• <

CMA CGM wdraża „Cyfrowego Bliźniaka” w swoich terminalach

11.02.2025 14:52 Źródło: CMA CGM
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski CMA CGM wdraża „Cyfrowego Bliźniaka” w swoich terminalach
Fot. CMA CGM

Jak informuje francuski przewoźnik, Malta Freeport Terminals jest pierwszym terminalem grupy, który wdrożył technologię „Cyfrowego Bliźniaka” (Digital Twin). Ma to zapewnić lepsze zarządzanie infrastrukturą, wprowadzając innowacje w działalności w zakresie transportu morskiego i przeładunków.

Rozwiązanie mające usprawnić pracę portu pojawiło się wpierw w terminalu mieszczącym się w Valletcie na Malcie, niejako stając się tu „poligonem doświadczalnym”, sprawdzając jego skuteczność w praktyce. Po wdrożeniu i sprawdzeniu system ten ma być wdrażany w kolejnych terminalach, należących do Grupy CMA CGM.

- To osiągnięcie w Malta Freeport Terminals to dopiero początek. Jesteśmy zaangażowani w rozszerzanie integracji AI w innych terminalach grupy, nieustannie dążąc do innowacji i ulepszeń. Naszym celem jest wyznaczanie nowych standardów branżowych i dostarczanie niezrównanych usług naszym terminalom – wskazała Karine Desrues, VP CMA CGM Asset - Research & Innovation.


Technologia „Cyfrowego Bliźniaka” ma pozwolić na wirtualne odwzorowanie obiektów znajdujących na terenie terminala. Jednocześnie ma tam być symulowana jego działalność, pozwalając na śledzenie działalności przy użyciu technologii komputerowej. Z racji na to, że ma pozwolić na stały wgląd w działalność i wprowadzać na bieżąco zmiany, pozwoli to stale analizować i optymalizować operacje portowe i planować przyszłe działania.


Jak podaje CMA CGM, poprzez integrowanie zaawansowanych danych i potężnych algorytmów stanie się możliwe uproszczenie procesu podejmowania decyzji, wykorzystując dane w czasie rzeczywistym w celu zapewnienia stałej wydajności operacyjnej. Jednocześnie zaangażowani w to użytkownicy i specjaliści stale się uczą, aby technologia „Cyfrowego Bliźniaka” mogła funkcjonować lepiej, aby skuteczniej kształtować przyszłość i generować oszczędności dzięki proaktywnemu podejmowaniu decyzji.

Cyfryzacja branży portowej i związane z tym możliwości, szanse, ale też zagrożenia były tematem dyskusji na konferencjach i kongresach morskich, jak choćby w trakcie Kongresu Polskie Porty 2030, w panelu pt. Kongres Polskie Porty 2030: "Cyfrowe bliźniaki", IT w portach i terminalach. Innowacyjne, cyfrowe model zarządzania firmą, stocznią, terminalem, portem, a nawet statkiem czy okrętem są wykorzystywane do zbierania, przetwarzania, archiwizowania i wykorzystywania zdobytych danych. Te z kolei są przechowywane na nośnikach, a także w tzw. "chmurze". To wiąże się z postępem technologicznym, który ma również służyć wydajności i skuteczności prowadzenia działalności w różnych sektorach branży morskiej.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.