15 kwietnia w Szanghaju odbyła się uroczystość nadania nazwy i przekazania najnowszego kontenerowca CMA CGM Seine, uznawanego za największy na świecie dwupaliwowy kontenerowiec. Nowa jednostka, zbudowana przez Hudong-Zhonghua Changxing Shipbuilding, została zaprezentowana przez chińskich urzędników jako „zielony król transportu” oraz „morski gigant”, będący dowodem postępu w projektowaniu i tempie budowy nowoczesnych statków.
CMA CGM Seine ma identyczne wymiary jak jednostki klasy Jacques Saade, wprowadzone do eksploatacji pięć lat temu, ale znacząco przewyższa je pod względem efektywności. Statek mierzy 399 metrów długości i 61,3 metra szerokości, a jego nośność wynosi aż 220 000 ton. Dzięki nowym, bardziej efektywnym silnikom zasilanym LNG oraz zbiornikowi MARK III o pojemności 18 600 m3, jednostka ma zasięg 19 500 mil morskich.
Nowoczesna konstrukcja pozwala na zmniejszenie emisji CO2 o 20%, a także niemal całkowite wyeliminowanie emisji tlenków siarki i cząstek stałych. Jednostka spełnia również surowe normy środowiskowe IMO Tier III.
Statek może pomieścić aż 23 876 TEU, w tym 2 200 kontenerów chłodniczych (reeferów), co stanowi wzrost o 764 TEU w porównaniu do poprzednich modeli tej klasy. Kontenery można układać aż w 24 warstwach. Udoskonalono również systemy przeciwpożarowe, zapewniając wyższy poziom bezpieczeństwa podczas operacji ładunkowych.
Według Liu Xuedonga, zastępcy dyrektora generalnego Hudong-Zhonghua Changxing Shipbuilding, czas budowy od rozpoczęcia konstrukcji do wodowania skrócono do zaledwie 4–5 miesięcy, co jest wynikiem o ponad sześć miesięcy lepszym od pierwotnego harmonogramu. Taka efektywność stawia stocznię w czołówce światowego przemysłu stoczniowego.
CMA CGM Seine to pierwsza z czterech jednostek tej ultra dużej klasy budowanych dla CMA CGM. Dotychczas Hudong-Zhonghua dostarczyła francuskiemu armatorowi 17 kontenerowców, z czego 12 zasilanych LNG. Łącznie stocznia realizuje obecnie zamówienia na 20 jednostek, a jej portfel zamówień sięga 2029 roku i jest wyceniany na 19,6 miliarda dolarów.
CMA CGM intensywnie inwestuje w rozwój floty zasilanej paliwami niskoemisyjnymi. W 2024 roku firma odebrała 12 nowych statków LNG, a do 2029 roku planuje posiadać aż 153 jednostki zdolne do wykorzystania biogazu, biometanolu oraz paliw syntetycznych. Aktualnie flota CMA CGM liczy około 670 jednostek, a na zamówieniu znajduje się kolejnych 100 statków.
Nowy CMA CGM Seine już wkrótce rozpocznie swoją służbę na trasie z Dalekiego Wschodu do Europy, wzmacniając pozycję CMA CGM jako lidera w ekologicznym i wydajnym transporcie morskim.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów