Econowind otrzymał kolejne zamówienie od Terntank na instalację ośmiu systemów żagli VentoFoil na dwóch kolejnych hybrydowych tankowcach przystosowanych do transportu metanolu. Wpisuje się to w rosnące zainteresowanie technologiami umożliwiającymi wykorzystanie wiatru w żegludze w nowoczesnym wydaniu. Ma to sprzyjać oszczędności energii i wydajności żeglugi, pozytywnie także oddziałując na środowisko.
Jak informuje firma, zgodnie z planem po pierwszym zamówieniu z maja 2023 roku w związku z doposażeniem trzech statków, ich liczba ma wzrosnąć do pięciu. W efekcie łącznie 20 systemów wiatrowych, w skład których wchodzą 16-metrowe żagle (po cztery na każdy statek) zostanie zainstalowanych. Pierwszy tankowiec, Tern Vik (IMO: 9988970), o długości 147 metrów i szerokości 22 metrów, został dostarczony do Terntank w kwietniu 2025 roku przez stocznię China Merchants Jinling Shipyard, umiejscowioną w Yangzhou. Cała seria jest wyposażona w zaawansowany system zarządzania energią i napędem od norweskiego Kongsberga.
– Jesteśmy dumni z kontynuacji współpracy z firmą Terntank i wspierania jej wiodącej pozycji w dziedzinie zrównoważonej żeglugi. To kolejne zamówienie potwierdza wydajność naszych VentoFoil i wspólne dążenie do dekarbonizacji transportu morskiego”. Dzięki temu najnowszemu zamówieniu Econowind sprzedał już ponad 130 jednostek VentoFoil. Rozwiązania te są stosowane w szerokiej gamie typów statków, w tym masowcach, tankowcach, statkach ro-ro i kontenerowcach, co odzwierciedla rosnący popyt na napędy statków wspomagane siłą wiatru w całej branży – powiedział Chiel de Leeuw, dyrektor ds. komunikacji w Econowind.
– W Terntank zawsze szukamy sposobów na redukcję zużycia paliwa. To część naszego DNA. Instalacja VentoFoils i ich integracja z systemem Kongsberg przebiegły bezproblemowo. Cieszymy się, że rzeczywiste oszczędności paliwa pokrywają się z przewidywaniami. Jesteśmy bardzo zadowoleni z rezultatów – powiedział Claes Möller, prezes Terntank.
Zgodnie z koncepcją K-Sail, wiatr ma zapewnić dodatkowe źródło energii przy sprzyjających warunkach, zapewniając dzięki temu oszczędność paliwa. W połączeniu z akumulatorami i silnikami dwupaliwowymi, zasilanymi metanolem lub olejem napędowym, statki zostały zaprojektowane z myślą o zeroemisyjnej eksploatacji, z myślą o spełnieniu celów IMO na 2050 rok odnośnie ograniczenia emisji CO2 w żegludze i innych sektorach branży morskiej.
Terntank działa w regionie nordyckim i koncentruje się na transporcie paliw zrównoważonych. Jego nowe jednostki nawodne mają należeć najbardziej zaawansowanych pod względem ekologicznym na rynku. Napęd wspomagany wiatrem jest kluczowym elementem projektu. Ecowind podkreśla, że VentoFoils są lekkie, składane, co zapewnia bezpieczną i wydajną eksploatację portów, oraz posiadają certyfikat ATEX, spełniający wymogi bezpieczeństwa tankowców. To także kolejne zamówienie ma stanowić następstwo dobrych wyników osiągniętych po pierwszych instalacjach, dowodząc wkładu firmy w oszczędność paliwa i redukcję emisji CO2. W lutym tego roku firma informowała, że przekroczyła liczbę 100 sprzedanych jednostek VentoFoil, stanowiąc kamień milowy w przejściu branży żeglugowej na napęd statków wspomagany wiatrem.
Zaufanie firmy Terntank do technologii VentoFoil jest również sygnałem dla szerszego rynku, że napęd wiatrowy nie jest już koncepcją przyszłości, lecz działającym rozwiązaniem dostępnym już dziś. Zespół inżynierów Econowind ściśle współpracował z Terntank i Kongsberg, aby zapewnić bezproblemową integrację żagli z ogólnym systemem energetycznym statku. Takie podejście pozwala na optymalizację źródeł zasilania w czasie rzeczywistym, gdzie energia wiatrowa, akumulatory i silniki zasilane paliwem współpracują ze sobą, aby zminimalizować emisje i zmaksymalizować wydajność.
Oferta na systemy ożaglowania VentoFoil oferuje je w różnych rozmiarach, 10 metrów, 16 metrów, 24 metrów i 30 metrów, z myślą o różnych rozmiarach statków i potrzebach operacyjnych. Można je łatwo przenosić między statkami, co czyni je praktycznym, skalowalnym rozwiązaniem dla armatorów, którzy chcą zwiększyć wydajność i zmniejszyć emisję dwutlenku węgla przy jednoczesnym zachowaniu elastyczności operacyjnej.
Aby sprostać rosnącemu popytowi, Econowind zwiększył produkcję w swoim zakładzie w Zeewolde. Rozwijane technologie i rozwiązania, w tym zwiększona przestrzeń i zoptymalizowane procesy, pozwalają na wyższą wydajność i krótsze czasy realizacji, zapewniając, że więcej armatorów może skorzystać z tego rozwiązania, szczególnie w myśl przyspieszenia przejścia na nisko- i zeromisyjne rozwiązania dla transportu morskiego.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów