Do terminala kontenerowego, mieszczącego się w porcie w Szanghaju, przybył kontenerowiec COSCO SHIPPING Yangpu. COSCO Shipping Lines podkreśla, że to jej największy statek z napędem na metanol, zbudowany w ramach chińskiego przemysłu stoczniowego. Podobnie jak inni przewoźnicy, także ten wdraża rozwiązania mające na celu dekarbonizację transportu morskiego.
Rozpoczęcie działalności w czerwcu jest finałem prac nad statkiem, zwodowanym w lutym tego roku. Za jego budowę odpowiadała stocznia COSCO SHIPPING Heavy Industry. COSCO SHIPPING YangPu (IMO: 9945899) pływa pod banderą Hongkongu. Ma 366 metrów długości i 51 metrów szerokości, a jego maksymalna pojemność to 16 136 TEU. Kontenerowiec został wyposażony w zbiornik magazynowy na metanol o pojemności 11 000 m3. Posiada dwupaliwowy napęd, który ma pozwalać na swobodne przełączanie się między trybami, celem utrzymania elastyczności operacyjnej i stabilności. W skład wyposażenia wchodzi także generator napędzany metanolem, opracowany przez China State Shipbuilding Corporation (CSSC), pierwszy jaki zastosowano na kontenerowcu chińskiej produkcji.
Przewoźnik podkreśla, że wprowadzone innowacje technologiczne, jak opływowa konstrukcja kadłuba, wysokowydajne śruby napędowe i stery znacznie zmniejszają opór hydrodynamiczny i poprawiają wydajność nawigacji. Statek jest wyposażony także w największy na świecie generator wału z magnesami trwałymi, który ma na celu poprawiać funkcjonowanie maszynowni, ale przy tym zmniejszać koszty konserwacji. Do tego dochodzi system "cyfrowego bliźniaka" umożliwiający optymalizację trasy, monitorowanie stanu sprzętu i wczesne ostrzeganie o bezpieczeństwie konstrukcji kadłuba poprzez zbieranie i analizę danych w czasie rzeczywistym. Zaawansowany system sterowania i monitorowania (Advanced Control and Monitoring System, ACMS) posłuży też wydajności operacji i zarządzania statkiem.
Aby sprostać wyzwaniom związanym z budową takiego statku i zastosowaniem paliwa metanolowego, COSCO SHIPPING Heavy Industry ustaliło 163 tematy badawcze, a także miało odpowiadać za realizację 200 prac badawczych. Złożyło też wniosek i zaakceptowało 31 patentów na wynalazki dotyczące nowej technologii energetycznej w zakresie wykorzystywania metanolu. Przewoźnik podkreśla, że wiąże się to ze zwiększaniem obecności "chińskich rozwiązań" przy przejściu globalnego przemysłu żeglugowego na "zielony i niskoemisyjny rozwój". Także inne firmy wdrażają statki z napędem na metanol, jak Maersk, ONE i CMA CGM. Tylko w 2024 roku zgodnie z danymi z raportu DNV, zamówiono 166 statków napędzanych metanolem, w tym 85 kontenerowców.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął