Pochodzący z Francji gigant branży żeglugowej i logistycznej CMA CGM zamawia kolejne statki kontenerowe z napędem LNG. Celem firmy jest w dalszej perspektywie jest stworzenie floty przyjaznej środowisku, w myśl dekarbonizacji branży transportu morskiego.
W sumie zamówienie dotyczy 12 kontenerowców o pojemności 18 000 TEU i posiadających podwójny napęd. Wykonawcą będzie chińska stocznia Jiangnan Shipyard, należąca do konglomeratu China State Shipbuilding Corporation (CSSC). Wartość zamówienia wynosi ok. 2,6 mld dolarów. Wszystkie statki mają zostać dostarczone w latach 2028-2029.
W najbliższych latach CMA CGM zamierza wprowadzić do swojej floty kolejne statki, w tym sześć mających pojemność 15 000 TEU, tyle samo 13 000 TEU i 8 000 TEU. W planach są również trzy statki 7 900 TEU oraz po 10 statków o pojemności 7 300 TEU, 2 000 TEU oraz 5 500 TEU. Te ostatnie będą zasilane niskosiarkowym paliwem VLSFO. Z takim samym zasilaniem zamówiono również sześć statków 5 900 TEU. Silniki używane w nowych statkach mają już techniczną możliwość pracy na e-metanie (zamiast LNG). Flota „gotowa na e-metan” ma, zgodne z planem ustalonym na 2025 rok, liczyć 61 statków.
Co istotne, zamówienie na statki kontenerowe w chińskiej stoczni wpisuje się we wzrost zainteresowania armatorów i przewoźników ofertą z Państwa Środka w zakresie budowy jednostek morskich, co dotyczy także posiadających napędy nisko- i zeroemisyjne. W ostatnim czasie gros zamówień realizowały stocznie południowokoreańskie i to w nich powstają aktualnie kontenerowce dla CMA CGM, jak ostatnio CMA CGM Baalbeck. Jedno z zamówień realizuje stocznia HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) z siedzibą w Ulsan. Kontrakt ten ma wartość 2,57 miliarda dolarów, a nowe jednostki mają zostać dostarczone do końca 2028 roku.
Czytaj więcej: Chrzest kolejnego statku CMA CGM z napędem LNG. Nadchodzi CMA CGM Baalbeck
Należy wziąć tu jednak pod uwagę, że zamówienie w Jiangnan Shipyard nie jest pierwszym tego rodzaju przedsięwzięciem realizowanym przez tę stocznię. Już w 2021 roku francuska firma podpisała umowę z CSSC na 22 kontenerowce. Wszystkie powstawały w trzech należących do konglomeratu zakładu stoczniowych, Jiangnan Shipyard, Hudong-Zhonghua Shipbuilding i Qingdao Beihai Shipbuilding Heavy Industry. Wartość zamówienia wynosiła 2,3 miliarda dolarów.
W 2024 roku francuska firma wcieliła do swojej floty szereg jednostek posiadających rozwiązania mające zapewnić ograniczenie emisji CO2 i zapewnić tym samym, że operacje morskie będą maksymalnie przyjazne środowisku. Ponadto rozpoczęła strategiczne partnerstwo z Google w celu wdrożenia sztucznej inteligencji we wszystkich działaniach związanych z wysyłką, logistyką i mediami. Ma to na celu zwiększenie wydajności we wszystkich dziedzinach działalności, przyspieszając tym samym wdrażanie nowych technologii w ramach swoich operacji prowadzonych na całym świecie.
Budowa statków z napędem na LNG wpisuje się w politykę firmy względem ograniczania emisji CO2. W latach 2005–2015 firma zmniejszyła emisję CO2 o 50% i przyjęła ambitny plan dalszej redukcji emisji CO2 o kolejne 30% w latach 2015–2025. W lutym tego roku firma odebrała CMA CGM Mermaid, pierwszy kontenerowiec z serii 10 o nośności 2000 TEU zasilanych skroplonym gazem ziemnym LNG. Będą one stopniowo wdrażane w regionie Morza Śródziemnego i Bałtyku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów