięki wdrażanym, charakterystycznym systemom ożaglowania, zapewnia generowaną w ten sposób energię, sprzyjając ograniczeniu zużycia paliwa podczas każdego rejsu.
– Dofinansowanie wesprze firmę Anemoi w rozwoju technologii żagli wirnikowych nowej generacji. Chociaż nasze żagle wirnikowe są już wydajne i charakteryzują się wysoką wydajnością, ciągłe innowacje są niezbędne, aby osiągnąć dalszy wzrost efektywności, dostosować się do zmieniających się projektów statków i osiągnąć coraz ambitniejsze cele środowiskowe. Ta inwestycja podkreśla potencjał Anemoi w zakresie wspierania Wielkiej Brytanii w zakresie zrównoważonej żeglugi, w miarę jak branża morska dąży do redukcji emisji – przekazała Clare Urmston, prezes Anemoi Marine Technologies
W ramach brytyjskiego konkursu Clean Maritime Demonstration Competition przeznaczono dotychczas 136 milionów funtów rządowego finansowania na rzecz innowatorów inżynieryjnych opracowujących nowatorskie rozwiązania w zakresie dekarbonizacji gospodarki morskiej, których celem jest stymulowanie rozwoju społeczności nadmorskich i umocnienie pozycji Wielkiej Brytanii jako lidera w dziedzinie czystej energii. Z racji na warunki pogodowe i umiejscowienie kraju i silne wiatry na morzu i lądzie, z sukcesami rozwija się tam zarówno lądowa, jak i morska energetyka wiatrowa.
W ramach siedmiomiesięcznego projektu Anemoi zaprojektuje, zbuduje i przetestuje prototyp nowego systemu składania dla swojego 3,5-metrowego żagla wirnikowego. Rezultatem będą pierwsze w branży żagle wirnikowe tej wielkości. Wcześniej systemy składania były stosowane tylko przy większych konstrukcjach, o długości 5 metrów.
Płynność działania odgrywa tu kluczowe znaczenie z racji na powiązany z tym system rozkładania szyn, który ma umożliwić przesuwanie żagli wirnikowych wzdłuż pokładu statku. Dzięki możliwości opuszczania ich podczas operacji portowych, konstrukcja znacznie zmniejszy przeszkody operacyjne i konstrukcyjne, utrudniające wdrażanie napędu wspomaganego wiatrem.
Oprócz rozwoju systemu składanego, projekt obejmie dodatkowe optymalizacje konstrukcyjne, które mają poprawić właściwości aerodynamiczne statków wspomaganych wiatrem, zapewniając większą oszczędność paliwa i redukcję emisji w porównaniu z obecnie wdrażanymi żaglami wirnikowymi firmy Anemoi.
Stanowisko testowe zostanie wyprodukowane przez brytyjską firmę Pressure Design Hydraulics Engineers, a ulepszenia aerodynamiczne zostaną opracowane we współpracy z Cape Horn Engineering, przy wsparciu Stehr Consulting. Victoria Steamship, brytyjski broker okrętowy, podzieli się wiedzą opartą na swojej flocie dziewięciu statków operujących globalnie w segmencie masowców, stanowiącym główny rynek dla składanych żagli wirnikowych. Brytyjski akcelerator innowacji Connected Places Catapult przeprowadzi badania rynku oraz studium integracji portów i statków.
Dofinansowanie CMDC daje firmie Anemoi możliwość dalszego wzmocnienia jej pozycji w dynamicznie rozwijającym się sektorze napędów wspomaganych wiatrem. W 2023 roku zawarła kontrakt z brazylijskim gigantem górniczym Vale na instalację pięciu żagli Rotor Sails a statku statku typu valemax o wyporności 400 000 ton. Oczekuje się, że instalacja przyniesie znaczne korzyści, przy redukcji zużycia paliwa o 6% i zmniejszeniu dzięki temu emisji CO2 nawet o 3 000 ton na statek rocznie.
Wiele firm rozwija własne rozwiązania w zakresie napędów wiatrowych oraz generowania energii, zapewniając ograniczenie zużycie paliwa na statkach i tym samym zmniejszenie emisji CO2. Jeszcze niedawno były to głównie prototypy, teraz firmy m.in. z Francji, Japonii i innych krajów wdrażają tego rodzaju rozwiązania na coraz większej liczbie statków z całego świata. Przykładem tego jest masowiec Pyxis Ocean, wyposażony w żagle WindWings od Cargill, który w 2023 roku zawinął on do HES Gdynia Bulk Terminal w Porcie Gdynia, dzięki czemu można było w Polsce zobaczyć to rozwiązanie technologiczne.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów