Hiszpańska firma bound4blue poinformowała o zakończeniu instalacji czterech największych na świecie żagli ssących eSAILs zainstalowanych operacyjnie na statku handlowym – M/V Atlantic Orchard, czarterowanym przez Louis Dreyfus Company (LDC). Innowacyjne rozwiązanie wspierające napęd wiatrowy zostało zamontowane podczas planowego postoju dokowego w stoczni Astander w Santander, w ramach 10-letniego przeglądu klasy jednostki.
Mierzące 26 metrów wysokości żagle eSAILs zainstalowano w miejscu dawnych żurawi pokładowych, co umożliwiło szybką i bezpieczną integrację z istniejącą konstrukcją. Montaż każdej jednostki trwał mniej niż dzień – zgodnie z harmonogramem.
M/V Atlantic Orchard to przebudowany w 2020 roku masowiec z 2014 roku, który obecnie przewozi sok owocowy. Dzięki nowemu systemowi napędu wspomaganego wiatrem, statek zyska wymierne korzyści regulacyjne, m.in. w ramach FuelEU Maritime, CII, EU ETS oraz możliwych ulg związanych z tzw. Wind Reward Factor. W zależności od trasy, przewiduje się oszczędność paliwa i redukcję emisji nawet do 10%.

eSAILs to w pełni autonomiczna urządzenia, zatwierdzone przez DNV. Rozwiązanie zostało wybrane po niezależnej analizie porównawczej przeprowadzonej przez Lloyd’s Register, na zlecenie zespołu ds. dekarbonizacji żeglugi w LDC. Instalacja na „Atlantic Orchard” to już trzecie wdrożenie tej technologii w 2025 roku, po wcześniejszych projektach obejmujących tankowce, statki ro-ro i jednostki wielozadaniowe.
Jednym z tych projektów była instalacja trzech 22-metrowych żagli eSAIL na statku ro-ro „Ville de Bordeaux”, należącym do Louis Dreyfus Armateurs i wynajmowanym przez firmę Airbus. Statek służy do transportu komponentów samolotów A320 z Europy do USA. W listopadzie 2023 roku w Stoczni Remontowej w Gdańsku zamontowano fundamenty pod żagle – konstrukcje zostały prefabrykowane przez Energomontaż Północ Gdynia. Montaż kompletnych żagli zakończono w stoczni Vigo w Hiszpanii, a jednostka wypłynęła w swój pierwszy rejs z nowym napędem w marcu 2024 roku.
W 2024 roku, także w Polsce, przeprowadzono projekt z wykorzystaniem rotor sails. Z informacji branżowych wynika, że Stocznia Remontowa Nauta z Gdyni uczestniczyła w modernizacji jednostki handlowej, instalując żagiel rotacyjny we współpracy z zagranicznym producentem technologii.
Napęd wspomagany wiatrem w żegludze obejmuje dziś kilka komplementarnych technologii:
- Rotor sails (żagle rotacyjne) – cylindryczne kolumny obracające się wokół własnej osi, wykorzystujące efekt Magnusa; sprawdzone w dużych jednostkach handlowych i tankowcach;
- Wing sails – twarde żagle o przekroju przypominającym skrzydło samolotu, oferujące wysoką siłę nośną i stosunkowo prostą obsługę;
- Suction sails (żagle ssące, jak eSAIL) – systemy aerodynamiczne zasysające powietrze w celu zwiększenia siły nośnej, charakteryzujące się niskim zużyciem energii, brakiem ruchomych elementów i wysoką efektywnością;
Żagle tekstylne – wykorzystywane głównie w mniejszych jednostkach i żegludze eksperymentalnej.
Za najbardziej efektywne technologicznie uchodzą żagle typu wing sail oraz suction sail, ze względu na korzystny stosunek siły nośnej do powierzchni oraz możliwość precyzyjnego sterowania. Rotor sails pozostają atrakcyjną opcją na dużych statkach, szczególnie w regionach o stabilnych warunkach wiatrowych. Coraz więcej projektów integruje kilka rozwiązań w systemach hybrydowych.
Zarówno LDC, jak i operator Wisby Tankers, podkreślają, że projekt jest istotnym krokiem w stronę dekarbonizacji żeglugi i zwiększenia efektywności energetycznej. Statek rozpoczyna właśnie swój pierwszy rejs z ładunkiem do Brazylii – już z nowym systemem wspomagającym napęd wiatrowy.
– To dla nas historyczny moment, który doskonale wpisuje się w strategię LDC na rzecz niskoemisyjnej przyszłości transportu morskiego – powiedział Sébastien Landerretche, globalny szef frachtu w Louis Dreyfus Company. – Z niecierpliwością czekamy na podzielenie się naszymi pierwszymi doświadczeniami po zakończeniu tej podróży.
Instalacja największych na świecie żagli ssących na statku handlowym jest kolejnym dowodem na to, że napęd wspomagany wiatrem przestaje być eksperymentem, a staje się realnym narzędziem poprawy efektywności i zgodności z regulacjami klimatycznymi. Dla sektora transportu płynnych produktów spożywczych – ale także chemikaliów, gazów czy paliw – to przełomowe rozwiązanie, które może zwiększyć rentowność i zmniejszyć wpływ na środowisko.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów