Jak informuje francuski przewoźnik, Malta Freeport Terminals jest pierwszym terminalem grupy, który wdrożył technologię „Cyfrowego Bliźniaka” (Digital Twin). Ma to zapewnić lepsze zarządzanie infrastrukturą, wprowadzając innowacje w działalności w zakresie transportu morskiego i przeładunków.
Rozwiązanie mające usprawnić pracę portu pojawiło się wpierw w terminalu mieszczącym się w Valletcie na Malcie, niejako stając się tu „poligonem doświadczalnym”, sprawdzając jego skuteczność w praktyce. Po wdrożeniu i sprawdzeniu system ten ma być wdrażany w kolejnych terminalach, należących do Grupy CMA CGM.
- To osiągnięcie w Malta Freeport Terminals to dopiero początek. Jesteśmy zaangażowani w rozszerzanie integracji AI w innych terminalach grupy, nieustannie dążąc do innowacji i ulepszeń. Naszym celem jest wyznaczanie nowych standardów branżowych i dostarczanie niezrównanych usług naszym terminalom – wskazała Karine Desrues, VP CMA CGM Asset - Research & Innovation.

Technologia „Cyfrowego Bliźniaka” ma pozwolić na wirtualne odwzorowanie obiektów znajdujących na terenie terminala. Jednocześnie ma tam być symulowana jego działalność, pozwalając na śledzenie działalności przy użyciu technologii komputerowej. Z racji na to, że ma pozwolić na stały wgląd w działalność i wprowadzać na bieżąco zmiany, pozwoli to stale analizować i optymalizować operacje portowe i planować przyszłe działania.

Jak podaje CMA CGM, poprzez integrowanie zaawansowanych danych i potężnych algorytmów stanie się możliwe uproszczenie procesu podejmowania decyzji, wykorzystując dane w czasie rzeczywistym w celu zapewnienia stałej wydajności operacyjnej. Jednocześnie zaangażowani w to użytkownicy i specjaliści stale się uczą, aby technologia „Cyfrowego Bliźniaka” mogła funkcjonować lepiej, aby skuteczniej kształtować przyszłość i generować oszczędności dzięki proaktywnemu podejmowaniu decyzji.
Cyfryzacja branży portowej i związane z tym możliwości, szanse, ale też zagrożenia były tematem dyskusji na konferencjach i kongresach morskich, jak choćby w trakcie Kongresu Polskie Porty 2030, w panelu pt. Kongres Polskie Porty 2030: "Cyfrowe bliźniaki", IT w portach i terminalach. Innowacyjne, cyfrowe model zarządzania firmą, stocznią, terminalem, portem, a nawet statkiem czy okrętem są wykorzystywane do zbierania, przetwarzania, archiwizowania i wykorzystywania zdobytych danych. Te z kolei są przechowywane na nośnikach, a także w tzw. "chmurze". To wiąże się z postępem technologicznym, który ma również służyć wydajności i skuteczności prowadzenia działalności w różnych sektorach branży morskiej.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął