• <
nauta_2024

Chińska stocznia przekazuje CMA CGM pierwszy z ultra dużych „morskich gigantów”

kw

16.04.2025 10:18
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Chińska stocznia przekazuje CMA CGM pierwszy z ultra dużych „morskich gigantów”
Fot. Hudong-Zhonghua

15 kwietnia w Szanghaju odbyła się uroczystość nadania nazwy i przekazania najnowszego kontenerowca CMA CGM Seine, uznawanego za największy na świecie dwupaliwowy kontenerowiec. Nowa jednostka, zbudowana przez Hudong-Zhonghua Changxing Shipbuilding, została zaprezentowana przez chińskich urzędników jako „zielony król transportu” oraz „morski gigant”, będący dowodem postępu w projektowaniu i tempie budowy nowoczesnych statków.

CMA CGM Seine ma identyczne wymiary jak jednostki klasy Jacques Saade, wprowadzone do eksploatacji pięć lat temu, ale znacząco przewyższa je pod względem efektywności. Statek mierzy 399 metrów długości i 61,3 metra szerokości, a jego nośność wynosi aż 220 000 ton. Dzięki nowym, bardziej efektywnym silnikom zasilanym LNG oraz zbiornikowi MARK III o pojemności 18 600 m3, jednostka ma zasięg 19 500 mil morskich.

Nowoczesna konstrukcja pozwala na zmniejszenie emisji CO2 o 20%, a także niemal całkowite wyeliminowanie emisji tlenków siarki i cząstek stałych. Jednostka spełnia również surowe normy środowiskowe IMO Tier III.

Zwiększona pojemność i bezpieczeństwo


Statek może pomieścić aż 23 876 TEU, w tym 2 200 kontenerów chłodniczych (reeferów), co stanowi wzrost o 764 TEU w porównaniu do poprzednich modeli tej klasy. Kontenery można układać aż w 24 warstwach. Udoskonalono również systemy przeciwpożarowe, zapewniając wyższy poziom bezpieczeństwa podczas operacji ładunkowych.

Według Liu Xuedonga, zastępcy dyrektora generalnego Hudong-Zhonghua Changxing Shipbuilding, czas budowy od rozpoczęcia konstrukcji do wodowania skrócono do zaledwie 4–5 miesięcy, co jest wynikiem o ponad sześć miesięcy lepszym od pierwotnego harmonogramu. Taka efektywność stawia stocznię w czołówce światowego przemysłu stoczniowego.

CMA CGM Seine to pierwsza z czterech jednostek tej ultra dużej klasy budowanych dla CMA CGM. Dotychczas Hudong-Zhonghua dostarczyła francuskiemu armatorowi 17 kontenerowców, z czego 12 zasilanych LNG. Łącznie stocznia realizuje obecnie zamówienia na 20 jednostek, a jej portfel zamówień sięga 2029 roku i jest wyceniany na 19,6 miliarda dolarów.

Zrównoważony rozwój w centrum strategii CMA CGM


CMA CGM intensywnie inwestuje w rozwój floty zasilanej paliwami niskoemisyjnymi. W 2024 roku firma odebrała 12 nowych statków LNG, a do 2029 roku planuje posiadać aż 153 jednostki zdolne do wykorzystania biogazu, biometanolu oraz paliw syntetycznych. Aktualnie flota CMA CGM liczy około 670 jednostek, a na zamówieniu znajduje się kolejnych 100 statków.

Nowy CMA CGM Seine już wkrótce rozpocznie swoją służbę na trasie z Dalekiego Wschodu do Europy, wzmacniając pozycję CMA CGM jako lidera w ekologicznym i wydajnym transporcie morskim.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.