• <
nauta_2024

CMA CGM zwiększa zamówienie na kontenerowce z napędem LNG

05.03.2025 15:55 Źródło: CMA CGM
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki CMA CGM zwiększa zamówienie na kontenerowce z napędem LNG
Fot. CMA CGM

Pochodzący z Francji gigant branży żeglugowej i logistycznej CMA CGM zamawia kolejne statki kontenerowe z napędem LNG. Celem firmy jest w dalszej perspektywie jest stworzenie floty przyjaznej środowisku, w myśl dekarbonizacji branży transportu morskiego.

W sumie zamówienie dotyczy 12 kontenerowców o pojemności 18 000 TEU i posiadających podwójny napęd. Wykonawcą będzie chińska stocznia Jiangnan Shipyard, należąca do konglomeratu China State Shipbuilding Corporation (CSSC). Wartość zamówienia wynosi ok. 2,6 mld dolarów. Wszystkie statki mają zostać dostarczone w latach 2028-2029.
W najbliższych latach CMA CGM zamierza wprowadzić do swojej floty kolejne statki, w tym sześć mających pojemność 15 000 TEU, tyle samo 13 000 TEU i 8 000 TEU. W planach są również trzy statki 7 900 TEU oraz po 10 statków o pojemności 7 300 TEU, 2 000 TEU oraz 5 500 TEU. Te ostatnie będą zasilane niskosiarkowym paliwem VLSFO. Z takim samym zasilaniem zamówiono również sześć statków 5 900 TEU. Silniki używane w nowych statkach mają już techniczną możliwość pracy na e-metanie (zamiast LNG). Flota „gotowa na e-metan” ma, zgodne z planem ustalonym na 2025 rok, liczyć 61 statków.

Co istotne, zamówienie na statki kontenerowe w chińskiej stoczni wpisuje się we wzrost zainteresowania armatorów i przewoźników ofertą z Państwa Środka w zakresie budowy jednostek morskich, co dotyczy także posiadających napędy nisko- i zeroemisyjne. W ostatnim czasie gros zamówień realizowały stocznie południowokoreańskie i to w nich powstają aktualnie kontenerowce dla CMA CGM, jak ostatnio CMA CGM Baalbeck. Jedno z zamówień realizuje stocznia HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) z siedzibą w Ulsan. Kontrakt ten ma wartość 2,57 miliarda dolarów, a nowe jednostki mają zostać dostarczone do końca 2028 roku.

Czytaj więcej: Chrzest kolejnego statku CMA CGM z napędem LNG. Nadchodzi CMA CGM Baalbeck

Należy wziąć tu jednak pod uwagę, że zamówienie w Jiangnan Shipyard nie jest pierwszym tego rodzaju przedsięwzięciem realizowanym przez tę stocznię. Już w 2021 roku francuska firma podpisała umowę z CSSC na 22 kontenerowce. Wszystkie powstawały w trzech należących do konglomeratu zakładu stoczniowych, Jiangnan Shipyard, Hudong-Zhonghua Shipbuilding i Qingdao Beihai Shipbuilding Heavy Industry. Wartość zamówienia wynosiła 2,3 miliarda dolarów.

W 2024 roku francuska firma wcieliła do swojej floty szereg jednostek posiadających rozwiązania mające zapewnić ograniczenie emisji CO2 i zapewnić tym samym, że operacje morskie będą maksymalnie przyjazne środowisku. Ponadto rozpoczęła strategiczne partnerstwo z Google w celu wdrożenia sztucznej inteligencji we wszystkich działaniach związanych z wysyłką, logistyką i mediami. Ma to na celu zwiększenie wydajności we wszystkich dziedzinach działalności, przyspieszając tym samym wdrażanie nowych technologii w ramach swoich operacji prowadzonych na całym świecie.

Budowa statków z napędem na LNG wpisuje się w politykę firmy względem ograniczania emisji CO2. W latach 2005–2015 firma zmniejszyła emisję CO2 o 50% i przyjęła ambitny plan dalszej redukcji emisji CO2 o kolejne 30% w latach 2015–2025. W lutym tego roku firma odebrała CMA CGM Mermaid, pierwszy kontenerowiec z serii 10 o nośności 2000 TEU zasilanych skroplonym gazem ziemnym LNG. Będą one stopniowo wdrażane w regionie Morza Śródziemnego i Bałtyku.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.