W południowokoreańskim Mokpo odbyła się 16 maja ceremonia chrztu nowego statku kontenerowego, który wszedł w skład floty francuskiego przewoźnika. CMA CGM Argon ma wpisywać się w światowy trend dekarbonizacji żeglugi i wdrażanie przyjaznych środowisku napędów, ograniczających emisję CO2.
Za budowę statku odpowiada HD Hyundai Samho Heavy Industries, stocznia należąca do koncernu HD Hyundai. Jednostka należy do nowej serii, w której każdy kolejny kontenerowiec otrzyma nazwę na cześć pierwiastka z tablicy Mendelejewa. Jak informuje CMA CGM, kolejne statki, które będą dostarczane przez wykonawcę w latach 2025-2026, to Kobalt, Platinum, Mercury, Helium, Krypton, Thorium, Osmium, Silver, Copper i Gold. Pierwszym z tej serii był CMA CGM Iron (IMO: 9996678), który już od marca prowadzi działalność.
Czytaj więcej: Pierwszy kontenerowiec CMA CGM napędzany metanolem z historycznym zawinięciem do portu
CMA CGM Argon (IMO: 9996692) ma 335 metrów długości, 51 metrów szerokości i 15 metrów w zanurzeniu. Jego pojemność to 13 000 TEU. Pływa pod maltańską banderą. Wyróżnia go dwupaliwowy napęd umożliwiający pływanie na ekologicznym metanolu, co pozwoli ograniczyć emisję CO2 w trakcie rejsu. Należy tu zauważyć, że ten surowiec jest obecnie drugim, po LNG, najpopularniejszym „zielonym paliwem”, według raportu DNV w 2024 roku zamówiono 166 statków, w tym 85 kontenerowców z takim napędem.
Francuski przewoźnik podkreśla, że nowy kontenerowiec „to znaczący krok naprzód w dążeniu do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 roku”, odzwierciedlając też znaczenie długoterminowych partnerstw przemysłowych i ambicję, aby na szeroką skalę ograniczyć CO2 w transporcie morskim. Firma życzyła także kapitanowi i jego załodze „pomyślnych wiatrów i bezpiecznej podróży”.
Wprowadzając na szerokie wody kontenerowce z napędem na metanol CMA CGM dołączył do innych przewoźników, którzy wykorzystują to paliwo na swoich statkach transportowych. W najbliższych latach CMA CGM zamierza wprowadzić do swojej floty kolejne statki posiadające ekologiczne napędy (oprócz metanolu m.in. LNG) i rozwiązania zapewniające ograniczenie zużycia paliwa i energii.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów